V automobilovom svete platí zvláštne pravidlo, čím je totiž auto lacnejšie a človek naň zarába veľmi dlho, o to viac si ho váži, stará sa oň a robí všetko pre to, aby mu vydržalo. Potom tu však máme aj opačný extrém – firemné autá za minimum peňazí, s minimálnou starostlivosťou, no očakávaním dlhoročnej bezstarostnej prevádzky. Automobilka Dacia často zažíva obidva extrémy, jej konštruktérom preto mimoriadne záleží práve na tom, aby autá s logom Dacie vydržali aj v nehostinných podmienkach čo najdlhšie.
Ponorené v koróznej komore
Technické centrum Titu neďaleko Bukurešti slúži automobilke Dacia na zrýchlené životnostné skúšky v oblasti odolnosti materiálov, aj jednotlivých celkov nových áut. Všetky kovové časti novo navrhovaných Dacií tu už od roku 2015 prechádzajú triediacimi procesmi v komore zrýchlenej korózie. Ako hovoria miestny technici, farba a vrchný lak chránia kovové časti na nových autách, ale nehoda alebo škrabanec, ktorý poškodí pôvodnú povrchovú ochranu a odkryje kov pod ním, znamená väčšie riziko korózie. „Zákazníci si môžu poškrabať svoje auto, a preto musíme zabezpečiť, aby korózia zostala povrchová a nerozšírila sa. Každý rok vykonávame takmer 2000 testov, aby sme zaručili kvalitu kovových častí, ktoré používame,“ dodáva Simina, Corrosion Project Manager.
Ani úplne prvé Logany neboli zlé, no niektorých majiteľov vytrestali koróziou. To sa dnes už nemôže stať.
Okrem malých vzoriek sa testujú aj celé diely ako kapota, dvere batožinového priestoru, dvere a podvozok. Chrómované a pozinkované diely, ako sú brzdové bubny a kotúče, skrutky a emblémy sa tiež testujú. Sú ponorené do koróznej komory, kde sú vystavené extrémnym poveternostným podmienkam s rozdielmi v zložení teploty, vlhkosti a kvality vzduchu. Okrem tejto simulácie sa testy používajú na analýzu vplyvu chemikálií na karosériu. Vedľa koróznej komory sa používa špecifický test na vystavenie kovových častí chemikáliám, ako je kvapalina do ostrekovačov čelného skla alebo slaná nemrznúca zmes. Zostávajúce testy prebiehajú v tzv. štrkových komorách. Táto metóda zahŕňa striekanie častí vysokotlakovým štrkom, aby sa zistilo, aké poškodenie môže spôsobiť kovovej karosérii vozidla.
Životnosť milión kilometrov
Dva roky po špeciálnom koróznom centre sa v Dacii rozhodli sprevádzkovať aj laboratórium analyzujúce vplyvy atmosférických podmienok a rôznych spôsobov používania Dacií na vzhľad a kvalitu dielov. UV žiarenie, teplo a zlé počasie môžu spôsobiť, že plastové diely vyblednú alebo stratia svoj pôvodný lesk, v laboratórnych testovacích komorách preto vystavujú vybrané vzorky silnému UV žiareniu po dobu až 3000 hodín. Časti sú vystavené takým úrovniam žiarenia, aké by vydržali počas niekoľkých rokov vystavenia slnku. Vzorky tiež strávia niekoľko týždňov v poveternostných komorách, ktoré vytvárajú extrémne teplotné a vlhkostné podmienky v rozsahu od -40 °C do +100 °C. Cieľom je otestovať odolnosť dielov vo všetkých prostrediach. Po návrate sa modely analyzujú a porovnajú s nezostarnutou kontrolnou vzorkou.
Plastové dielce dnešných Dacií musia odolávať UV žiareniu bez toho, aby strácali pôvodný tmavý odtieň.
Náročné používanie auta môže mať negatívny vplyv aj na vzhľad plastových dielov. Manipulácia s bicyklom, kľúčami alebo prsteň môžu spôsobiť poškodenie, ktoré zanechá trvalé stopy na karosérii aj interiéri auta. Všetky plasty preto prechádzajú testovaním poškriabaním. Kovová skrutka pri nich niekoľkokrát poškriabe vybrané vzorky po dĺžke aj šírke. Škrabance, ktorým sa nedá vyhnúť, by mali byť povrchové a nemali by meniť vlastnosti plastu. Časti sa môžu časom skrútiť, zvlniť alebo dokonca zlomiť. V laboratóriu sa na test odolnosti polymérov a tekutín používa trakčný stroj na natiahnutie plastu, aby sa otestoval jeho bod zlomu. „Vďaka testovacím metódam vytvoreným v laboratóriách v Technickom centre Titu môžeme zaručiť, že diely používané na vozidlách Dacia sú špičkovej kvality,“ hovorí Nicoleta, Polymer Aging Specialist. A ako ďalej dodáva, až po úspešnom absolvovaní celej série skúšok sú diely a materiály schválené a vybrané do výroby nových Dacií. Každý majiteľ Dacie tak údajne môže dosiahnuť hranicu milióna najazdených kilometrov so vztýčenou hlavou.
zdroj: Dacia