Od dlhých čakacích dôb na nové autá a silného dopytu spotrebiteľov by sme sa mohli dopracovať k tomu, že situácia v automobilovom sektore sa otočí citeľne viac v prospech kupujúcich.
Analýza UBS Asset Management predpovedá, že globálna produkcia nových áut bude v roku 2023 vyššia ako dopyt, a to až o 6 percent.
To sa rovná piatim miliónom nepredaných áut, ktoré môžu potenciálne skončiť „vo výpredaji“ a zákazníci si ich budú môcť kúpiť so zľavou. „Vzhľadom na rastúce výrobné plány očakávame vysoké riziko nadprodukcie a v dôsledku toho aj rastúci tlak na ceny,“ uvádzajú analytici UBS a dopĺňajú: „Cenová vojna sa už začala v rámci elektrických vozidiel a očakávame, že sa rozšíri aj do segmentu áut so spaľovacími motormi, a to v druhej polovici roku 2023.“
Aká je skutočná realita?
Globálnym rizikom je, že dlhé čakacie doby na nové objednávky áut môžu sčasti zakrývať skutočnú realitu klesajúceho sa dopytu v showroomoch.
Ekonomická situácia je naďalej neľahká, centrálny banky zvýšili úrokové sadzby v boji proti vysokej inflácii. Keď dražejú potraviny a hypotéky, ľudia môžu odložiť nákup auta na neskôr. Prípadne si kúpia lacnejšie vozidlo. Dôvod na obavy tak majú isto automobilky, ktoré cielia na masového zákazníka, no nemajú stratégiu zameranú primárne na cenu.
Výrobcovia áut v posledných rokoch dvíhali ceny. Išli nahor spolu s tým, ako rástol dopyt motoristov, zvyšovali sa prepravné náklady a doznievali problémy s dodávateľskými reťazcami, ktoré vznikli v dôsledku pandémie COVID-19.
Zdroj: Drive.com.au