58 porotcov
Automobilových novinárov zo zväčša renomovaných európskych médií v minulosti dokázalo nepríjemne šokovať a podkopať tradičnej ankete reputáciu. Napríklad, keď v roku 2011 zvolili za auto roka vtedy ešte ani sériovo nevyrábaný a medzičasom kontroverzný Nissan Leaf pred podstatne zdatnejšími a ľuďmi preferovanejšími, praktickejšími a technologicky vyspelejšími autami (Tesla už vtedy ponúkala v každom smere oveľa prepracovanejší Model S). Nehovoriac o tom, že rok na to v ošiali elektromobility (s ktorou nemám vôbec problém, pokiaľ tie autá budú dávať širší zmysel) dali titul ECOTY dizajnovo a technologicky nepochybne zaujímavému, no pre denný život pre väčšinu území Európy nepraktickému a kruto drahému Chevroletu Ampera.
VW Passat B8 v ankete zvíťazil s ohromným náskokom. Má 340 bodov, auto na druhom mieste má prakticku o sto menej.
Po oznámení 7 finalistov bolo tento rok (minimálne z môjho pohľadu) na potenciálny priekak znova skvelo zamiešané. Autá ako BMW 2 ActiveTourer (ktoré zahodilo všetko, čo bolo pre BMW doposiaľ sväté a prirodzené) a Renault Twingo (ktoré nás v teste vlastne vcelku milo prekvapilo) nereprezentujú všestrannosť a širokospektrálne (rozumej celoročné a ozaj aj netradičné použitie ako dovolenky, pohodlné ďaleké cesty a dostatočne veľký kufor). Veď to by už autom roka mohol byť aj Smart - chápete?! Sú to prosto mestské myšky a to podľa mňa na vážený titul Auto Roka nestačí. Uvedomujem si, že aj v dávnej minulosti už tento titul vyhrali aj drobné autá (neznamená to však, že som s tým kedy súhlasil).
A Citroen C4 Cactus? Hmm. Ako vyplýva z nášho komplexného testu crossoveru Cactus 1,2 (v asi najnešťastnejšej z verzii akú majú v ponuke) nie je extra vhodným vlastne na nič. V každej oblasti sa nájde konkurent, ktorý je lepší. A keďže neexceluje ani technologicky (skôr naopak), a je až príliš jednoduchý (aj keď mne sa dizajnom, tvarom a niektorými nápadmi ozaj páči), stále nerozumiem ako to, že bol medzi 7 top produktami auto priemyslu z roku 2014. To, že získal 2. miesto (aj keď s priepastným rozdielom) radšej nebudem komentovať. Viaceré Citroeny mám naozaj rád, stoja za to, páčia sa mi a tvrdím, že fungujú. Na väčšinu modelov DS mám dokonca malú slabosť.
Druhá polovica ponuky na Európske Auto Roka boli, povedzme solídni konkurenti. No keď uvážim, čo nám tento rok vďaka COTY hrozilo, s voľbou viac než súhlasím. Aj keď osobne by som si medzi mojimi tohoročnými favoritmi (z danej ponuky, samozrejme) asi musel medzi Mercedesom C W205 (je fakt špica, no treba zaň riadne zaplatiť) a skvelým VW Passat B8 hodiť mincu.
Výsledky European CAR OF THE YEAR 2015
I. VW Passsat B8 (340 b)
II. Citroen C4 Cactus (248 b)
III. Mercedes C W205 (221 b)
IV. Ford Mondeo (203 b)
V. Nissan Qashqai (160 b)
VI. BMW Active Tourer (154 b)
VII. Renault Twingo (124 b)
Anketa E COTY 2015 čitateľov TopSpeed.sk (zapojilo sa vyše 350) dopadla absolútne inak ako tá oficiálna. Mercedes C W205 u vás zvíťazil s drvivou prevahou (napriek tomu, že je ďaleko najdrahším autom na zozname).