Audi A4 prvej generácie interne označovali ako B5, alebo 8D. Písmenko B zvolili kvôli príslušnosti k strednej triede, A6 dostala písmeno C a najväčšia A8 písmeno D. Číslo 5 znamenalo piatu generáciu, pretože predchodca síce existoval v 4 generáciách, ale v Audi ho nazvali model 80.

Výroba B5 prebiehala do roku 2001, kúpiť ste si mohli 2 karosárske verzie a to sedan alebo kombi. Kabriolet alebo kupé tu absentovali. Audi A4 prvej generácie stálo na platforme PL45, na ktorej tiež postavili aj sesterský VW Passat B5 (3B), prvú generáciu Škody Superb či aj väčšie Audi A6 C5.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zatiaľ čo v iných autách sa na pohon predných kolies používali motory umiestnené vpredu naprieč, A4 B5 rovnako ako predchodca dostala motor umiestnený pozdĺžne. To znamenalo prakticky celú hmotnosť agregátu posunutú pred prednú nápravu, prevodovka sa naopak nachádzala za ňou. V tomto usporiadaní sa tak Audi stretávalo s horšími jazdnými vlastnosťami a typickou nedotáčavosťou.

Hrdza tu absentuje

Veľkou zmenou bolo použitie prednej lichobežníkovej nápravy, ktorá ale často trpela na horších cestách. Vzadu naopak umiestnili jednoduchú vlečnú nápravu (v prípade predokoliek) a až štvorkolky s quattrom dostali podobne ako vpredu lichobežníkové zavesenie. Obrovskou výhodou tejto generácie bola pozinkovaná karoséria, na ktorú výrobca ponúkal postupne až 12-ročnú záruku. Ak nebola A4 opravovaná a pravidelne ju majiteľ umýval, prakticky sa dožila bez výraznej korózie až dodnes.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Sériové vybavenie neobsahovalo ani klimatizáciu či elektrické okná, za skoro všetko ste si museli priplácať. To je ale bežné pri nemeckej prémiovke. Zoznam príplatkov bol obsiahli, bol tu stabilizačný systém ESP, xenónové svetlomety, vyhrievané kožené sedadlá, či strešné okno.

Ponuka motorov bola rozsiahla. Základom sa stal benzínový štvorvalec 1.6 s 74 kW (101 k). K dispozícii bol aj slávny preplňovaný štvorvalec 1.8 Turbo, vyššie stáli V6 s 2,4 až 2,8-litrovým zdvihovým objemom. Najčastejšou motorizáciou ale bola jednoznačne známa „rotačka“ 1.9 TDI s 66 kW (90 k) alebo 81 kW (110 k). Ku koncu výroby prišlo vstrekovanie PD. Vidlicový šesťvalec 2.5 TDI zotrval pri rozdeľovacom čerpadle, v tomto prípade veľmi nespoľahlivom VP44

Jednoznačne najzaujímavejšími verziami sú S4 a RS4. Obe majú 2,7-litrové V6 biturbo a sériovo quattro. Druhé menované bolo k dispozícii len v prevedení Avant a s 280 kW (381 k) dokázalo akcelerovať na 100 km/h za 4,9 sekundy.

Dnes je Audi A4 prvej generácie na cestách skôr unikátom. I keď nezomreli na koróziu, tak ich dostatočne utýrali mladí frajeri s tuningom a využívaním auta s minimálnym servisom. Verzie S4 a RS4 sú už dnes veľmi drahé a lacnejšie nebudú. Nad dieselovými verziami by som ani nepremýšľal, v tomto modeli neponúkali nič výnimočné. Na veteránsky chov sa môže oplatiť ešte niektorý z vidlicových benzínových šesťvalcov.