Podklady pre túto krátku správu čerpám z oficiálnych informácií od automobilky Dacia, ktorá by rada upozornila na skutočnosť, že ako jediná ponúka dvojpalivové motory (upravené na spaľovanie benzínu aj LPG) v celom svojom modelovom portfóliu. V roku 2020 údajne ovládla až 53 % segmentu áut na LPG, čo ju radí na pozíciu lídra v tejto oblasti. A koľko vlastne bolo tých 53 % trhu? Presne 72 500 Dacií na LPG.
LPG na každej štvrtej čerpacej stanici
Čo sa týka Európy, LPG je vraj dostupné na každej štvrtej čerpacej stanici, pričom aj na Slovensku je priemerná cena „plynu“ LPG vždy o 50 % nižšia, než pri benzíne BA 95 E10 (E5). Podobnú cenovú výhodu má LPG v podstate aj voči motorovej nafte. Rumunská fabrika operuje aj so spoľahlivosťou svojich prestavieb benzínových motorov na LPG. A aj keď treba brať podobné správy trochu s rezervou, faktom je, že Dacia má s prestavbami na LPG dlhoročné skúsenosti a vidieť, že v nich napreduje. Osobne som mal príležitosť jazdiť na niekoľkých fabricky prestavaných Daciách (Duster 1.6 MPi LPG, Logan 0.9 TCe LPG, Duster 1.0 TCe LPG) a je pravda, že sa systém „zakrytý“ továrenskou zárukou neustále zlepšuje.
Takto pekne mal LPG nádrž uloženú Logan 0.9 TCe LPG, ktorý som testoval ešte v roku 2013. Továrenský LPG systém Dacie zahŕňa aj bezpečnostný spätný ventil, regulačný ventil proti nadmernému prietoku, elektromagnetický ventil, tlakový poistný ventil a zariadenie vypínajúce plnenie pri naplnení tlakovej nádrže na 80 %. Fabrika hovorí, že jej nádrže sú 6-krát odolnejšie (znesú pretlak 25 barov), než iné bežne dostupné LPG nádrže na trhu. Naplnia sa približne za 2 minúty.
Na Slovensku 446 kusov
Čo sa týka štatistík slovenského trhu, podľa informácií z importu tu v roku 2020 predala Dacia 446 áut upravených na LPG. Číslo zahŕňa modely Duster LPG, Logan MCV LPG a Sandero LPG. Z celkového počtu predaných vozidiel vraj Dacia predáva 15 % verzií na LPG.
„Ako líder v oblasti LPG v Európe ponúkame vozidlá s bezpečnou technológiou, ktorú sme skúšali a testovali. LPG motor neznamená, že bežní používatelia spaľovacích motorov potrebujú zmeniť svoje návyky pri šoférovaní. Motor je šikovný, pohodlný na používanie a šetrný k životnému prostrediu. Je tiež dôstojná alternatíva, pokiaľ ide o dodržiavanie stále prísnejších požiadaviek v boji proti znečisteniu ovzdušia vozidlami,“ hovorí Loïc Bouttier, hlavný inžinier Dacie pre pohony LPG.
V Európe je momentálne registrovaných viac ako 15 mil. vozidiel na LPG. Na celom svete je to údajne 26 mil. áut. U nás je ich najväčším propagátorom práve Dacia.