To, že Autá pripojené na internet zbierajú o posádke auta citlivé údaje, všetci tak trochu tušíme, Už menej sa vie, čo všetko vlastne autá o pasažieroch zisťujú. Zjednodušene by sa dalo povedať, že úplne všetko. Vedia, kde ste boli, kedy sa tam dostali, ako pravidelne jednotlivé miesta navštevujete, s kým si telefonujete, vymieňate maily počas pripojenia mobilného telefónu k palubnej sieti auta, akú hudbu počúvate, cez mobil auto pozná vaše údaje, služby akej banky využívate a podobne. Je toho skrátka dosť na to, aby sa takto získané údaje dostali len do povolaných rúk. Dnes si auto dokonca zaznamenáva váš jazdný štýl, ako často deaktivujete asistenčné systémy a pod. O tieto údaje sa teraz strhla bitka. Kto nimi bude disponovať, bude o vás vedieť úplne všetko.
O vás, bez vás
„Pokiaľ v budúcnosti nebudete mať prístup k údajom, vytlačia vás z trhu. Stratíte efektivitu, nebudete vedieť ponúknuť adresné služby a vaše fungovanie skončí,“ ozrejmuje význam zozbieraných údajov pre veľké spoločnosti Tim Albertsen, generálny riaditeľ divízie lízingu automobilov ALD. Na druhej strane bariéry sú však samotné automobilky, ktorých výrobky údaje zbierajú. „Európsky automobilový priemysel sa zaviazal poskytovať prístup k dátam generovaným vozidlami, ktoré sám vyrába. Nekontrolovaný prístup k získaným údajom však predstavuje veľké bezpečnostné riziko z hľadiska ochrany údajov, aj súkromia,“ kontruje Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA). Súperenie o údaje získané z áut skutočne vstupuje do ďalšej fázy, kedy musí EÚ vypracovať veľmi konkrétne zákony a pravidlá týkajúce sa vozidiel trvalo pripojených k internetu. V súboji sa na jednej strane nachádzajú samotné automobilky, zatiaľ čo na druhej strane bariéry sa pre údaje naťahujú poisťovne, servisy, lízingové spoločnosti a rôzne iné komerčné subjekty. Tie zásadne odmietajú spoplatnenie získaných údajov a tvrdia, že obmedzenie prístupu k získaným údajom by prinieslo nespravodlivú výhodu pre lízingové spoločnosti, či autorizované servisy patriace pod krídla samotných automobiliek. „Automobilky sú v priamom kontakte s vozidlom, takže získavajú všetky údaje. Dostanú plný bufet, zatiaľ čo my sa musíme uspokojiť len s omrvinkami,“ hovorí generálna riaditeľka Medzinárodnej federácie distribútorov autodielcov (FIGIEFA), Sylvia Gotzenová. Komerčné spoločnosti očakávajú od EÚ jediné – aby zistila v oblasti prístupu k zozbieraným dátam rovné obchodné podmienky pre každého.
Automobilky na dátach zarobia
Automobilky zhodne tvrdia, že vývoj zariadení generujúcich údaje stáli nemálo peňazí a tie teraz potrebujú automobilky získať späť. Carlos Tavares z koncernu Stellantis už prezradil, že do roku 2030 chce Stellentis pomocou softvérových produktov a predplatiteľských služieb generovať ročne zisk minimálne 20 mld. eur. Práve na to potrebuje zozbierané údaje. Do debaty sa pridal aj koncern Volkswagen, ktorý potvrdil nevyhnutnosť údajov pre ďalší rozvoj a inovácie. BMW, aj ostatní však zhodne tvrdia, že dáta sa dajú zdieľať s tretími stranami, ale len za podmienky, že zaručia ich kybernetickú bezpečnosť.
Do debaty samozrejme prispeli aj nezávislé servisy, ktoré sa obávajú, že ich značkové servisné siete „vyšachujú“ z hry. FIGIEFA tvrdí, že majiteľom áut musí byť umožnené navštevovať svoj obľúbený autoservis a ten musí mať možnosť zdieľania údajov, či spustenie vzdialenej diagnostiky, namiesto toho, aby sa museli spoliehať len na akési odporúčania automobiliek. „To všetko je momentálne technicky možné, no momentálne nám v tom bránia výrobcovia áut. Členovia FIGIEFA sú ochotní prijať kybernetické bezpečnostné procesy a požiadavky automobiliek, ale kybernetická bezpečnosť by nemala slúžiť len ako zámienka pre automobilky, aby obmedzovali prístup k údajom," dopĺňa Gotzenová. Ako sa teda zdá, EÚ čaká neľahká úloha a v najbližšom období musí presne určiť, kto, za akých okolností a v akom objeme sa k údajom získaným vo vašom aute nakoniec dostane.
zdroj: Reuters