AMG predstavuje GT R, auto v ktorom skĺbili doteraz najviac techniky z motoršportu, aby priniesli vodičom čo najlepší zážitok z jazdy na okruhu, no stále sa nemuseli báť tvrdého auta nevhodného do premávky.

Bez koní to nejde a Nemci to dobre vedia, kým doterajšia top verzia AMG GT S pod kapotou skrývala „len“ 510 k, nové AMG GT R ich ponúkne hneď 585! Hoci to na prvý pohľad tak nevyzerá, inžinieri prepracovali aerodynamiku, urobili toho oveľa viac ako len pripevnenie veľkého zadného krídla. Zapracovali aj na podvozku, či pohonnej sústave. Všetko testovali na Nürburgringu, aby výsledky pretavili do výnimočného auta v cestnej premávke.

Novou maskou k agresívnejšiemu vzhľadu

Nízko položená predná časť a dopredu sklonená maska chladiča Panamericana, so zvislým rebrovaním, vytvárajú charakteristický vzhľad „žraločieho nosa“ a budia dojem, že vozidlo je posadené ešte tesnejšie k vozovke. Tento tvar zároveň redukuje bod spätného tlaku vozidla, zlepšuje prietok chladiaceho vzduchu a umocňuje aerodynamické vlastnosti vozidla.

AMG GT R: zo zeleného pekla rovno do premávky

Maske so zvislým reborovaním hovoria Panamericana

Spojler predného nárazníka s kompletne novým dizajnom prúdového krídla (podľa výstuhy v tvare A) zosilňuje dojem šírky a budí u pozorovateľa dojem, ako keby vozidlo ešte tesnejšie priliehalo k vozovke. Veľké vonkajšie otvory na prívod vzduchu na spojleri predného nárazníka svojím tvarom pripomínajú prúdové motory. Zároveň sú zárukou plnenia požiadaviek hnacieho systému modelu AMG GT R kladených na zvýšený prietok chladiaceho vzduchu. Z tohto dôvodu je vybavené dvomi aerodynamicky tvarovanými horizontálnymi rebrami na mieste mriežok, ktoré vo výsledku smerujú prúdenie vzduchu k chladičom bez akýchkoľvek strát.

Široký predný splitter znižuje vztlak na prednej náprave. Doplnkové vzduchové clony na vonkajšej strane spojlera predného nárazníka kultivujú prúdenie vzduchu, čím vylepšujú hodnotu Cd u modelu AMG GT R. Vďaka svojim úzkym vertikálnym otvorom zároveň smerujú vzduch špecificky k podbehom kolies a optimalizujú prietokové vlastnosti v tejto oblasti. Na zaistenie optimálneho prietoku vzduchu cez dvojité chladiče v podbehoch kolies je model AMG GT R okrem toho vybavený novými a jedinečnými oplášteniami podbehov kolies so špeciálnymi výrezmi na prienik chladiaceho vzduchu.

Aktívna aerodynamika v spodnej časti auta

Výnimočným prvkom je kompletné nový aktívny aerodynamický profil, ktorý je ukrytý v spodnej časti pred motorom. Komponent z uhlíkových vláken vážiaci len približne 2 kg sa pri rýchlosti 80 km/h v režime RACE automaticky vysunie dopredu o približne 40 milimetrov a významným spôsobom zmení prúdenie vzduchu. Výsledkom tohto procesu je tzv. Venturiho efekt, ktorý ešte viac „prisáva“ vozidlo k vozovke a znižuje vztlak prednej nápravy o približne 40 kilogramov pri rýchlosti 250 km/h.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vodič to pocíti na riadení: model AMG GT R sa ešte precíznejšie riadi pri prejazde zákrut vo vysokých rýchlostiach a vykazuje ešte lepšiu smerovú stabilitu. Najmä počas rýchleho prejazdu zákrut a vysokého priečneho zrýchlenia prináša výrazne agilnejšiu reakciu s jasnou odozvou na volante, pričom zostáva neustále ľahko ovládateľný. Okrem toho bol zdokonalený súčiniteľ odporu vzduchu. Výsledkom toho zostáva prítlak na zadnej náprave na rovnako vysokej úrovni.

Kompletne prepracovaná aerodymanika pomáha AMG GT R ešte rýchlejšie prechádzať zákrutami.

Inováciu najskôr vyvinuli s použitím počítačovej simulácie a následne optimalizovali počas mnohých hodín testovania vo veternom tuneli. Výsledky boli overované v rámci početných testovacích jázd vrátane na Nürburgringu. Aerodynamický profil s prepracovaným vzhľadom je na spodku vozidla prakticky neviditeľný, vďaka čomu harmonicky ladí s celkovou siluetou.

AMG GT R: zo zeleného pekla rovno do premávky

Prepracovaná aerodynamika neuberá na agresívnom vzhľade

Keď sa elektronicky ovládaný profil vysunie, vzduchový výstup chladiča motora sa otvorí na prednej strane a precízne smeruje prúdenie vzduchu k dvojitému zadnému difúzoru, ktorý tým pádom tiež profituje z optimálneho prúdenia vzduchu. Tým sa zvyšuje jazdná stabilita ovládania zadnej nápravy za súčasného zníženia teploty v miestach s najvyššími amplitúdami v zadnej časti. Aerodynamický balík zároveň zabezpečuje optimalizovaný brzdný výkon smerovaním chladnejšieho vzduchu špecificky ku konkrétnym diskom kolies. Tento konštrukčný diel je za účelom ochrany pred poškodením osadený pružinou, vďaka ktorej sa dokáže poľahky ohnúť smerom nahor.

Aktívny systém regulácie vzduchu

Ďalšou novinkou zlepšujúcou aerodynamiku modelu AMG GT R je aktívny systém regulácie vzduchu, ktorý má vertikálne roletky umiestnené v spodnej časti priamo za spojlerom predného nárazníka. Roletky sú elektronicky riadené a dajú v priebehu približne jednej sekundy otvoriť a zavrieť pomocou elektromotora, aby vo výsledku optimalizovali prúdenie vzduchu, a tým zvýšili aerodynamický výkon.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Tieto roletky sú štandardne uzavreté, dokonca aj pri maximálnej rýchlosti, brzdení a prejazde zákrut vo vysokej rýchlosti. Ich poloha znižuje odpor vzduchu a umožňuje smerovať vzduch k spodku vozidla s cieľom ešte výraznejšie znižovať čelný vztlak. Len po tom, ako preddefinované komponenty dosiahnu určité teploty, roletky sa otvoria a umožnia maximálnemu množstvu chladiaceho vzduchu pretekať k výmenníkom tepla. To si vyžaduje mimoriadne inteligentné a rýchle riadenie.

Veľké krídlo a dvojitý difúzor

Aj zadná časť prináša množstvo inovácií: nové hliníkové bočné steny rozširujú zadnú časť modelu AMG GT R spolu o 57 mm, čím sa vytvára priestor pre väčšie 20-palcové kolesá so širokou stopou. Obe tieto opatrenia prinášajú vyššiu trakciu a súčasne umožňujú dosahovať rýchlejší prejazd zákrutami. Rozšírený dizajn spojlera zadného nárazníka s veľkými vonkajšími vetracími otvormi a vertikálnym zúžením zdokonaľujú prúdenie vzduchu v zadnej časti, rovnako ako dvojitý difúzor. Celkové odvádzanie tepla z tlmičov hluku sa optimalizuje vývodom teplého vzduchu počas jazdy cez dvojitý difúzor.

AMG GT R: zo zeleného pekla rovno do premávky

Na aerodynamike si dali záležať

Veľké zadné krídlo je pevne upevnené na zadných výklopných dverách a zvyšuje prítlak na zadnej náprave. Držiaky krídlového profilu sú lakované vo farbe karosérie, zatiaľ čo samotná čepeľ je vyhotovená vo vysokolesklej čiernej farbe. V závislosti od účelu použitia alebo podmienok na pretekárskej dráhe je možné presný uhol čepele manuálne upraviť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Výsledok? Všetky aerodynamické riešenia spoločne zlepšujú kontakt so zemou pri maximálnej rýchlosti o 155 kilogramov v porovnaní s modelom AMG GT. Nový model AMG GT R prináša maximálnu priľnavosť k vozovke, dokonalé jazdné vlastnosti a mohutne vyladený dizajn, ktorý v sebe harmonicky integruje aerodynamické funkcie. A je toho ešte viac: napriek vyššiemu výkonu motora, zväčšenej šírke, hrubším pneumatikám, väčšiemu profilu zadného krídla, potrebe intenzívnejšieho prívodu chladiaceho vzduchu a vyššiemu prítlaku má AMG GT R nižší súčiniteľ odporu vzduchu (Cd) ako AMG GT.

Podvozok s nastaviteľnou svetlou výškou

Trojuholníkové ramená, strmene náprav a strmene kolies na prednej a zadnej náprave sú kompletne vyrobené z kovaného hliníka, aby došlo k zníženiu neodpružených hmotností. Koncept dvojitého priečneho zavesenia kolies pevne lokalizuje koleso s minimálnymi elastickými pohybmi. Vysoký odklon kolies a stabilita zbiehavosti vedú k rýchlemu prejazdu zákrutami a vodičovi zároveň poskytujú optimálny kontakt s vozovkou pri prejazde zákrutami na hranici extrému. Sférické kĺbové ložiská typu „uniball“ na priečnych ramenách zadnej nápravy taktiež čerpajú inšpiráciu z motoristického športu. Sú výrazne odolnejšie voči opotrebeniu ako závesové vývodky a vzhľadom na svoj dizajn nemajú žiadnu vôľu, čo znamená, že odklon a zbiehavosť sa nemenia ani pri vysokej záťaži.

Nový podvozok AMG s nastaviteľnou svetlou výškou bol navrhnutý špeciálne pre model AMG GT R. Podobne ako v profesionálnom motoristickom športe si vodiči môžu vybrať svoje osobné nastavenie a neobmedzene nastavovať predpätie pružín. To umožňuje ovplyvniť správanie vozidla pri náklone dopredu a dozadu, ako aj do strán, podobne ako aj priľnavosť modelu AMG GT R k vozovke, vďaka čomu je možné vozidlo precízne prispôsobiť osobným preferenciám vodiča a konkrétnej pretekárskej trati.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Podvozok s nastaviteľnou svetlou výškou sa kombinuje s plynulým adaptívnym nastaviteľným tlmením AMG RIDE CONTROL. Tento systém je elektronicky ovládaný a automaticky prispôsobuje tlmenie každého kolesa aktuálnej jazdnej situácii, rýchlosti a stavu vozovky. Tlmiace charakteristiky sa rýchlo a presne modulujú dvomi samostatnými ventilmi pre nastavenie síl spätného rázu a kompresie v tlmičoch. Tvrdšie nastavené tlmenie napríklad pri prejazde zákrut a brzdení redukuje náklon vozidla dopredu, dozadu a do strán. Priebežná korekcia tlmenia vzhľadom na aktuálnu rýchlosť je zároveň zárukou najlepšieho možného kontaktu s vozovkou dokonca aj pri vysokých rýchlostiach, čím sa zvyšuje bezpečnosť.

AMG GT R mení svetlú výšku spolu s adaptívnym tlmením. V režime Comfort si užijete výlet na okreske, alebo v Sport Plus rýchlu jazdu na hladkom asfalte pretekárskeho okruhu.

Vodič okrem toho môže nastaviť adaptívne nastaviteľné tlmenie dotykom jediného tlačidla na jednotke AMG DRIVE UNIT alebo pomocou jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT. Dostupné sú tri režimy: „Comfort“ (Komfort), „Sport“ (Šport) a „Sport Plus“ (Šport Plus). Účel každej z troch charakteristík tlmenia je jasný: „Comfort“ je správna voľba pre verejné komunikácie; „Sport“ je ideálny pre pretekárskej okruhy ako Nordschleife (Severný okruh) Nürburgringu alebo inými slovami pre mimoriadne dynamickú jazdu na čiastočne zvlnených pretekárskych okruhoch s maximálnym kontaktom so zemou. Režim „Sport Plus“ je ideálny pre plochejšie, moderné okruhy Grand Prix, ako je Hockenheim, a prináša vysoký stupeň konštrukčnej tuhosti.

Medzi charakteristiky konvenčného odpruženia patrí širšia predná a zadná stopa, ako aj štandardne používané pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 s rozmermi 275/35 ZR 19 vpredu na 325/30 ZR 20 vzadu. Pretekárske pneumatiky schválené na použitie na bežných komunikáciách umožňujú dosahovať rýchlejší prejazd okruhov a až o 50 percent nižšiu spotrebu paliva na pretekárskej dráhe.

Aktívne riadenie zadnej nápravy

Nový model AMG GT R je ešte citlivejší na vstupy z riadenia vďaka štandardne montovanému aktívnemu riadeniu zadnej nápravy, ktoré je na modeli Mercedes AMG použité prvýkrát. Tento systém ponúka optimálnu kombináciu jazdných vlastností agility a stability, ktoré sú za normálnych okolností v priamom konflikte.

AMG GT R: zo zeleného pekla rovno do premávky

Zavesenie aktívnej zadnej nápravy

Dva aktivátory riadenia nahrádzajú konvenčné ramená riadenia na zadnej náprave modelu AMG GT R. V srdci tohto systému sa nachádzajú dva elektromechanické aktuátory (elektromotory s posúvacou skrutkou), ktoré nie sú mechanicky pripojené k volantu. Maximálna zmena uhlu zbiehavosti na zadných kolesách modelu AMG GT R dosahuje 1,5 stupňa. Do rýchlosti 100 km/h sa zadné kolesá otáčajú opačným smerom ako predné kolesá, čím sa dosahuje virtuálne skrátenie rázvoru kolies. Keď rýchlosť modelu AMG GT R prekročí 100 km/h, systém otáča zadné kolesá rovnakým smerom ako predné kolesá, čo zodpovedá virtuálnemu predĺženiu rázvoru kolies a zvýšeniu jazdnej stability.

Aktívne riadenie zadnej nápravy vylepšuje nielen ovládateľnosť v zákrutách, ale zároveň vodičovi asistuje pri náhlych vyhýbacích manévroch, a tým zdokonaľuje aktívnu bezpečnosť. Vďaka tomu sa AMG GT R ľahšie ovláda na hranici možností vozidla. Štandardný 3-stupňový elektronický systém stabilizácie ESP® s funkciami „ESP ON“ (Zapnuté ESP), „ESP SPORT Handling Mode“ (Režim ovládania ESP ŠPORT) a „ESP OFF“ (Vypnuté ESP) dokonale spolupracuje so zverným diferenciálom a je optimálne vyladený na špičkovú jazdnú dynamiku modelu AMG GT R. Naprogramovanie režimu vypnutého ESP bolo prevzaté z vozidla AMG GT3.

Športové parametrické riadenie

Športové parametrické riadenie ponúka variabilný prevod riadenia, ktorý zdokonaľuje ovládateľnosť a agilitu vozidla pri nízkych rýchlostiach za súčasného zachovania bezpečnosti jazdy vo vysokej rýchlosti. Výnimočnou špecialitou je posilňovač: reaguje nielen v závislosti od príslušnej rýchlosti jazdy, ale aj na základe aktuálneho priečneho zrýchlenia a zvoleného jazdného režimu v systéme AMG DYNAMIC SELECT. Výsledok: vodič má dokonalý cit pre vozidlo vďaka priamej odozve od povrchu vozovky.

Viac koní i krútiaceho momentu

Srdce tohto nového plnokrvného atléta bije silnejšie ako kedykoľvek predtým: štvorlitrový motor AMG V8 s dvoma turbodúchadlami vo vozidle AMG GT R dosahuje výkon 430 kW (585 k), čo je o 55 kW (75 k) viac ako predchádzajúci najvýkonnejší motor použitý vo vozidle GT S. Maximálny krútiaci moment v hodnote 700 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1 900 do 5 500 ot./min.

AMG GT R: zo zeleného pekla rovno do premávky

AMG GT R nemôže mať menej koní ako GT S, po kapotou je riadne stádo, presne 585 k

Zvýšenie výkonu sa dosiahlo pomocou nových turbodúchadiel s upraveným spracovaním kompresora, menšou kapsulou ventilu regulácie plniaceho tlaku a precíznejším riadením motora. Plniaci tlak obstarávaný turbodúchadlami sa zvýšil z 1,2 baru na 1,35 baru. Okrem toho došlo k optimalizácii výfukových kanálov a úprave kompresného pomeru. Vyladený bol aj celý spaľovací proces.

Štvorlitrový motor AMG V8 je vybavený preplňovaním dvoma turbodúchadlami, ktoré nie sú namontované na vonkajšej strane radu valcov, ale namiesto toho sa nachádzajú vo vnútri V konfigurácie – odborníci toto rozloženie označujú termínom „horúce vnútorné véčko“ (hot inside V). Výhodami sú: kompaktná konštrukcia motora, spontánna odozva turbodúchadiel a nízke emisie výfukových plynov vďaka optimálnemu prietoku vzduchu do úzko prepojených katalyzátorov. Tento základný princíp novej rodiny osemvalcových motorov AMG bol ďalej optimalizovaný v modeli AMG GT R a prináša ešte vyšší jazdný výkon. Maximálny plniaci tlak je 1,35 baru a turbodúchadlá dosahujú maximálne až 186 000 otáčok za minútu.

Turbá 4-litrového V8 teraz tlačia až 1,35 bar a neumiestnili ich po stranách motora, ale priamo do vnútra V-čka. Výsledok? 585 k a 700 Nm.

Pre optimálny výkonový výstup pri vysokých vonkajších teplotách využíva Mercedes AMG nepriame chladenie plniaceho vzduchu typu vzduch – voda. Chladiče plniaceho vzduchu s optimálnym prietokom vzduchu a vody majú samostatný, dvojstupňový nízkoteplotný vodný okruh. Prvá chladiaca fáza obsahuje dva paralelné chladiče v ľavom a pravom podbehu kolesa. Spolu s veľkým chladičom v prednej časti vozidla ako druhou chladiacou fázou je výsledný systém ešte efektívnejší ako v prípade vozidla AMG GT S.

Materiály z motoršportu

V rámci stratégie dosahovania vysokého výkonu pri nízkej hmotnosti AMG bolo do vozidla implementovaných mnoho opatrení prispievajúcich k zníženiu hmotnosti. V tomto ohľade zohráva dôležitú úlohu hneď niekoľko konštrukčných skupín. Použitie uhlíkových vlákien – ľahkého a mimoriadne pevného materiálu známeho z motoristického športu – pomáha dosahovať ambiciózne ciele. Uhlíkové vlákna predstavujú materiál, ktorý bol zvolený okrem iného pre predné blatníky, strechu a torque tube (systém prepojenia prevodovky a motora) medzi motorom a prevodovkou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Torque tube z uhlíkových vlákien vážiaci len 13,9 kilogramu je približne o 40 percent ľahší ako jeho už hmotnostne optimalizovaný hliníkový konštrukčný diel použitý v modeli AMG GT. Ako konštrukčný komponent hnacej sústavy transaxle vytvára spojenie medzi motorom a prevodovkou s extrémnou ohybovou a torznou tuhosťou. Umožňuje dosahovať mimoriadne priame pripojenie hnacej sústavy, ktoré je výhodné z hľadiska jazdnej dynamiky a zároveň zohráva rolu z pohľadu vyváženosti rozloženia hmotnosti vozidla.

Ďalšie hmotnostné výhody prinášajú štandardne montované kované disky, titánový koncový tlmič výfuku a menej použitých odhlučňovacích materiálov. Model AMG GT R je celkovo o 15 kilogramov ľahší ako model AMG GT S, a to aj napriek tomu, že má vo výbave omnoho viac technických noviniek, ako je napr. veľké zadné krídlo, riadenie zadnej nápravy, aktívna aerodynamika a výstuž karosérie a podvozka.

Interiér pripravený na preteky

Interiér je tiež do významnej miery inšpirovaný motoristickým športom, aby vodič modelu AMG GT R získal absolútne ideálne podmienky na vedenie vozidla. Extrémne ľahké, manuálne nastaviteľné škrupinové športové sedadlá AMG v koži napa/mikrovlákne DINAMICA sú súčasťou sériovej výbavy. Dokážu poskytnúť potrebnú bočnú oporu aj pri tých najextrémnejších jazdných manévroch. Ako voliteľný doplnok si je možné alternatívne bez príplatku objednať osvedčené sedadlá AMG Performance. Žlté bezpečnostné pásy, ciferníky so žltými prvkami, balík interiérového klavírového laku AMG a špeciálne ovládacie prvky na želanie vrátane tých pre nový systém AMG TRACTION CONTROL len podčiarkujú jedinečné stvárnenie nového modelu AMG GT R.

AMG GT R: zo zeleného pekla rovno do premávky

AMG GT R sa okruhu nezľakne

Do šírky dimenzovaná prístrojová doska pripomína mohutné krídlo a nadväzuje na motív leteckého dizajnu. Štyri stredové prieduchy v tvare bodových svetiel a individuálne prieduchy na pravej a ľavej strane palubnej dosky umocňujú výsledný dojem. V kombinácii s vysokými líniami boku, konkávne tvarovaným vnútorným obložením dverí a dynamickou stredovou konzolou sa z AMG GT R stáva dokonale vyladený stroj na štyroch kolesách, ktorý vďaka nízko položenej polohe sedadla spríjemní vodičovi sedenie v kokpite.

Tvar dominantnej stredovej konzoly pripomínajúci otvory na prívod vzduchu NACA a autentické materiály napovedajú, že interiér čerpal inšpiráciu priamo z prostredia motoristického športu. Centrálne umiestnený, voľne stojaci centrálny displej je ďalšou pastvou pre oči. Dôkazom o dôkladnom vypracovaní detailov sú aj ovládacie prvky systému AMG DRIVE UNIT. Sú rozložené v podobe ôsmich valcov vo formácii v tvare V, čím ešte viac zvýrazňujú dojem mohutnosti a technickej vyspelosti stredovej konzoly.

AMG GT R: zo zeleného pekla rovno do premávky

Takto si AMG GT R predstavoval dizajnér

K sériovým prvkom výbavy patrí aj nový interiérový balík AMG Night. V tomto balíku nájdeme radiace páčky, sponu volantu, prahové lišty a priečny člen batožinového priestoru vyhotovené vo vysokolesklej čiernej farbe, ktoré v kombinácii s balíkom interiérového klavírového laku AMG (sériovo) umocňujú športový ráz vozidla. Zákazníci si na želanie môžu objednať ozdobné prvky z uhlíkových vlákien v čiernej matnej farbe.

AMG GT R: zo zeleného pekla rovno do premávky

Mercedes AMG GT R oslávil svoju svetovú premiéru 24. júna 2016 na pôde Mercedes-Benz World na jednej z najtradičnejších anglických pretekárskych tratí: Brooklands. Tento automobil vstupuje do predaja 21. novembra 2016 a uvedenie na európsky trh začína v marci 2017.

Mercedes AMG GT R

Druh pohonu: Zadný
Zdvihový objem: 3982 ccm
Počet valcov / ventilov: V8 prepĺňaný 2 turbami, 32 ventilov
Maximálny výkon: 430 kW (585 k) pri 6250 ot.
Maximálny krútiaci moment: 700 Nm pri 1900 - 5500 ot.
Maximálna rýchlosť: 318 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 3,6 s
Spotreba mesto/mimo/mix : 15,0 / 9,2 / 11,4 l/100km
Prevodovka: AMG SpeedShift DCT 7
Pohotovostná hmotnosť DIN: 1555 kg

 

Zdroj: tlačová správa