Výsledky najnovšej štúdie Tech Experience Index (TXI) americkej spoločnosti J.D.Power by mali byť zodvihnutým varovným prstom pre všetky súčasné automobilky. V rámci výskumu správania vodičov (zúčastnilo sa ho 20 000 skúmaných vodičov) totiž preverovali názory ľudí na 38 rôznych moderných technológií (rozdelených do 6 kategórií), ktoré sa v poslednom období objavili v autách. A aj keď sa ich úroveň a „inteligencia“ z generácie na generáciu zlepšujú, mnohé z nich stále posádku obťažujú falošnými poplachmi, „mrznutím“, zložitou obsluhou odvádzajúcou pozornosť počas jazdy či nesprávnou funkciou. Digitálny mozog skrátka nikdy nenahradí predvídavosť človeka. Problém je, že mnohé systémy dnes vyžaduje legislatíva a výrobcov núti k ich montáži do áut. Jedným z dobrých príkladov sú navigácia a asistent jazdy v jazdných pruhoch. Práve tie sa totiž v rámci prieskumu ukázali ako najproblematickejšie. Ak však automobilka podobné systémy (asistenčné systémy) nebude do áut montovať, stráca drahocenné body pri hodnotení bezpečnosti EuroNCAP. Zároveň prichádzajú legislatívne požiadavky na ich automatickú aktiváciu pri každom naštartovaní, takže sa nedajú trvalo vypnúť.
Spoločnosť J.D.Power hodnotila šesť veľkostných segmentov áut, v troch získali prvenstvo kórejské značky.
Okamžite vypíname
Až 23 % z 20 000 vodičov uviedlo, že ich súčasné asistenčné systémy v autách obťažujú a neprinášajú im želaný úžitok. Pre automobilky to nie je dobrá vizitka, znamená to totiž, že nefungujú dobre a podľa prieskumov stoja práve takéto legislatívne nanútené a nefunkčné systémy za neskorším rozhodnutím zákazníkov prejsť pri nákupe ďalšieho auta ku konkurenčným značkám. Až 63 % zo spomínaných nespokojných vodičov pritom asistenčné systémy vypína okamžite po nastúpení do auta.
Najlepšie hodnotenie si z prieskumu odniesla Kia Stinger. Získala 834 z maximálne možných 1000 bodov.
Kórejci znova najlepší
A znova sa ukazuje, že kórejské značky patria aj v tejto oblasti k najlepšie hodnoteným autám. Štúdia Tech Experience Styudy hodnotila šesť automobilových segmentov, pričom až polovicu prvých miest obsadili značky Kia a Hyundai (malé autá, kompakty a luxusné kompakty). V ostatných kategóriách si prvenstvá rozdelili Chevrolet, Ford a Porsche. Každé hodnotené vozidlo mohlo získať maximálny počet 1000 bodov, najlepšie sa v rebríčku s počtom 834 bodov nakoniec umiestnila Kia Stinger.
Vodiči mnohým bezpečnostným a asistenčným systémom nedôverujú. Príčinou je väčšinou množstvo falošných hlásení.