Bezpečnosť cyklistov na 1. mieste? Na mnohých miestach v BA je totiž druhoradá...

Magistrát Bratislavy zdôrazňuje dôležitosť maximálnej ochrany cyklistov pred automobilmi, čo je bežná prax aj v iných krajinách. A veru ani toto miesto nie je z hľadiska realizácie urobené správne a bezpečne, čo potvrdzuje nejedna konfliktná situácia nie len medzi bežnými autami a cyklistami, ale aj cyklistov s autobusmi. Obrubníky na cyklotrase na Vajanského nábreží, ktoré boli predmetom výhrad ministerstva, magistrát nevníma ako prekážku. Tieto sú určené ako vodiace dopravné zariadenie a ich použitie schválil aj Krajský dopravný inšpektorát. Hovorca mesta Peter Bubla naznačil záujem o inštaláciu iného typu oddeľovníka, ktorý by naďalej zabezpečoval adekvátnu ochranu cyklistov vrátane rodín s deťmi. Poukázal na viac ako 40 000 cykloprejazdov mesačne počas sezóny, čo podľa mesta podčiarkuje význam trasy. Nechcú však vnímať, že viac než polovicu roka je trasa takmer nevyužívaná, naopak cesta je a bolaa autami využívaná intenzívne po celý rok. Podtext celého riešenia je totiž iný a oveľa hlbší. Magistrát Bratislavy spoločne so zástupcami cyklokoalície sledujú iný cieľ, obmedzovať v meste automobilovú dopravu. Bez širšej diskusie, prejednania dôsledkov, vhodných riešení či z toho plynúcich obmedzení nie len domácim, ale aj návstevníkom hlavného mesta. Viacero riešení v hlavnom meste možno považovať za nešťastné a nevhodné nie len vybraným miestom, ale aj realizáciou. Za všetky spackané riešenia napríklad "oáza pokoja priamo v križovatke Vazovova...

Ak niečo vzniká roky neznamená, že je to bude urobené správne

Hlavné mesto tiež zdôrazňuje ďalšie benefity súvisiace s touto cyklotrasou. Medzi ne patrí pokles konfliktných situácií medzi pešími a cyklistami na promenáde, presmerovanie tranzitnej cyklistickej dopravy z Hviezdoslavovho námestia a Fajnorovho nábrežia, zvýšenie bezpečnosti peších pri prechádzaní v úrovni Kúpeľnej ulice a bezpečnejší prechod pod Mostom SNP. Tieto zmeny významne prispievajú k lepšiemu prepojeniu historického centra mesta s nábrežím, na čom sa pracovalo niekoľko rokov. A práve toto tvrdenie je doslova úsmevné, keď sa napríklad vďaka podrobnej analýze riešenia cyklotrasy, jej zvislého a vodorovného dopravného značenia Jozefom Drahovským ukazuje aké veľké chyby a nesprávne riešenia obsahuje.


Stačí však prejsť na iné ulice či iné mestské časti, kde vytvorenie lacných cyklotrás len zúžením ciest vodorovným dopravným značením bezpečnosť cyklistov ani motoristov veru nezvýšilo, práve naopak. 

Ministerstvo dopravy SR sa k aktuálnemu stavu cyklotrasy na Vajanského nábreží v Bratislave teraz nechce podrobne vyjadrovať. "Vzhľadom na aktuálne štádium konania v tejto veci nie je možné sa nateraz bližšie vyjadrovať," konštatovala hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.

Minister dopravy uložil mestu povinnosť cyklotrasu upraviť, čo ostalo ignorované

Minister dopravy Jozef Ráž v minulom roku oznámil, že hlavné mesto bude musieť cyklotrasu upraviť na základe pokynov, ktoré boli výsledkom štátneho odborného dohľadu. Bratislave bolo nariadené odstrániť obrubníky, ktoré podľa ministerstva prispievajú k nehodám. Tiež zúžiť cyklotrasu v určitých úsekoch do 90 dní od vydania pokynu, aby sa motoristom zlepšila bezpečnosť na ceste. Magistrát totiž, zdá sa, vníma a reaguje len potreby a bezpečnosť cyklistov. Každé riešenie združenej cyklotrasy, ktorá je súčasťou cesty musí zohľadnovať obe skupiny účastníkov premávky.

Bratislavská cyklotrasa na Vajanského nábreží sa dodnes stretá s rozličnými reakciami, od kritiky až po pozitívne ohlasy. Primátor Bratislavy Matúš Vallo vyjadril, že neľutuje jej vytvorenie a zdôraznil vysokú účasť cyklistov, čo podľa neho svedčí o jej obľúbenosti. Zároveň priznal, že komunikácia ohľadom cyklotrasy mohla byť lepšie zvládnutá a že jej otvorenie na jeseň nebolo ideálne načasované. Mestská kontrolórka v minulom roku poznamenala, že presné náklady na vytvorenie cyklotrasy sú ťažko vyčísliteľné kvôli nedostatku transparentnosti a konzistentnosti v plánovacích dokumentoch.

zdroj: Bratislavske Noviny