Ruku na srdce, keď si vezmete koľko stojí prevádzka auta, kto by nešetril na tejto položke ušetriť? Audi svojho času prišlo so zaujímavou akciou – auto z dielnej nemeckej automobilky sa vydalo na cestu autom naprieč Európou s priemernou spotrebou 1,76 litra nafty. Áno, čítate správne, Audi 100 sa to skutočne podarilo, a to v roku 1989 pod dohľadom organizácie TÜV. Dnes už historická reportáž nemeckej televízie ZDF uvádza: "Išlo sa z Holandska cez Belgicko, Luxembursko, Francúzsko, Nemecko, Rakúsko, Taliansko, Španielsko a Francúzsko. Spolu 4818 kilometrov len s jednou nádržou."
Reportér sa neveriacky opýtal extechnologického šéfa Audi Jürgena Stockmara: "A toto auto naozaj prichádza na trh?" Zástupca nemeckej automobilky mu odpovedal: "Sme rozhodnutí. Toto auto predstavíme médiám pravdepodobne koncom januára 1990."
Vtedajšieho člena predstavenstva Audi Jürgena Stockmara zastihli pred pár rokmi novinári, aby ho s témou konfrontovali. Medzičasom sa stal čestným profesorom na jednej z univerzít vo Viedni. „Vtedy som mohol s istotou povedať: Túto technológiu uvedieme na trh budúci rok. Pretože v roku 1990 sme ponúkli Audi 100 C3 presne s týmto motorom, 2.5 TDI, 115 koní,“ začína rozprávanie Stockmar.
Ako znížiť spotrebu nafty?
Nízka spotreba bola dosiahnuteľná len všakovakými trikmi. Hoci tento turbodiesel bol namontovaný v miliónoch áut, nikto nejazdil (a ani nejazdí) po Európe len na jednu nádrž paliva. Prečo je to tak? Jürgen Stockmar hovorí, že pre úsporu nafty sa vtedy urobilo všetko, čo bolo v ľudských silách: hľadala sa trasa s nízkou intenzitou premávky a takmer žiadnym stúpaním. Dokonca aj jedno spätné zrkadlo auta bolo odskrutkované a pneumatiky plne nahustené.
“Auto malo pneumatiky, ktoré boli predzvesťou pneumatík s nízkym odporom. Skontrolovali sme, či sa v aute nenachádzajú neďalšie elektrické zariadenia ako rádio a podobne. Jazdili sme cez deň, takže sme veľmi nepotrebovali svetlá. Auto nemalo klimatizáciu. Vodič a kontrolór organizácie TÜV boli takzvaní štandardní ľudia: váha 75 kilogramov, výška 1,75 metra,“ hovorí Jürgen Stockmar, exčlen predstavenstva Audi.
Priemerná rýchlosť auta bola 60 kilometrov za hodinu. Z toho je jasné, že priemernú spotrebu 1,76 litra za normálnych podmienok nikto nedosiahne. „Keď auto jazdí po meste, tieto spotreby nie sú dosiahnuteľné,“ hovorí Stockmar.
Na tieto mimoriadne podmienky poukazuje aj profesor Günther Prokop, expert na automobily z Technickej univerzity v Drážďanoch. "Ak potom zapnete klimatizáciu, tak ste okamžite ďaleko od 1,7 litra a smerujete k trom litrom."
Zavádzali zákazníkov?
V tomto smere tých 1,76 litra bolo pre zákazníkov veľmi zavádzajúcich a kontroverzných. Jürgen Stockmar si to uvedomoval: "Veľa sme o tom s ľuďmi z marketingu uvažovali. Išlo o uvedenie novej technológie na trh a to bola, takpovediac, príprava naň."
Keďže vytúženej 2-litrovej spotreby sme sa v praxi nedočkali, niektorí ľudia dodnes veria, že ropná a automobilová lobby úspešne zabránili výrobe tohto motora, hoci bol inštalovaný v miliónoch kusov. A hoci nie v takej obrovskej miere, rozdiel v reálnej a udávanej spotrebe zostal problémom dodnes.
Zdroj: MDR.de / foto: cz.depositphotos.com