Škoda Felicia nikdy nebola bezpečná. Aj náraz v malej rýchlosti máva tragické následky.
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prvé prototypy uzreli svetlo sveta v roku 1992. O rok neskôr už prišla na rad prvá overovacia séria. Felicia po technickej stránke vychádza z Favorita. Prepracovaných alebo nových bolo až 1187 súčiastok, ale o novom aute sa hovoriť nedá. Nehovorím, že to bolo výslovne zlé auto, ale žiaden etalón triedy to rozhodne nebol. Felicie prišli v roku 1994 (Combi v r1995) a okrem zmeny dizajnu interiéru a exteriéru priniesli mnohé technické novinky dotýkajúce sa motora, podvozku aj výbavy. Po dizajnovej stránke došlo k zaobleniu všetkých dôležitých partií auta. Vzhľadom na nízku cenu mohla Felicia o lepených sklách iba snívať. Navyše medzi dverami a strechou muselo byť hrubé tesnenie, lebo inak to zlícovať proste nešlo. Vďaka týmto zmenám sa zmenil aj koeficient odporu vzduchu o 0,02, na celkovú hodnotu 0,34.   

V r1998 prešla Škoda Felicia modernizáciou. Zmenili tvar prednej masky, ktorá bola súčasť kapoty, nárazníky boli iného tvaru a navyše vo farbe karosérie. Výroba definitívne skončila v roku 2001. Úžitkových verzií sa modernizácia nedotkla. 

Karosárske verzie Škoda Felicia

Hatchback vyrábali, rovnako ako Favorit, iba s piatimi dverami. Trojdverová karoséria k dispozícii nebola. Pohotovostná hmotnosť základného modelu bola 935 kíl, ale s ťažkým dieselovým motorom rázom vážila 1020 kg. Počet vyrobených kusov atakoval milión, konkrétne 915 853 kusov.

Combi malo väčšinu dielov rovnakých ako hatchback. Tvar zadných partií vychádzal z Favorita. Predstavili ho o rok neskôr na autosalóne v Prahe. Kombíkov vyrobili 351 895 kusov.


Medzi veľmi populárne verzie patril model Pickup – bez pomlčky. Ľudovo označovaný ako krabička alebo búdka. Zadnú nápravu oproti klasickým modelom museli upraviť z dôvodu zvýšenia nosnosti. Vyrobili ich 127 595 kusov. Na tejto báze postavili aj predĺžený model s názvom Laureta. Málokto ale vie, že túto verziu Felicie predávali aj pod značkou VW, a to konkrétne ako Caddy pre exportné trhy.


Felicia Vanplus vychádzala z Combi. Bola vždy 5-dverová, dvojmiestna a za prednými sedadlami mala deliacu mrežu. Na aute bola umiestnená plastová nadstavba, ktorá výrazne zväčšila objem úložného priestoru. Týchto vzniklo len 5168 ks.


Felicia Fun bolo na tú dobu špeciálne vozítko. Jednalo sa o dvojmiestny pickup, ale mala jednu technickú odlišnosť. Zadná stena kabíny sa dala posunúť, a vznikli 2 ďalšie miesta na sedenie s otvorenou strechou. Vyrobili ich 4216 kusov. Charakteristická bola žltá farba a za príplatok ste si mohli objednať laminátový hardtop.  


Felicia N1 (resp. označovaná ako Praktik) bola úžitkovou verziou vyrábanou, resp. upravovanou vo firme Metalex RS. Takúto prestavbu mohli zvoliť aj majitelia krátkej verzie alebo Combi. 

Za krátku zmienku stojí ešte Felicia cabriolet, ktorá mala 4 dvere. Auto v dobe vzniku pôsobilo divne. Dnes je o ňu prekvapivo vysoký záujem. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Veľkej obľube sa tešili aj úžitkové verzie Škoda Felicia, ktorých bolo niekoľko druhov.

Pohon

S motormi to bolo všelijako. Hoci v Škode už mali pripravené nové štvorvalcové motory s objemom 1,4 a 1,6 litra s rozvodom OHC, k ich uplatneniu nikdy nedošlo. K slovu sa dostali konštrukčne staručký motor s objemom 1,3 litra s rozvodom OHV, ktoré dostali vstrekovanie. Pôvodná koncepcia tohto motora pochádzala zo 60. rokov. Tieto motory mali majoritne vstrekovanie, ale pre niektoré menej náročné trhy dostali ešte karburátor. Spočiatku výroby bolo vstrekovanie Bosch MonoMotronic, neskôr jednobodové vstrekovanie MPI od Siemensu. Na papierový výkon to však žiaden vplyv nemalo. Vďaka spojeniu s VW Felicia dostala darom ešte 2 motory. Benzínovú 1,6ku s výkonom 55 kW, ktorú si majitelia veľmi pochvaľovali, a naftovú 1,9ku bez turba so 47 kW. Benzínové motory boli často doplnené o LPG inštalácie. Dynamické údaje na dnešné pomery boli smiešne. Najslabší motor s krabicou na korbe dokázal šprintovať na 100 km/h za 19 sekúnd a dosiahol maximálku 130 km/h, zato najsilnejší hatchback upaľoval až 170 km/h (so strachom v očiach) a 100vku pokoril za cca 12 sekúnd. Prevodovky boli výhradne 5-stupňové.

Motory dostali vstrekovanie, k dispozícii boli 1,3ky ale aj 1,6ky (od r1995) a taktiež prvý nafťák bez turba 1,9D pre Škodu vôbec. 

Interiér a výbava

Interiér bol plný lacných a tvrdých plastov. Dokonca aj spodná časť vychádzala z Favorita, len jej vrch trošku zmodernizovali. Z estetického a hlavne funkčného hľadiska to nebolo na tú dobu vôbec zlé. Výplne dverí sa s prvým Favoritom nedali ani porovnať. 

Z dnešného pohľadu Felicia nebola bohatá na výbavu. Ale i tak v mnohých ohľadoch bola pre značku priekopníkom. Felicia ako prvé auto značky mohla mať ABS, klímu, 2 airbagy (neskôr dokonca 4!), posilňovač riadenia, elektrické okná a zrkadlá, palubný počítač a i. Počas výroby existovali 2 základne stupne výbav, LX a GLX, doplnené o neskutočne dlhý rad špeciálnych edícií, akými sú napr. Lato, Mystery, Safe Line, Space Line, Sport Line, Magic, Magic 2 a i. V základných výbavách absentovalo pomaly všetko. Nebol otáčkomer, nebol posilňovač riadenia, neboli predné hmlovky, ani centrál. Keď ste niečo chceli, museli ste si priplatiť. 

Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motoršport

Felicia sa dočkala pretekárskej verzie určenej na okruhy, ktorá rovnako ako predchodca vychádzala z Pickupu. Tiež veľmi známa bola verzia Felicia Kit Car, ktorá jazdila Rally. Celkovo bolo postavených viacero výkonnostných verzií. Najsilnejšia 1,6ka mala 160 koní a automobilke sa s ňou podarilo siahnuť aj na titul majstra sveta v kategórii.