Prvý 5-valec sa v Audi objavil v roku 1976 a mal pomôcť posunúť druhú generáciu Audi 100 o triedu vyššie.
Prvým Audi, ktoré dostalo pod kapotu 5-valcový motor, bola druhá generácia Audi 100. Automobilka chcela tento typ posunúť o triedu vyššie, preto musela ponúknuť aj väčší a výkonnejší motor. Do úvahy prichádzal radový 5-valec, alebo radový 6-valec. Keďže auto malo motor umiestnený pozdĺžne pred prednou nápravou, ľudia z Audi sa nakoniec rozhodli pre menší motor. Malo to hneď dva dobré dôvody. Po prvé menšie rozmery, pretože priestor bol v tomto smere obmedzený. Druhým dôvodom bolo rozloženie hmotnosti. To už aj tak nebolo ideálne a Audi bolo roky známe svojou nedotáčavosťou. Dlhší a ťažší motor by všetko iba zhoršil. Mimochodom, tento neduh sa podarilo konštruktérom do veľkej miery odstrániť až pri súčasných generáciách. Nič to však nemení na tom, že automobilka v roku 1976 predstavila Audi 100 5E. Poháňal ho atmosférický 5-valec objemu 2,1 litra so vstrekovaním paliva. Vychádzal zo 4-valca EA 827. Dosahoval maximálny výkon 100 kW (136 k) pri 5 700 ot/min a maximálny krútiaci moment 185 Nm pri 4 200 ot/min. K prvým zákazníkom sa dostal v marci 1977.
V roku 1976 predstavilo Audi prvý 5-valec v Audi 100 5E generácie C2 zľava: Audi 100 5D C2, Audi 80 CD B2, Audi 200 5T C2
V roku 1978 prišiel vznetový 5-valec
O rok na to automobilka predstavila prvý vznetový 5-valec vo svojej ponuke. Na dnešné pomery je to už síce nevídané, ale tento dvojlitrový dízel bol v roku 1978 atmosféricky plnený. Motor ponúkal 51 kW (70 k) a 123 Nm a dostal sa aj do tretej generácie Audi 100. V rovnakom roku automobilka uviedla na trh aj menší benzínový 5-valec s karburátorom. Dosahoval výkon 85 kW (115 k) pri 5 400 ot/min a krútiaci moment 154 Nm pri 3 700 ot/min. Tento motor našiel svoje uplatnenie v Audi 100 C2 a C3, Audi 80 CD B2 a Audi Coupe GT 5S B2.
V roku 1980 priniesla automobilka aj výkonnejšiu verziu svojho benzínového 2,1 litrového 5-valca. Dala mu totiž turbo. Zákazníci si ho mohli vychutnať v Audi 200 5T generácie C2, kde ponúkal 125 kW (170 k) pri 5 300 ot/min a 265 Nm pri 3 300 ot/min. V tom istom roku však automobilka na autosalóne v Ženeve predstavila aj zaujímavejší model s prepĺňaným 5-valcom. Bolo nim legendárne kupé Audi Quattro, medzi fanúšikmi známe aj ako "Ur-quattro". Dostalo rovnaký motor ako 200-ka, no konštruktéri mu navyše pridali medzichladič stlačeného vzduchu. Výsledkom bolo zvýšenie výkonu na 147 kW (200 k) pri 5 500 ot/min a 285 Nm pri 3 500 ot/min.
Audi Quattro Coupe dostalo v roku 1980 turbo a medzichladič stlačeného vzduchu a výsledkom bolo 147 kW (200 k) a 285 Nm.
V Rely verzii toho kupé, pre skupinu B, zvýšili vývojári výkon motora 265 kW (360 k) pri 6 500 ot/min a maximum krútiaceho momentu zdvihli na 450 Nm pri 4 000 ot/min. Auto bolo tak dobré, že s ním Fín Hannu Mikkola v roku 1983 získal titul majstra sveta a Švéd Stig Blomqvist jeho úspech zopakoval hneď v ďalšej sezóne. Rok 1983 bol však pre automobilku výnimočný aj predstavením ďalšieho modelu. Bolo ním kupé Audi Quattro Sport (B2). Išlo v podstate o homologačnú sériu vylepšeného špeciálu pre rely. Auto bolo o 24 cm kratšie ako bežné kupé a dostalo aj nový motor. Kvôli pravidlám totiž musel objem motora klesnúť na 2 133 cm3 (pôvodný objem bol 2 144 cm3). Nový hliníkový 5-valec so štyrmi ventilmi na valec technici pre cestnú verziu vyladili na 225 kW (306 k) pri 6 700 ot/min a 350 Nm pri 3 700 ot/min (rely špeciál ponúkal až 265 kW (360 hp)). Podobné čísla sa nám v dnešnej dobe môže zdať "bežné", no v tej dobe urobili z Audi Quattro Sport najvýkonnejšie nemecké auto určené na bežné cesty. Automobilka ich vyrobila iba 214 kusov. S jeho 600 koňovou (440 kW (598 k) a 590 Nm) verziou označenou Audi Sport Quattro S1 vyhral Walter Rohl v roku 1987 legendárne preteky Pikes Peak.
V roku 1984 dostal 2,3 litrový 5-valec katalyzátor. Mohli sme ho nájsť napríklad v Audi Coupe. zľava: Audi 90 quattro IMSA GTO, Audi 200 quattro 20V, Audi 100 TDI
V roku 1984 prišlo vývojové oddelenie s ďalšou inováciou. Pripravili totiž 5-valcový motor objemu 2 309 cm3, ktorý dostal zapaľovanie ovládané riadiacou jednotkou a katalyzátor. Ponúkal 100 kW (136 k) pri 5 600 ot/min a 188 Nm pri 3 500 ot/min. Tento motor automobilka používala v širokom spektre typov vrátane napríklad Audi Coupe 2,3E B3. Koncom 80-tych rokov boli 5-valce Audi stále na vzostupe a v roku 1988 predstavila automobilka prepĺňaný benzínový motor objemu 2 226 cm3. Dosahoval výkon 162 kW (220 k) pri 5 700 ot/min a 309 Nm pri 1 950 ot/min. Zaujímavé na ňom však bolo, že mal 4 ventily na valec, dva katalyzátory a diagnostický systém. Automobilka ho montovala napríklad do Audi 200 quattro 20V generácie C3, alebo Audi S2 Coupe B3. Športové oddelenie však vedelo pripraviť aj oveľa výkonnejšie 5-valce. Samozrejme, určené na pretekárske trate. Dobrým príkladom je Audi 90 quattro IMSA GTO. Bolo určené pre okruhovú sériu v USA a auto pre sezónu 1989 malo 2,2 litrový prepĺňaný motor, ktorý dosahoval až 530 kW (720 k) pri 7 500 ot/min a 720 Nm pri 6 000 ot/min. 5-valcové motory v podaní Audi však neboli ani v tom to období iba o výkone. V roku 1989 totiž na autosalóne vo Frankfurte automobilka predstavila prvý 5-valcový turbo dízel s priamym vstrekovaním. Dostalo ho Audi 100 TDI a ponúkal výkon 88 kW (120 k) a krútiaci moment 265 Nm.
Legendárny kombík s výkonom superšportu Audi RS2 Avant zľava: Audi S4, Audi S2 Avant, Audi S2 Coupe
Na začiatku 90-tych rokov automobilka zaviedla pre označovanie svojich športových modelov písmeno S, ktoré dovtedy niesli iba závodné špeciály. Nuž a samozrejme dostali pod kapotu výkonné 5-valce. V roku 1991 debutovalo Audi S4, čo bola športová verzia Audi 100, teda ekvivalent terajšieho Audi S6. Poháňal ho 2,2 litrový prepĺňaný 20 ventilový motor vyladený na 169 kW (230 k) a 350 Nm. Rovnaký motor dostalo aj Audi S2 Avant (ekvivalent súčasného Audi S4 Avant) a Audi S2 Coupe. Tá pravá bomba však prišla v roku 1994, keď automobilka predstavila prvý model RS. Bolo ním Audi RS 2 Avant (B4), ktoré pomáhali vyvíjať aj inžinieri z Porsche. Jeho 2,2 litrový 5-valec už ponúkal 232 kW (315 k) pri 6 500 ot/min a 410 Nm pri 3 000 ot/min. Tento kombík dokázal vystreliť z 0 na 100 km/h za 5,4 s. Bolo to prvé kombi s výkonom superšportov. No znamenalo aj vrchol prvej éry 5-valcov. V druhej polovici 90-tych rokov ich totiž začali nahrádzať vidlicové 6-valce. Tak sa na istý čas stali poslednými 5-valcami značky 2,5 litrové TDI v Audi A6 a 2,3 litrový benzínový turbo motor v Audi S6. Oba skončili v roku 1997.
Až downsizing priniesol v roku 2009 znova 5-valec do výkonných verzii. Najskôr ho dostalo TT RS, ktoré ho má aj v súčasnej generácii. Rovnako ako Audi RS 3 Sportback a Audi RS Q3.
Návrat 5-valcových motorov prišiel až s downsizingom v roku 2009. Automobilka vtedy na autosalóne v Ženeve predstavila Audi TT RS s 2,5 litrovým motorom TFSI a piatimi valcami. Ponúkal 250 kW (340 k) pri 6 500 ot/min a 450 Nm pri 5 300 ot/min. Teda parametre hodné označenia RS. Motor bol už navyše v aute montovaný priečne, takže tak netrčal pred nápravu, čo pomohlo vyvážaniu a jazdným vlastnostiam. Tento motor dokonca získal 7 titulov motor roka vo svojej kategórii v rade od roku 2010. Od roku 2011 ho montovali aj do Audi RS 3 Sportback a od roku 2014 do Audi RS Q3. Od roku 2015 ponúka motor 2,5 TFSI v druhej generácii Audi RS3 Sportback ešte vyšší výkon, 270 kW (367 k) a 465 Nm. Najnovšie sa 2,5 litrový 5-valec objavil v tomto roku v Audi TT RS a znova ponúka o trochu viac výkonu. Tentoraz je to 294 kW (400 k) a 480 Nm.
Zdroj: Audi