Hlukom údajne trpia najmä ľudia žijúci v mestách.
Polovica ľudí žijúcich v mestách údajne žije v hluku nad 55 dB. Tvrdí to Európska agentúra pre životné prostredie. Pre ilustráciu, 55 dB predstavuje napríklad normálnu konverzáciu. Hlučný rozhovor dosahuje 60- 70 dB. Zvýšená hlučnosť údajne môže vyčerpať fyzické rezervy, narušiť funkciu jednotlivých orgánov alebo prispieť k vzniku kardiovaskulárnych chorôb. Keďže TopSpeed nie je zdravotnícky portál, ťažko môžeme zhodnotiť či tieto údaje sú pravdivé. No dajme tomu, že EÚ má pravdu a kvôli hluku môžeme mať zdravotné problémy.
Nové limity budeme zavádzať postupne až do roku 2024, kedy by sme mali dnešnú hlučnosť 74 dB obmedziť na 68 dB. Je to až prekvapujúce, ale poslanci mysleli aj na autá so silnejšími motormi. Ich hlučnosť bude môcť byť vyššia o 1 až 9 dB. Rozhodujúcim faktorom budem pomer výkonu a hmotnosti. Tichšie budú aj vozidlá s hmotnosťou presahujúcou 12 ton. V tomto prípade hladina dB klesne z 81 na 79.
Európska únia nastavila nové limity pomerne realisticky. Žiadny drastický zásah do hluku a snáď aj zvuku našich áut sa v najbližšom čase nekoná.
Únia dovolí silnejším autám pridať nejaký ten dB navyše.
V oblasti elektromobilov a hybridov sa únia vybrala presne opačným smerom. Dané vozidlá sú príliš tiché a teda predstavujú nebezpečenstvo pre nepozorných chodcov a cyklistov. Od 1. júla 2019 dostanú všetky nové typy systém zvukovej signalizácie (AVAS). Ako to bude celé fungovať zatiaľ nie je známe, pretože Európska komisia vypracuje požiadavky na nový systém najneskôr do júla 2017.
Každé nové auto bude mať navyše podľa rozhodnutia parlamentu označenie emisií hluku. To znamená, že už pri kúpe sa v číselnej forme dozviete, koľko dB vaše auto vyprodukuje. Pôjde o veľmi podobné označenie ako napríklad informácia o hlučnosti pneumatík, alebo produkcie CO2.
Hlukové regulácie vstúpia do platnosti postupne. Prvá fáza nastane 1. júla 2016. Mala by sa týkať len nových typov. Druhá a tretia fáza prídu v rokoch 2020 a 2024. V tomto prípade by regulácia mala platiť pre všetky nové vozidla vyrobené aspoň dva roky po znížení limitov.
Zdroj: auto.sme.sk
Prečítajte si aj: Európska únia schválila nové emisné limity. Aká bude spotreba?