Či už je dnes množstvo asistenčných systémov skôr výhoda, alebo nevýhoda (ak by sa vodiči spoliehali výlučne na ne), to nechám na vás. Jedno je však isté, dokážu znížiť riziko nehody a pre niektorých vodičov je to skôr výhoda, keďže by tak či tak s autom niekde nedobrzdili.
Nie všetky systémy sú však na rovnakej úrovni. A aj keby sa zdalo, že tie najluxusnejšie autá ich majú najlepšie, nemusí to byť vždy pravda. Euro NCAP komisári si zobrali pod lupu Renault Clio, Peugeot 2008, VW Passat, Volvo V60, Teslu Model 3, Nissan Juke, Ford Kuga, Mercedes-Benz GLE, BMW 3 a Audi Q8.
V testoch bezpečnosti Euro NCAP asistenčné systémy už tvoria vlastnú kategóriu, takže priamo tento testovací útvar na ne cieli vedome. Komisári sa zamerali na spôsobilosť podpory a záložnú ochranu. V rámci prvej kategórie sledovali vzťah medzi technikou systému a mierou udržania vodiča v pozornosti.
Druhá kategória je však zaujímavejšia, keďže v nej hodnotili bezpečnosť v krízových situáciách. Výsledkom je hodnotenie najlepšie veľmi dobré, potom dobré, priemerné a základné. A kto dopadol najlepšie a kto najhoršie?
Najlepšie dopadla nemecká prémiová trojica
Najvyššie hodnotenie veľmi dobré získali Audi Q8, BMW 3 a Mercedes-Benz GLE. Komisári ich označili za veľmi vhodné autá, ktoré dokážu perfektne reagovať na rôzne krízové situácie. Na nižšom stupni s hodnotením dobré skončil Ford Kuga, kde sú určité zásahy do jazdy nie príliš najvhodnejšie. O ďalší stupeň skončili Nissan Juke, Volvo V60, VW Passat, ale aj Tesla Model 3. Práve v jej prípade komisári kritizovali, že keď chce vodič sám obísť prekážku, tak mu asistenti vôbec nepomáhajú.
Na najnižšej úrovni s hodnotením základné skončili Peugeot 2008 a Renault Clio. Tu kritizovali, že adaptívny tempomat nereagoval na stojace vozidlo alebo že sa systémy vypli, keď vodič dlhšie nereagoval volantom. V tomto prípade by skutočne mohli systémy skôr zareagovať ináč.
Cesta asistenčných systémov je tak stále len v začiatkoch, avšak už dnes sú to výnimočné systémy, ktoré zachránili nejeden ľudský život či zničené plechy. Netreba sa ich tak báť, musia však fungovať, vyvíjať sa a byť pomocníkom pre vodiča, nie iba pasívnymi sledovateľmi.
Zdroj: Euro NCAP