Ford Mustang môžeme bez preháňania považovať za veľmi úspešný projekt. Automobilka ním v roku 1964 začala úspešnú cestu zvyšovania imidžu, predajných čísiel, aj samotného zisku a podnietila konkurentov k výrobe celých sérií nových modelov. Práve nečakaný úspech Mustang dal totiž dôvod na vznik ďalších legendárnych áut z konkurenčných koncernov GM a Chrysler. Je pritom zaujímavé, že úspešné ťaženie Mustangu stále neskončilo a aj dnes je to auto, ktoré určuje trendy. Ako všetko, aj Mustang však počas svojej kariéry prežíval vrcholy aj pády.
Motor verzie SVT Cobra R 5.8 V8 má svoj pôvod v úžitkovom Forde F-150 Lightning. Aby sa však vošiel pod kapotou, musí byť výrazne vydutá a vyrobená zo sklolaminátu.
Úspešná tridsiatka
Rok 1994 sa niesol v znamení osláv 30. výročia Mustangu a zároveň predstavenia jeho štvrtej generácie. Tá sa po dlhých rokoch vrátila k pôvodnej myšlienke a využívala odkaz na prvú generáciu výrazne silnejšie, než jej predchodca. Najväčšou proporčnou zmenou bol nárast šírky o 7 centimetrov, o necelých 5 cm sa však natiahla aj celková dĺžka. V kombinácii s väčšou podlahovou platformou Fox tak boli proporcie novinky takmer navlas rovnaké ako pri legendárnej prvej generácii. „Štvroka“ bola celkovo luxusnejším tovarom než predchodca a bola šitá priamo na mieru novej mladej generácii zákazníkov. Rovnako ako predchodca prišla ako kupé, aj ako kabriolet. A hoci o dobré predajné čísla nemala problém, to, čo malo ešte len prísť, prekvapilo aj samotnú automobilku.
Upravený podvozok používal pneumatiky s rozmermi 255/45 ZR17 a zadný diferenciál so zvýšenou svornosťou.
Sadni a pretekaj
Súčasťou modelového radu Mustang boli vždy aj výkonné verzie schopné konkurovať obľúbeným muscle cars. V prípade Mustangu 4. generácie šlo o Mustang SVT (Special Vehicle Team) Cobra 4.9 V8 s výkonom 240 koní. Aby však automobilka podporila svoj imidž úspešného pretekárskeho auta ešte viac, rozhodla sa na začiatku roka 1995 uviesť na trh verziu Mustang SVT Cobra R, čo bol v podstate homologizačný špeciál s motorom Windsor 5.8 V8 naladeným až na 300 koní. Špecialita vznikla len v počte 250 kusov a Ford si prial, aby všetky autá nakoniec skončili na pretekárskej trati (SCCA, NHRA), kde by zvádzali neúprosné súboje najmä s Camarom od Chevroletu. Aj preto ich špeciálne oddelenie automobilky predávalo len zákazníkom, ktorý vlastnili pretekársku licenciu a mali za sebou už nejaké pretekárske úspechy. Aj napriek týmto obmedzeniam sa však všetkých 250 kusov vypredalo za 10 hodín. A hoci nešlo o typický sériový Mustang, rýchlosť, akou sa Mustangy minuli, prekvapila aj samotný Ford. Auto bolo už z výroby predpripravené na použitie na súťažiach, takže nemalo zadné sedadlá, predné boli čalúnené len látkou (predpokladalo sa, že si ich majitelia aj tak vymenia), chýbala aj klimatizácia, rádio, elektrické ovládanie okien, hmlovky, či bohaté čalúnenie známe zo sériových verzií. Mali však airbagy, či plne funkčný protiemisný systém, takže auto mohlo legálne jazdiť aj po normálnych cestách. Podľa dostupných informácií však aj tak väčšina z 250 kusovej série (všetky boli v bielom laku) nakoniec skončila predsa len na súťažných tratiach.
zdroj: Ford Motor Company, Car and Driver, Mustang Specs