Dopredu upozorňujem, že daná analýza bola vytvorená na americkom trhu a na tom európskom by rebríček vyzeral trochu inak. Portál iSeeCars celkovo zanalyzoval cez 1,2 milióna nových a jazdených predaných vozidiel v januári 2021, takže vzorka nie je rozhodne malá. V štúdii sa zamerali na cenu a čas, za aký bolo dané auto predané. Z dát následne vytvorili dva rebríčky. Prvý obsahuje len nové predané autá, zatiaľ čo druhý len predané jazdenky.
Čo z rebríčkov vyplýva?
Podľa iSeeCars trvá v priemere 46,2 dní, kým sa predá nové auto s priemernou cenovkou 37 157 dolárov. Ak sa pozrieme práve na zoznam TOP20 najrýchlejšie predaných nových áut, s priemernou cenou 84 689 $ mu dominuje Chevrolet Corvette. Aby predajca predal novú Corvettu, trvá to v priemere len 10 dní. Nasleduje Lexus IS 350 (48 013 $), ktorému trvá 10,9 dní, kým nájde svojho majiteľa. S priemernou cenou 64 624 $ je na treťom mieste Genesis GV80. Toto SUV predajú zhruba za 14,4 dní. Z rebríčka jasne vyplýva, že drahšie autá sa predajú rýchlejšie než tie lacnejšie. Ak spriemerujeme cenu prvej desiatky áut, dostaneme hodnotu 61 247,7 $, zatiaľ čo druhá polovica rebríčka sa nachádza na priemernej sume 45 422,8 $. Ak by iSeeCars zverejnili aj ďalšie priečky, cenovo by sme sa dostali ešte nižšie. Rebríček tiež podtrháva predajnú nadvládu SUV, nakoľko v TOP20 ich nájdeme až 14.
Jazdenky sa kupujú o niečo rýchlejšie (na čom má veľký podiel aj súčasná pandémia) a to s priemerom 38,9 dní a cenou 26 146 $. Na prvom mieste tohto rebríčka nájdeme Hyundai Palisade, ktorý priemerne predajú za 26,2 dní. Ak si zoznam opäť rozdelíme na dve časti a ceny áut spriemerujeme, v prvej desiatke sme na sume až 64 386,8 $. V druhej polovici však priemerná cena klesla na 35 620,6 $, takže aj rebríček jazdených áut potvrdzuje, že drahšie autá sa predajú rýchlejšie.
K analýze sa vyjadril aj vedúci analytik spoločnosti iSeeCars, Karl Brauer: „Mnohé z týchto najpredávanejších áut sú luxusné a drahé SUV, čo naznačuje, že väčšina spotrebiteľov, ktorí si kupujú nové autá, si ich môže doloviť a nezažívajú taký negatívny finančný dopad pandémie Covid-19. Navyše vďaka aktuálne nižším úrokovým sadzbám sú luxusné autá dostupnejšie pre spotrebiteľov, ktorí by si ich inak nemohli dovoliť.“
Otázkou tak zostáva, či sú výsledky a závery analýzy plne relevantné, alebo je skutočnosť, že sa drahšie autá predávajú rýchlejšie len dôsledkom pandémie.
Zdroj: iSeeCars