Predstavte si dva paralelne uložené duté hriadele, ktoré sú vzájomne spojené a zosynchronizované ozubeným súkolím. Pridajte k tomu dva proti sebe rotujúce disky, jeden s lopatkou a druhý s vybraním, do ktorého daná lopatka zapadá. Tie slúžia ako kompresorová časť (na obrázkoch vyznačené modrou).

O kúsok ďalej sú na hriadeľoch dva podobné disky fungujúce ako turbínová vetva (zvýraznené červenou), v ktorých sa spaľuje palivo a vykonáva práca, pričom oba páry diskov sú vzájomne prepojené rotujúcim ventilom a predkomôrkou. Že to znie veľmi zložito?

Na prvý pohľad asi áno, keď sa však pozriete na fotografie s podrobnejším popisom a ešte lepšie na ilustračné video, nepochybne uznáte, že je to v zásade geniálne jednoduché. Žiadne ventily, žiadne vačky, kľukový hriadeľ, piestne krúžky, tesnenia na hranách. Interval výmeny oleja? Podľa tvorcov každých 80 tisíc kilometrov, pretože mazané sú len ložiská a spomínané synchronizačné súkolie. Chladenie? Kvapalinové nie je nutnosťou, motor je schopný chladiť sa vzduchom skrz duté hriadele.

Nová pohonná jednotka americkej spoločnosti Astron Aerospace dostala meno Omega 1 a jej konštruktéri sľubujú množstvo ďalších výhod. Rovnako ako Wankel, ani tu nenájdete súčiastky vykonávajúce vratný pohyb, čím sa znižuje trenie a samozrejme i straty.

25 000 ot./min.

Vzduch je v kompresorovej časti stlačovaný na 14 barov, čo spoločne s presne obrobenými súčiastkami stačí podľa Astronu na to, aby nebolo nutné používať žiadne dodatočné tesnenia porovnateľné s piestnymi krúžkami či radiálnymi tesniacimi lištami rotačných piestov Wankela.

Firma už stihla postaviť i prvý funkčný prototyp a prvé udávané parametre vyzerajú viac ako sľubne. Voľnobeh je nastavený na 1000 ot./min., obmedzovač pustí Omegu na 25 tisíc otáčok za minútu a neuveriteľne vyzerá tiež pomer výkonu ku hmotnosti.

Novinka váži necelých 16 kg (35 libier, v prepočte 15,87 kg), produkuje 162 koní, 230 newtonmetrov a Astron hovorí o špičkovej prevádzkovej efektivite. Konkrétnu spotrebu či emisie zatiaľ nepoznáme, americká firma však tvrdí, že dosiahli tepelnú účinnosť až 60 percent, a nároky na palivo i škodliviny majú byť veľmi nízke. Navyše Omega je schopná spaľovať akékoľvek palivo, a pretože ide o modulárny systém, môžete vzájomne spojiť dve či viac jednotiek a hravo dostať 324 koní či ďalšie násobky.

Relatívna jednoduchosť konštrukcie má zaručiť nízke náklady na výrobu. Astron Aerospace tvrdí, že by sa v prípade veľkosériovej produkcie dostali na neskutočných 1000 dolárov (880 eur) za motor.

Že to znie všetko príliš dobre, aby to mohla byť pravda? Samozrejme nejasáme. Stačí si spomenúť, aké nadšenie na počiatku vyvolával motor Felixa Wankela a ako jeho vynález nakoniec dopadol. Omega však vyzerá nádejne a pokiaľ sa Astronu podarí nadviazať spoluprácu s automobilkami, mohla by to byť skutočne revolúcia.

Druhou otázkou je, či na to v dnešnej dobe nie je príliš neskoro. Spaľovací motor je v nemilosti a syntetické palivá sú mnohými stále považované za strašiaka. Aj preto bude zaujímavé sledovať, či sa Omegu podarí vypiplať a dočká sa komerčného nasadenia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov