Jano_1987
05.12.19 09:17
J
@RR: ja som svoje výhrady už niekoľkokrát uverejnil aj si za nimi stojím, prečo nie baterkové elektromobily. Sám som jazdil na niekoľkých elektromobiloch, poznám klady aj zápory a aj poznám osobne majiteľov niekoľkých elektromobilov, tak viem čo to vlastníctvo obnáša.
1) tlačia nám do hlavy, že to je ekologické, pritom už niekoľko serióznych inštitúcií prišlo s tým, že oproti súčasným autám budú ekologickejšie po 400 000+km (zrátané vplyvy na ťažbu surovín, výrobu a následnú ekologickú likvidáciu auta) teda zhruba po 20 rokoch prevádzky a to ešte nebola zohľadnená výmena batérie.
2) tlačia nám do hlavy, že bezudržbový pohon. Možno tak vo sne. Reálne ak chcem aby batéria čo najdlhšie vydržala, musím nabíjať z obyčajnej zásuvky, nesmiem ju nechať vybiť pod 25%, rychlonabíjanie skracuje životnosť batérie a tam sa nemá nabíjať na viac ako 80% (to tvrdia výrobcovia batérií a aj to potvrdzujú výskumy), ak auto bude dlhšie stáť, batéria by mala byť nabitá len na 40-60%, mal by som to parkovať vo vykurovanej garáži atď. 6 Ročný Nissan Leaf je prakticky nepredajné auto, výmena batérií stojí okolo 20 000€, pričom tam idú dosť primitívne batérie a cena samotnej batérie je len okolo 6000€. Za 20 000€ mám fungle nové auto nižšej strednej triedy v solídnej výbave. A to je Nissan Leaf jedno z najdostupnejších áut v danej kategórii.
3) samotná cena vozidiel. Cca 85% vozidiel predaných v Európe je s cenou do 25 00€. Cca 70% vozidiel je s cenou do 20 000€.
4) problém s nabíjaním. Ľudia čo majú rodinný dom, či garáž s elektrikou to riešiť nemusia, ale v Európe cca 50% ľudí žije v mestách a tam nie sú možnosti nabíjať autá nejak rozumne.
5) chýbajúca infraštruktúra, nevyhovujúce rozvodné siete, nedostatok elektrární. V prípade nutnosti masívnej prestavby rozvodných sietí aby zvládli nápor supervýkonných nabíjačiek pôjde aj cena elektriny hore, samzrejme štát uvalí dane. Už teraz sa na Slovensku platí na verejných nabíjačkách 0,5€/1kWh, v Nemecku dokonca 0,6-1,3€. Bežná spotreba elektromobilu je okolo 15kWh/100km. Jednoduchá matika si zrátať čo stojí teraz jazda elektromobilom a od toho sa dá odpichnúť, čo by stála jazda po masívnej výstavbe potrebnej infraštruktúry. Príklad z USA, je to aj na YouTube, chalan si spravil tento rok trip po USA 3200km a nabíjal len na Tesla nabíjačkách. Vyšlo ho to o 80$ lacnejšie ako pri benzínovom aute. Kvôli nabíjanie mu cesta trvala o 8 hodín dlhšie ako benzínom. Jasne, nie každý takto jazdí, ale na tomto príklade jasne vidno, že ekonomický rozdiel v jazde nie je nijak výrazný.
6) čo sa stane zo starými autami, ktoré dostanu zákaz jazdy? Len v samotnej EU ich je cez 300 miliónov osobných vozidiel a vo vyhláseniach EU počúvame, že Nemecko zakáže jazdu áut na spaľovací motor v 2035 spolu s Britániou, Francúzskom, Holandskom. Zvyšok EU má dostať rozkaz v 2040. Taký je zatiaľ plán.
7) problém v hromadnej doprave napríklad. Na náhradu 1 spaľovacieho autobusu treba 2 elektrobusy.
8) vyššia váha vozidiel + vyšší výkon elektromobilov (vyšší točivý moment) prispievajú k rýchlejšiemu poškodeniu ciest a následnej oprave. Podľa výskumov v Holandsku sa nutnosť rekonštrukcie cesty posunula z 18 rokov na 15 a to nie je v krajine ani 5% elektromobilov. Kedysi bola bežná váha vozidla 800-1200kg (1200kg mali už limuzíny s 4 a viac litrovými motormi), dnes keď sa povie, že auto nižšej strednej triedy váži 1300kg, tak všetci ochkajú, že aká nízka váha.
8) nerastné suroviny potrebné pre elektromobily sú ešte vzácnejšie ako ropa a nedajú sa tiež nijak nahradiť. Ich ťažba ma obrovský dopad na životné prostredie.
Ako som tu už viac razy prezentoval, nemám nič proti elektromobilom, mám problém s baterkovými elektromobilmi, ktoré reálne neprinášajú riešenie ale len zväčšujú už existujúci problém, ktorý si nás počká a bude horší ako pri spaľovacích vozidlách.
Odpovedať