Čo mali spoločné babky a vodiči, keď videli1203ku? Prežehnali sa...
Škoda 1203 (niekde známa ako "jednotka, dvojka, trojka") bola a stále je jediný sériovo vyrábaný ľahký úžitkový automobil so samonosnou karosériou. Motor umiestnili vpredu a poháňaná bola zadná náprava. Dodávku začali vyrábať v českom Vrchlabí v roku 1968. O 5 rokov neskôr časť výroby presunuli do Trnavy. V r1981 bola na Slovensku už celá produkcia a figurovali pod názvom Škoda TAZ a neskôr TAZ 1500.
Prvý prototyp Š 979 sa líšil prevedením karosérie. Postavili ho už na jar v roku 1957. Prototyp poháňal motor zo Škody 1201. V spolupráci s ČZ Strakonice sa mal na podvozku Š 1203 stavať agromobil Š 998 na spôsob nemeckého Unimogu, celkom však vyrobili len 23 exemplárov. Produkciu v Trnave ukončili až v roku 1999 pre odbytové ťažkosti. Niet sa čo čudovať, veď už boli na trhu 30 rokov! To však nebol koniec príbehu ľahkého úžitkového auta. Výroba tohto „nezmaru“ pokračovala aj po tomto roku v malej českej firme Ocelot...
Vývoj
V roku 1955 Ministerstvo automobilového priemyslu po dohode s Motokovom (výhradný exportér československých automobilov) zadalo AZNP vývoj úžitkového automobilu s užitočnou hmotnosťou do 950 kg, v podobe trambusovej samonosnej karosérie s podvozkovými orgánmi Škoda 1200 (inšpiráciou bol VW Transporter či Citroën HY). Dôraz bol kladený na maximálnu unifikáciu uvažovaných verzií (mikrobus, sanitka, dodávka a pod.). Vývojom bol poverený Automobilový závod Vrchlabí. V pomerne krátkom čase vzniklo niekoľko prototypov.
- Škoda 979/I – mikrobus zo septembra 1956 na podvozkových orgánoch Škoda 1201 s motorom 1 221 cm³/36 k. Vodič so spolujazdcom sedeli vedľa motora, ktorý bol pred prednou nápravou.
- Škoda 979/II - mikrobus z marca 1957. Bol trochu priestrannejší, s lepším výhľadom cez modifikované čelné sklo. Predné reflektory posunuli vyššie. Zlepšilo to osvetlenie vozovky, ale prišli problémy s oslňovaním.
- Škoda 979/III - mikrobus z júla 1957. Motor posunuli nad prednú nápravu, čo prinieslo zlepšenie jazdných vlastností a viac priestoru.
- Škoda 979/IV - skriňová dodávka prišla v septembri 1957.
- Škoda 979/V - mikrobus postavili v marci 1958. Skúšky ukázali, že motor s objemom 1 221 cm³/36 k je slabý. K slovu sa dostal silnejší 1 491 cm³/52 k. Premiéru mali skrutné tyče po vzore Tatry 805.
V máji 1958 projekčné a konštrukčné práce na projekte Škoda 979 zastavili. V júni 1958, len mesiac po zastavení projektu Škoda 979, sa konal XI. zjazd KSČ – kde spomenuli uznesenie vlády o dostavbe AZNP, čo znamenalo určené prostriedky na vývoj novej trambusovej škodovky vo výške 8,25 mil. KČs (pre porovnanie, na vývoj Škody 1000 MB uvoľnili 24,54 mil. KČs).
V januári 1960 vydali správu z výsledkov skúšok piatich prototypov Š 979, ktorá sa stala východiskovým krokom pre ďalší vývoj. Po dohode s Motokovom sa začala rysovať nová a dizajnérsky vydarenejšia karoséria. V decembri 1960 postavili prvý prototyp. Medzičasom boli postavené rôzne verzie, či už sanitka, mraziarenské kusy s vlastným agregátom a pick-upy s korbou. V roku 1963 bol vydaný protokol o vyhovujúcich typových skúškach radu Š997 v prevedení mikrobus, dodávka a sanitka. V máji 1965 dostali zelenú s prípravou základného modelu. V roku 1966 bol dokončený vývoj čiernej sanitky, kde spolupracovali aj s Pohrebnou službou mesta Praha a Liberec.
Pacientovi prevoz v Š1203 často neprospel, nezriedka práve naopak. Ale lepšie jednoducho nebolo.
Motor a prevodovka
Motor bol radový štvortaktný s rozvodom OHV a mal 4 valce. Objem postupne rástol z 1221 cm3 až na 1433 cm3. O zmes sa staral karburátor. Výkon s objemom rástol od 47 k po 51 k. Prevodovka zvyčajne 4- alebo 5-stupňová. Pokiaľ si správne pamätám, pohrebáky mali o jednu rýchlosť viac, tzv. sprievodnú. Maximálna rýchlosť 1203ky bola 115 km/h, ale to už muselo byť riadne peklo.
Ocelot
Firma OCELOT vznikla v roku 1992. Od začiatku sa zaoberala kompletnými renováciami automobilov, opravami, distribúciou náhradných dielov. V roku 1994 pristúpili k skladaniu karosérie Š1203 z podvozkových častí odkupovaných od TAZ (resp. už od vtedajšej firmy Sipox, ktora TAZ vtedy vlastnila). Po rokovaní o odkúpení výroby z TAZu získala firma duševný majetok vrátane výroby z Trnavy, a tak sa po 30 rokoch vrátila výroba späť do Českej republiky. Medzi r1999 - 2003 vyrábali cca 100 ks ročne. Značne tomu prispievala spolupráca s firmami, ktoré sa už kompletnými generálnymi opravami alebo výrobou nových dielov zaoberali v minulosti. Napríklad v r2004 COMAXX TT Trnava skončila s lisovaním dielov na výrobu karosérie. Zariadenie putovalo do Třínca, kde zachránili niekoľko kusov techniky. Vtedajší riaditeľ v Trnave nebol naklonený myšlienke niečo zachraňovať, a tak veľa strojov skončilo vo vysokej peci. Firma OCELOT vyrábala cca 5-8 kusov ročne do roku 2010. Potom prešli na úpravu a renováciu iných typov áut.