Nepárny počet valcov nebol nikdy bohvieako v kurze, zmenila to až aktuálna móda „trojhrnčekov“ používaných v mnohých menších autách. Motory s piatimi piestami boli a stále sú pomerne exotické. Počas rokov s nimi experimentovali viaceré značky, najviac však túto konfiguráciu pretlačilo do povedomia Audi. Najmladším zástupcom tejto značky s päťvalcom je model RS 3 novej generácie.
Vrcholová verzia kompaktu nadviazala na svojich predchodcov a napriek veľkým emisným tlakom pod kapotou naďalej skrýva 2,5-litrový preplňovaný agregát. Jeho výkon medzigeneračne stúpol. Audi má k dispozícii maximálne 294 kW, čo je okrúhlych 400 koní. Krútiaci moment dosahuje vrchol 500 Nm v širokom rozmedzí od 2250 do 5600 otáčok za minútu.
Srdce vozidla je doplnené sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Prenášať silu motora len na prednú nápravu by nebolo efektívne, malé Audi preto tradične využíva pohon všetkých kolies. Vzadu pritom namiesto klasického diferenciálu využíva pár viaclamelových spojok označený ako RS Torque Splitter. Ten umožňuje poslať všetku silu aj na jedno zadné koleso.
Najvyššia rýchlosť až 290 km/h
Aj vďaka systému quattro zrýchľuje nemecká prémiovka ako zmyslov zbavená. Klasickú métu 100 km/h zostrelí Audi RS 3 už za 3,8 sekundy, čím prekonáva všetkých súperov. Víťazí tiež najvyššou rýchlosťou. Štandardne je síce obmedzená na 250 km/h, no limit možno posunúť na číslo 280. V kombinácii s keramickými brzdami a balíkom RS Dynamic ide dokonca o 290 km/h. Je to teda najrýchlejšie sériové auto nižšej strednej triedy na trhu.
Napriek parametrom donedávna vyhradeným rýdzo športovým autám ponúka toto Audi prakticky rovnakú každodennú použiteľnosť ako východiskový typ A3. Špičková verzia je dostupná ako hatchback i sedan. Od obyčajných modelov sa odlišuje najmä rozšírenými blatníkmi, agresívnejšími nárazníkmi a dvojicou veľkých oválov zakončujúcich výfuk.
Súčasťou vizuálneho balíka sú špecifické 19-palcové kolesá, ktoré môžu byť na želanie obuté do pneumatík typu semi-slick Pirelli P Zero Trofeo R. V útrobách diskov sú poriadne brzdy. Tie predné majú rozmery 375 mm x 36 mm a šesťpiestikové strmene, vzadu sú použité 310-milimetrové kotúče. Keramická verzia brzdového ústrojenstva dostupná za príplatok má vpredu taniere s priemerom až 380 mm.
Samozrejme, nálož špičkovej techniky čosi stojí. Na našom trhu je model RS 3 dostupný od 63 294 eur, za sedan dajú zákazníci najmenej 64 893 eur. To nie je vôbec málo. No investícia sa môže vyplatiť, keďže modely s takouto technikou sa postupne vytrácajú a ďalšia generácia Audi RS 3 pravdepodobne dostane menší štvorvalec doplnený elektromotorom. Bude tá súčasná posledné päťvalcové auto vôbec? Zatiaľ to tak vyzerá, fanúšikovia nevšedného výkonného motora s charakteristickým zvukom by preto nemali dlho otáľať.