Koncept elektrifikácie individuálnej dopravy naberá reálnejšie kontúry. To, že mobilita vlastným elektrickým autom bude v budúcnosti drahšia, je dnes zrejmé asi každému. Aj to, že centrá miest a husto osídlené oblasti sa veľkým autám so spaľovacími motormi pomaly uzatvárajú a do preplnených ulíc majú povolený vjazd často len elektrifikované, či elektrické vozidlá. Zatiaľ. Nenápadne sa totiž mení pohľad aj na ne a už zďaleka neplatí, že všetko čo je elektrické, je „zelenej“ spoločnosti milé. Reč je o veľkých SUV bez rozdielu pohonu. EÚ skrátka vyhlásila vojnu veľkým a ťažkým autám bez rozdielu pohonu (prvou oficiálnou lastovičkou bude emisná norma Euro 7). Poradenská spoločnosť IDTechEx teraz prináša riešenie, ktoré ide aktuálnej politike EÚ presne na ruku. Únii sa myšlienky poradcov páčia a mali by sa stať základným kameňom konceptu mestskej mobility v EÚ po roku 2035.
Mikromobily šetria na všetkých frontoch
Ako upozorňuje IDTechEx, každý kontinent a v podstate aj každá krajina má svoju kultúru mobility. A tej sa musí prispôsobiť aj doprava. Kým v USA sú všetci zvyknutí na vlastné osobné auto, v Indii je to predovšetkým vlastný bicykel, či skúter. Všetko ovplyvňuje nielen solventnosť občanov a ekonomika, ale aj návyky a systém verejnej dopravy, infraštruktúra a pod. EÚ je pochopiteľne niekde medzi, no má stále väčší problém s preplnenými mestami. Riešením pre celý svet sa stanú mikromobily. Pre každý kontinent pochopiteľne iné, no všetky bez rozdielu elektrické.
IDTechEx prináša aj porovnanie mikromobilov s ostatnými druhmi mestskej mobility.
IDTechEx vysvetľuje, že pod pojmom mikromobil treba chápať najmenšie EV štvorkolesové vozidlá pokrývajúce medzeru medzi elektromobilmi a elektrickými skútrami a trojkolkami. Majú pohotovostnú hmotnosť do 500 kg a max. rýchlosť do 90 km/h. Vo väčšine prípadov sú určené pre dve osoby, no sú aj verzie pre viac ľudí. Verzie pre EÚ by museli mať celú armádu asistenčných systémov, vrátane airbagov a musia byť bezpečnostne (aj podvozkovo) vybavené tak, aby mohli bezpečne jazdiť popri klasických elektromobiloch. Na ich výrobu, prevádzku aj recykláciu sa spotrebuje menej energií, na cestách zaberú menej miesta a môžu predstavovať nielen oblasť zdieľanej dopravy, ale aj vlastný, daňovo zvýhodnený dopravný prostriedok. Čo je však dôležité, ich proporciám budú prispôsobené aj mestské cesty a celá infraštruktúra.
Koncern Stellantis už svoj mikromobil má, stačí ho len poslať do výroby. Že by v Stellantise už niečo tušili?
Myšlienky IDTechEx sa mnohým môžu zdať pritiahnuté za vlasy, no racionálne jadro majú. A aj keď je zrejmé, že mikromobil nie je pre každého a určite nesplní všetky požiadavky, v meste môže ísť o rozumnejšie riešenie ako veľké elektrické SUV. EÚ už dávnejšie vyhlásila, že ľudí v mestách posadí do jednej stopy a práve toto má byť alternatíva pre oblasti, kde klimatické podmienky skútrom, či bicyklom neprajú. Európska komisia spomínaný koncept schvaľuje a svojho času sa už vyjadril aj eurokomisár Hans Timmermans, že mikromobily by mali začať zaujímať aj európske automobilky. Čína aj Japonsko už malé autá dávno vyrábajú a tak majú náskok. A ak nechce EÚ zaspať, z jej výrobných liniek by mali podľa Timmermansa čo najskôr začať schádzať aj mikromobily. Koniec koncov, práve emisná norma Euro 7 im ide presne „na ruku“.
zdroj: IDTechEx