Autá so spaľovacími motormi chcú dostať preč z miest. Letecká doprava nevyhovuje z hľadiska emisií. Aj preto sa počíta so silnejúcim významom vlakov. Tie však môžu byť skutočnou alternatívou len vtedy, ak prepravia cestujúcich komfortne, rýchlo a spoľahlivo.

Nemecké železnice Deutsche Bahn prekvapivo nemajú práve najlepšie renomé, pokiaľ ide o spoľahlivosť, no tú dajme na chvíľu bokom. Kameňom úrazu sa môže stať aj rýchlosť. Nový vlak ICE L od španielskej spoločnosti Talgo sa má objavovať na nemeckých koľajniciach a premávať bude s maximálnou rýchlosťou 230 km/h. Pre porovnanie, jeho pôvodný predchodca ICE 3 zvládal rýchlosť 320 km/h.

Napokon, je to vidno to už na prvý pohľad: starší vlak pôsobil omnoho dynamickejšie ako nový model zo Španielska. Deutsche Bahn sa rozhodli kúpiť 56 vlakových súprav najmä z dovodu, že španielsky vlak si dokáže poradiť so širším spektrom elektrifikovaných tratí (čo sa týka napätia) a dá sa preto nasadiť vo väčšej miere aj v zahraničí.

Pre úplnosť však treba dodať, že Deutsche Bahn dokúpia aj rýchlejšie vlaky ICE 3 neo (s rýchlosťou do 300 km/h), takže domáci Siemens nedostal košom úplne.

Plán má trhliny

Aj rýchlosť 230 kilometrov za hodinu je pritom – najmä na slovenské pomery – viac než slušná, no zníženie maximálne rýchlosti o 90 km/h dokáže urobiť citeľný časový rozdiel, pokiaľ hovoríme o niekoľkohodinovej ceste.

Vo výsledku tak pôjde o obmedzenie, ktoré sa najviac dotkne bežných ľudí – v Nemecku sa totiž vnútroštátne lietanie stáva čoraz viac nežiaducim, mnohí si napríklad nemôžu dovoliť kúpu elektromobilu a práve pre týchto ľudí má byť alternatíva železnica. V praxi má však tento plán trhliny.

Zdroj: exxpress.at