Ak ste pri hľadaní lacného auta doteraz Fiat Punto prehliadali, mali by ste to napraviť, rozhodne stojí za úvahu trochu si ho „preklepnúť“. Ideálne je sústrediť sa už na jeho druhú generáciu, ktorá sa svetu ukázala v roku 1999. V podstate šlo o vylepšenie jeho prvej generácie, ktorá narobila veľa parády a v roku 1995 dokonca získala európsky titul Auto roka. Nájsť jej zachovalý exemplár sa však rovná menšiemu zázraku. Ak naň narazíte, verte, že za také dobré peniaze budete len ťažko hľadať lepšiu protihodnotu. Ale späť k „dvojke“, druhá generácia Punta predajne prvú generáciu nakoniec neprekonala a nepomohol jej ani facelift z roku 2003. Skôr naopak, ubral z originality jej tvarov a mnohí zákazníci nad Puntom definitívne zlomili palicu. Dnes je to naopak výhoda a jeho niekdajšia neatraktivita sa premieta do ešte nižších cien, než sme dúfali.
Punto II prinieslo ešte odolnejšiu techniku, než jeho predchodca. Zlepšila sa najmä odolnosť jeho zadnej nápravy, dobre je na tom aj po stránke antikorózneho ošetrenia karosérie.
Najlepšia „jednadvojka“ na svete
Pod kapotou Punta II (kódové označenie 188) narazíte najčastejšie na benzínový štvorvalec 1.2 8V Fire, čo je výborná správa. Ide totiž o najlepší motor, aký viete pre Punto vybrať. Neuveriteľne odolný, krásne pružný, tichý a v rámci možností aj úsporný štvorvalec s rozvodmi hnanými remeňom a bez citlivých hydroštelov na vymedzovanie ventilovej vôle. Má síce len 44 kW (60 k), ale len 950 kg (v trojdverovej verzii dokonca ešte o 15 kg menej), takže ak je jeho agregát v dobrej kondícii, dostanete ho na 100 km/h za 14,3 s a teoreticky ho rozbehnete na 155 km/h. Ak môžem poradiť, hľadajte práve túto verziu.
Trojdverové Punto II 1.2 8V je doslova tajným bazárovým tipom. Nikto ho kvôli jednému páru dverí nechce, výkon 60 k sa zdá slabý a rozprávky o nespoľahlivosti talianskych áut zrážajú jeho cenu k rozprávkovo nízkym hladinám. Má pritom len 935 kg, karosériu ešte pevnejšiu, než päťdverová verzia, jeho motor prežije agregáty všetkých nemeckých a francúzskych konkurentov z rovnakého obdobia a lak karosérie sa väčšinou krásne leskne aj po rokoch.
Zlá nie je ani jeho verzia 1.2 16V (59 kW/80 k) s rovnakým odstupňovaním ako má slabší osemventil (okrem verzie Sporting so šesťstupňovou prevodovkou), ale ventilové vôle už nastavuje hydraulické vymedzovanie, čo pri predchádzajúcich zanedbaných výmenách motorového oleja hrozí problémami. Ale ak poznáte jeho doterajšiu servisnú históriu a viete, že mu majiteľ pravidelne menil olej a nestál neustále na krku, nebojte sa ho (aspoň budete ušetrení pravidelnej kontroly ventilových vôlí). Len počítajte s jeho „tvrdšou“ charakteristikou, maximum krútiaceho momentu vydá až pri 4000 otáčkach (osemventil pri „naftových“ 2500 ot./min.), takže svoju dynamiku nedá zadarmo a musíte ho dosť točiť.
Verzia pred faceliftom mala originálnejšie tvary, jej malé predné svetlomety však svietili horšie, než po modernizácii. Za predné svetlo verzie na fotografii dnes dáte 73 eur.
Športová verzia 1.8 16V je už mimo teritória Auta za 1000 eur a medzi nami, ani to nie je škoda. Ide o dosť zložité pohonné ústrojenstvo známe aj z roadstera Barchetta citlivé na jazdný štýl. Myslím, že si každý vieme predstaviť, ako s ním asi „zlatá mládež“ pred nami jazdila. Po rokoch sa ukazuje, že z hľadiska potenciálnych servisných investícií nie sú ideálne ani unavené naftové verzie 1.3 a 1.9 JTD/MultiJet. Kto kupoval naftové Punto, buď ho ničil krátkymi mestskými jazdami, pri ktorých sa turbodiesel nestihol poriadne prehriať, alebo s ním naopak jazdil dlhšie trasy a dnes má na konte neprimerane veľa kilometrov.
Verzie 1.8 HGT 16V sú citlivé na poctivý servis. Dlhé trápenie na jednu olejovú náplň sa prejavovalo reťazením viacerých porúch (okrem iného začalo zlyhávať aj časovanie ventilov). Voľba fajnšmekrov ochotných si priplatiť.
Trochu opatery a prežije vás
Ak kupujete Punto za 1000 eur, nemusí ísť o nijak zničené auto. Pri troche šťastia narazíte za dobré peniaze na exemplár po starostlivom majiteľovi, s tým správnym motorom a ešte dlho platnou STK a EK. Aj tak však buďme realisti a pozrime sa pravde do očí – aspoň nevyhnutný servis vás jedného dňa určite dobehne. Len aby ste boli v obraze, predné brzdové obloženie na verziu 1.2 8V vás bude stáť necelých 18 eur, obloženie zadných bubnových bŕzd 28 eur a zadný výfukový tlmič (inak slabina týchto Fiatov) necelých 43 eur. To ešte ide, ak však pôjdete do výmeny predných a zadných tlmičov, pripravte si približne 160 eur. Rozhodne však nešetrite na výmene rozvodového remeňa a napínacej kladky, ak totiž na začiatku vymeníte motorový olej, spomínané rozvody, brzdovú a chladiacu kvapalinu, mali by ste byť so zachovalým Puntom na dlho veľmi za vodou.
Pre lepšiu orientáciu v cenách bežného servisu uvádzame v tabuľke ceny vybraných komponentov na základnú verziu Fiat Punto II 1.2 8V Fire (prostredníctvom nášho partnera Auto Kelly) Ak si nie ste istí výberom ND pre vaše konkrétne auto, stačí ak zavoláte telefonicky (+421 32 65 95 305), spojíte sa mailom na call centrum (eshop@autokelly.sk) alebo navštívite pobočku Auto Kelly (zoznam pobočiek na www.autokelly.sk/contacts) a tam vám s výberom radi pomôžu. Prevziat tovar si môžete buď osobne na predajni, alebo vám ho Auto Kelly dovezie rozvozovým vozidlom, ktoré vozí diely aj priamo do autoservisov.
Budú od vás potrebovať len jeden z nasledujúcich údajov:
- značka, model, ročník, motorizácia
- VIN číslo auta (auto nájdu v interných katalógoch)
- EČV auta (auto nájdu cez verejný register vozidiel)
Ceny ND (Fiat Punto II 1.2 8V, rok výroby 2000)