Rekordná tepelná účinnosť
Najväčším ťahákom motora 2,0 l je až 40 % tepelná účinnosť. Platí to pre agregát, ktorý nebude spolupracovať s hybridom. Ten totiž ponúkne dokonca 41 %. V porovnaní so súčasnými atmosférickými motormi Toyota poskytne novinka viac krútiaceho momentu v nízkych otáčkach a lineárnejší charakter.
Ako dosiahli tak vysokú tepelnú účinnosť? Vďaka viacerým základným charakteristikám. Motor je nadštvorcový a má výrazne väčší zdvih valca (97,6 mm) ako vŕtanie (80,5 mm). Uhol medzi sacími a výfukovými ventilmi je väčší. Kompresný pomer je vysokých 13:1, resp. 14:1 pri hybridnej variante. Samozrejme, používa viaceré vylepšenia, ktoré najlepšie popisuje technologické video Toyoty.
A čo výkon?
Vás však bude najviac zaujímať to, koľko výkonu ponúkne v oboch verziách a za koľko jazdí. Oficiálne čísla spotreby Toyota zatiaľ nezverejnila, kvôli vysokej účinnosti by mala byť sympaticky nízka aj v reálnej prevádzke. 2,0 l Dynamic Force Engine dáva 171 koní pri 6600 ot/min a 205 Nm pri 4800 ot/min, v hybridnom variante 146 koní pri 6000 ot/min a 180 Nm pri 4400 ot/min. Skromnejšie maximálne hodnoty výkonu a krútiaceho momentu vás z kresla nevyvrátia a sú položené do vysokých otáčok. Toyota však hovorí o širokom použiteľnom spektre a úspornosti v reálnej prevádzke.
Nielen nové motory
S novými motormi spárujú aj 6-stupňový manuál, ktorý podľa značky patrí konštrukčne medzi najmenšie a najľahšie manuálne prevodovky súčasnosti. Oproti predchodcovi je o 7 kg ľahšia. Toyota predstaví aj novú Direct Shift CVT prevodovku, ktorá má eliminovať alebo aspoň potlačiť neduhy CVT prevodoviek a zachovať ich výhody.
Pohon 4 kolies Dynamic Torque Vectoring automaticky rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu. Dokáže deliť krútiaci moment aj medzi zadné kolesá samostatne. Výsledkom má byť zlepšenie ovládateľnosti.
No a na záver Toyota predstaví aj modifikovaný hybridný systém THS II. Bude mať kompaktnejšie rozmery, ľahšie komponenty a viac článkov batérie (180 namiesto terajších 168). Elektromotor dáva 109 koní a 202 Nm. Benzínový agregát bude práve spomínaná novinka Dynamic Force Engine.
Zdroj a foto: Toyota