Autonómny elektromobil s interným označením Titan bol mnohými popisovaný ako najambicióznejší projekt spoločnosti Apple. A ešte začiatkom tohto roka sa objavili neoficiálne správy o tom, že sa zamestnancom podaril kľúčový prielom.
Napriek tomu, že americká firma oficiálne tento automobil nikdy nepredstavila, sa na jeho vývoji podieľalo až 2000 ľudí a Apple na ňom pracuje už od roku 2014. Je však zjavné, že ak práve vývoj auta nie je hlavnou činnosťou, nie je to jednoduché.
Po niekoľkých odkladoch definitívny koniec
Na túto skutočnosť tvrdo narazil aj známy technologický gigant. Prvé správy o jeho aute sa začali objavovať už v polovici minulej dekády a na trh malo byť uvedené v roku 2024. Ambície Američanov boli veľké. Hlasovo ovládaná navigácia, autonómne riadenie, luxus i originálny dizajn... Potom však bola jeho premiéra podľa dostupných správ odsunutá na rok 2026 a pred mesiacom sa už začal skloňovať rok 2028. Nakoniec z toho nič nebude.
Opakované odklady boli neúnosné, preto Apple aktuálne tento projekt úplne zrušil. S odvolaním na zdroje blízke tejto firme to tvrdí agentúra Bloomberg.
Podľa ľudí zasvätených do diania vo firme, ktorí pod podmienkou dodržania anonymity hovorili s Bloombergom, prebehlo v Apple interné stretnutie, na ktorom prevádzkový riaditeľ Jeff Williams a projektový šéf Kevin Lynch prekvapeným účastníkom oznámili, že vývoj auta končí.
Veľká časť z 2000 zamestnancov pracujúcich na vozidle bude presunutá k divízii umelej inteligencie, respektíve strojového učenia, ale očakáva sa tiež prepúšťanie vzhľadom na to, že Apple v tomto projekte zamestnávalo stovky dizajnérov a inžinierov pracujúcich na hardwari. Bloomberg k tomu dodáva, že to Apple odmietol komentovať.
Vedenie projektu už neverí
Jedným z hlavných dôvodov uvedeného rozhodnutia mali byť nízke marže z predaja vozidla, ktoré boli očakávané v porovnaní s inými produktami Apple, nehovoriac o tom, že práca na automobile musela v priebehu desiatich rokov zhltnúť miliardy dolárov a ďalšie by na jeho dokončenie celkom určite ešte padli.
Z rovnakých správ vyplýva, že by vysoké predpokladané náklady posunuli cenovku auta na hranicu 100 tisíc dolárov a členovia predstavenstva vyjadrili obavy, že by toto číslo urobilo z ich najdrahšej veci menej životaschopný a málo žiadaný produkt.
A narazili tiež vývojári pracujúci na piatej úrovni autonómneho riadenia, ktoré malo všetkých ľudí na palube posunúť na pozíciu cestujúcich. Britský Autocar k tomu dodáva, že práve kvôli náročnosti tejto úlohy sa začal Apple vlani zaujímať o konvenčné a dnes úž sériové systémy úrovne 2, ktoré by vyžadovali bežného vodiča a techniku v úlohe podpory prostredníctvom pokročilých asistentov.
Ako sme už naznačili, technologická firma svoje auto nikdy nekomentovala, ale pred dvoma rokmi došlo ku schváleniu definitívnej podoby, takže minimálne jeho dizajn musel byť hotový. Malo ísť o futuristický minivan s pohodlnými kreslami, lenže po zistení, že autonómne riadenie úrovne 5 je nereálne, bol aj tento dizajn zavrhnutý.
Skúsenosti z Lamborghini nepomohli
Autocar pripomína, že najväčším úrazom tohto vozidla bola chýbajúca a funkčná platforma. Apple si najal Luigiho Taraborrelliho, bývalého šéfa podvozkov Lamborghini, čo naznačovalo, že by si mohli vyvinúť vlastné šasi, dnes to ale vyzerá, že k definitíve sa americká technologická firma nikdy nedopracovala.