Začiatky sú vždy ťažké. Rovnako to bolo aj s Audi quattro. V 70-tych rokoch prakticky neexistovali bežné autá s pohonom všetkých kolies. Boli tu niektoré japonské autá, ktoré mali pohon AWD za príplatok, ale medzi európskymi značkami bolo zastúpenie pohonu všetkých kolies medzi osobnými autami veľmi mizivé. Samozrejme, ak nerátam autá určené pre terén, ako Mercedes G a pod.
Všetko odštartovali vojenské testy
Audi tak vstupovalo do nie príliš prebádanej rieky. Prvotným impulzom boli testy vojenského vozidla Iltis, na ktorých sa zúčastnili aj technici z Audi a ktoré bolo dielom Volkswagenu. Testovacím kúskom pre nový typ pohonu sa stalo Audi 80. Malo pohon 4x4 kolies z Iltis-u.
Základom pohonu sa stal mechanicky zamykateľný medzinápravový diferenciál a duté hriadele rozvádzajúce krútiaci moment ku kolesám. V roku 1980 predstavili na autosalóne v Ženeve prvé Audi Quattro. Pod prednou kapotou fungoval preplňovaný 5-valec 2.2 turbo s výkonom 147 kW (200 k).
To sa neskôr stalo vďaka senzačným úspechom v motoršporte senzáciou. Prvú sezónu 1981 vyhralo Audi Quattro hneď 3 svetové majstrovstvá rally. Týmto úspechy zďaleka nekončili, nejaké sa objavili skoro každý rok.
Značka quattro preslávila Audi najskôr v motoršporte.
Prvé kúsky mali spomínanú mechanickú uzávierku medzinápravového diferenciálu. V roku 1984 prišiel do ponuky systém ovládania uzávierky pomocou vzduchu, teda pneumaticky. No to, čo urobilo Audi Quattro legendou medi bežnými motoristami a na dlhé desaťročia sa stalo neoddeliteľnou súčasťou systému, bol nový medzinápravový diferenciál citlivý na prenos krútiaceho momentu (torque sensitive), podľa ktorého menil svoju samozávernosť plynule. Poznáme ho ako Torsen. Ten rozdeľoval krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu bez zásahu vodiča a poznáme ho prakticky dodnes.
Vývoj však nezaostával, a tak prišiel v roku 1995 elektronický diferenciál EDS, ktorý okrem pevného rozdelenia momentu 50:50 ponúkol aj rozpätie od 25:75 po 75:25 (predná:zadná náprava). Dnes poznáme dva typy pohonu quattro, automobily s pozdĺžne uloženým motorom zatiaľ využívajú medzinápravový diferenciál torsen. Aspoň teda tie z vyššej kategórie, ako je A8, Q7 či Q8.
Existuje však aj takzvané ultra quattro (A4, A5, Q5...), ktoré je vybavené podobným systémom, ako sú verzie s priečne uloženým motorom a medzinápravovou spojkou Haldex. V tomto prípade je pohon zadných kolies primárne odpojený a aj keď sa všetky hriadele točia a dochádza teda k odporu, je to menej, ako keby bol systém stále spojený a krútiaci moment sa, hoci len v malom množstve, prenášal na zadné kolesá. V tomto prípade tak ide o zníženie spotreby. Medzinápravová spojka je ovládaná elektronicky.
Modely s označením quattro, ktoré majú priečny pohon, sa spoliehajú na systém s medzinápravovou spojkou Haldex známy z celého koncernu VW. Využívajú ho všetky menšie typy ako Audi A3 a verzie S3, RS3, Q3 a TT. Ako bude vývoj pohonu quattro vyzerať v budúcnosti, je nateraz otázne. Bežný medzinápravový diferenciál torsen je na ústupe, a to je pre automobilový svet škoda. Čo si o tom myslíte vy?
Zdroj foto: Audi