Základom úspechu mal byť elektrický pohon, ale hlavne plne autonómne ovládanie. Človek by jednoducho nemusel vôbec šoférovať. Apple však tvrdo narazil s projektom Titan na niekoľkých frontoch.
Technologický gigant Apple chcel spôsobiť revolúciu v automobilovom priemysle. Prvý pokus nevyšiel podľa predstáv.
Vývoj autonómneho auta v Apple začal už v roku 2014. Spoločnosť najala cca 1000 inžinierov, ktorí mali za úlohu vyvinúť unikátne auto s interným názvom Titan. To malo spôsobiť podobnú revolúciu v automobilovom priemysle ako iPhone na trh mobilných telefónov. Základom úspechu mal byť elektrický pohon, ale hlavne plne autonómne ovládanie. Človek by jednoducho nemusel vôbec šoférovať. Apple však tvrdo narazil s projektom Titan na niekoľkých frontoch.
Problémom boli aj peniaze
Prvým problémom bolo nerozhodné vedenie, ktoré sa nevedelo zhodnúť na strategických cieľoch. Najskôr vyvíjali konkurenta pre Teslu a potom chceli auto bez pedálov a volantu. Niektorí zamestnanci to nevzali pozitívne. Tím tak nenapredoval vo vývoji tak, ako pôvodne očakávali. Zásadnejším problémom však bola rentabilita celého projektu, teda peniaze. Apple je v segmente IT zvyknuté na vysoké marže. Ako najvýznamnejší výrobca má totiž veľmi silnú vyjednávaciu pozíciu s dodávateľmi. Diely do svojich telefónov nakupuje mimoriadne lacno a výsledný produkt predáva draho. V automobilovom priemysle to však nie je také jednoduché. Konkurencia je tu silnejšia a marže sa pohybujú v jednotkách percent. Návratnosť obrovských investícií je teda malá. Veď zásadné problémy s tým má aj relatívne úspešná Tesla. Apple tiež údajne nechcel robiť kompromisy z pohľadu kvality a to by zisky ešte viac znížilo.
Apple tak prepustil stovky inžinierov, ktorí pracovali na projekte Titan. Niektorí vyskočili z potápajúcej sa lode ešte predtým, alebo začali pracovať na iných projektoch. V tíme, ktorý sa priamo venoval vývoju autonómneho riadenia, však zostalo niekoľko ľudí. Technologický gigant síce na vlastné auto zanevrel, avšak autonómny systém, na ktorom usilovne pracovali, chce údajne dotiahnuť do sériovej výroby. Na tento účel sa však musí spojiť s nejakou automobilkou. Zákulisné a nepotvrdené informácie hovoria o Forde.
Zdroj: bloomberg