Neznamená to automaticky, že ten, kto ovláda vývoj užitočných domácich spotrebičov, ktoré my chlapi berieme do rúk len v sebaobrane, bude aj dobrým konštruktérom elektromobilov. Ak ste však globálna inovatívna firma, ktorá sa venuje aj vývoju vysokovýkonných ventilátorov, zvlhčovačov vzduchu, fénov, sušičov na ruky a osvetlenia – v podstate máte polovicu technológie do elektromobilu vo vrecku. Také jednoduché to však určite nebude. Vie to aj britský vizionár James Dyson, zakladateľ rovnomennej značky a technologický inovátor, ktorý pred časom oznámil, že pracuje na vývoji vlastného elektromobilu. Úprimne, pred sto rokmi by sme medzi súčasnými výrobcami automobilov našli teda rôzne komodity, bicykle, šijacie stroje, prevodovky či soľničky, ale dnes je predsa iná doba...
Fantázia nepozná hraníc
Skúšam si predstaviť, ako možno v takom aute využiť znalosti z výroby napríklad prvého bezvreckového vysávača. Sústavu stačí otočiť, a je to. Výrobca bezlopatkového ventilátora nás určite odrovná absolútne nehlučným systémom. Ak niekto vyprodukoval ultraľahký fén, musí tak isto zvládnuť vykurovanie interiéru niekoľko zónovým systémom s účinným využitím technológie Fuzzy Logic, kde každý pasažier, ba každá končatina bude mať vlastný teplotný režim. Absolútny bonus: ku každému autu by sme mohli dostať jeden vlastný ručný vysávač. Kto Vám to dnes dá?
Nuž, už zostáva v nasledujúcich dvoch rokoch spoločnosti DYSON vyvinúť niektoré maličkosti pohonu, trošku podumať nad novými palivovými článkami a premyslieť tvar a usporiadanie. Veľa toho zatiaľ nevieme, ale overené zdroje prezrádzajú, že v pláne sú rovno tri modely. A nebudem sa čudovať, ak sa potvrdí, že tieto autá budú „radikálne odlišné“. Už len tým, že nevzniknú transformáciou konvenčných automobilov, ale vzniknú úplne opačným princípom (veď jeden príklad už lieta na Zemi aj vo vesmíre).
James Dyson isto nie je jediný, kto si uvedomuje, že ak v roku 2040 Veľká Británia zakáže predaj nových benzínových a dieselových automobilov a do roku 2050 budú musieť mať všetky vozidlá nulové emisie, pôjdu tieto autá na odbyt rovnako, ako stolové kuchynské vysávače v predvianočných akciách.
Myslí to vážne!
Aby mal Dyson dostatočný priestor na vývoj automobilu, kúpil bývalú leteckú základňu RAF Hullavington. Základňu zrekonštruoval, presunul sem celú automobilovú divíziu a buduje tu kompletné vývojové a testovacie stredisko, vrátane skúšobného polygónu. Vývoj automobilu beží už piaty rok a výsledok by mal svet vidieť v roku 2020.