V článkoch o autách do tisíc eur kolega Vašo prešiel niekoľkými modelmi. Všetko sú to samozrejme autá z kategórie menších vozidiel. I keď si za „liter“ môžete kúpiť aj 20 ročné Audi či BMW, takáto kúpa určite nebude tým šťastným riešením.
Chcete niečo zaujímavejšie?
Pri kúpe auta za tisíc eur je skutočne dobré uvedomiť si, prečo človek hľadá auto v tejto kategórii a koľko má financií na jeho ďalší servis. To nám také luxusnejšie značky z toho hľadáčika absolútne vylučuje. Ak by som si vyberal auto do tisíc eur ja a nechcel by som skončiť pri síce veľmi spoľahlivej, avšak veľmi „tuctovej“ Fabii 1. generácie, zvolil by som Nissan Almeru, konkrétne jej verziu N16.
Skutočne už ide o vcelku moderné auto, stále dobre vyzerajúce aj na dnešné pomery. Hlavne však tá jednoduchosť. Čo potrebuje bežný vodič, ktorý má hlboko do vrecka? Určite čo najnižšie vstupné a prevádzkové náklady. Takže najlepšie jednoduchý benzínový motor, nepriame vstrekovanie paliva, žiadne preplňovanie, reťazové rozvody, najlepšie vzadu tuhú nápravu, vpredu jednoduchý McPherson. K tomu trochu komfortu v podobe klimatizácie, bezpečnosť aspoň ABS. Všetko tak Almera N16 spĺňa. Avšak treba si vedieť vybrať motor.
Nissan Almera prišla na trh v roku 2000. U nás sa ich veľa nepredalo, ale na západ od našich hraníc je ponuka pestrejšia. Keďže sa však chcem zmestiť do ceny 1 000 eur, na dovoz môžeme zabudnúť. V cene do tisíc eur totiž treba rátať s určitým počiatočným servisom, ktorý by mal obsahovať všetko dôležité a zároveň by toho malo byť čo najmenej.
Už vo verzii pred modernizáciou ste mohli mať veľkú farebnú obrazovku navigácie. Na začiatku milénia skutočne nie veľmi bežná vec v tejto triede áut.
Pozor na chýbajúce ABS
Almeru N16 si môžete vyberať ako hatchback alebo aj ako vcelku raritný sedan. Zostal by som pri hatchbacku, kde je ešte k dispozícii 3- aj 5-dverová verzia. Prvý prípad by som zvažoval len v prípade extrémne zachovalého auta, inak dajte prednosť vždy 5-dverovej verzii. V roku 2002 prišla modernizácia, dá sa odlíšiť podľa nových okrúhlych hmloviek (ak ich má) alebo šošovkových predných svetiel. Keďže autá do tisíc eur nie sú príliš na výber s ročníkom 2002+, teda faceliftové modely, zostal by som pri predfacelifte. Dávajte si pozor na jednu vec. Veľká časť áut predaných na našom trhu síce má klimatizáciu či CD prehrávač, teda vo svojej triede niečo navyše, avšak nemajú dôležité ABS. To nebolo na našom trhu v tej dobe povinné a tak si ho veľa zákazníkov nekúpilo.
Potom tu máme podovzok. Vzadu tuhá náprava, vpredu jednoduchý McPherson s vymeniteľným čapom. Slabšie verzie majú vzadu bubnové brzdy, tie sú prakticky nesmrteľné a aspoň vám nezhrdzavejú. Na bežné jazdenie úplne dostatočné. Avšak s ABS už treba rátať vzadu s kotúčmi.
Zabudnite na diesel
A čo motory? Nad dieselom ani neuvažujte. Do roku 2002 bol v ponuke len 2,2 Di so slávnym vstrekovacím čerpadlom VP44, ktoré vás najradšej nechá stáť nepojazdných na dovolenke v Chorvátsku. Poriadny repas tohto čerpadla je v hodnote ceny auta. Ďalšie dieselové motory boli „renaulťácky“ 1,5 dCi a 2,2 dCi, čo bol vlastne upravený pôvodný 2,2 so vstrekovaním Common-Rail. Netrpia na výrazné problémy, avšak všetky už budú mať najazdené „nekonečne veľa km“, opravy vstrekovačov môžu tiež vychádzať v stovkách eur a tak je tendencia ušetreného paliva ihneď vyhodená do opravy. Diesel teda nie.
"Blbuvzdorný" benzín
Našťastie boli v ponuke veľmi jednoduché a odolné motory QG so zdvihovým objemom 1,5 a 1,8 litra. Mali reťazový rozvod, nepriame vstrekovanie, atmosférické plnenie, cievky priamo nad sviečkami, asi to najjednoduchšie, čo sa v tej dobe dalo skonštruovať. Po facelifte síce dostali vyšší výkon, avšak krútiaci moment sa zvýšil len vo vyšších otáčkach a teda spotreba zostala rovnaká. Jediné, na čo si treba dať pozor, je spotreba oleja. Motor bude suchý odspodu do vrchu, avšak bežná spotreba oleja môže byť až 1 l/1 000 km (ak Almeru naháňate po diaľnici a pri vysokých otáčkach). To však pri kúpe neoveríte a tak sa s tým treba len zmieriť. Prekvapivo však s tým nie je problém ani na EK. Keďže majú oba motory len približne 3 l náplň oleja, jeho degradácia je rýchlejšia a tak treba vymeniť olej najlepšie po 10 tisíc km.
Motory kombinovali s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou, na 4-stupňový automat pri silnejšej verzii nenarazíte ľahko a zbytočne zvyšuje spotrebu. Či už zvoliť silnejšiu alebo slabšiu verziu, to nechám na vás a prípadnom kúsku, na ktorý sa pôjdete pozrieť. Chybu neurobíte so žiadnym. Ak sa spýtate niektorého majiteľa, či niečo niekedy riešil s motorom, tak vám odpovie, že maximálne vymenil sviečky a dolial olej.
Kde "číha" hnedý mor?
To je motor. A čo zvyšok auta? No, treba sa pri kúpe zamerať na funkčnosť klimatizácie, často je poškodený prístrojový panel (nereaguje dobre na signál teplomer chladiacej kvapaliny alebo otáčkomer). Vzadu pozor na tesnenia kufra, často je v priestore rezervy pekný rybník. Pri takto starom aute už takmer nenájdete auto bez korózie, Almere N16 sa však hniloba vyhýba viac, ako predchodocvi N15. Avšak keď už úraduje, problémom sú lemy blatníkov, spodná časť predných blatníkov či vzadu takzvané kapsy pred zadnými kolesami, kde sa drží blato (Almera nemá podblatníky a prúd vody od kolesa nemusí všetko blato zmyť dole). Častko zhnije aj koncový tlmič alebo potrubie medzi ním a stredovým tlmičom.
Skontrolujte funkciu prístrojového panelu, občas zobrazuje nezmyselné hodnoty.
Po kúpe by som do tisícky vymenil prevádzkové kvapaliny, vonkajšie rozvody, skontroloval brzdy s vodítkami a homokinetické kĺby, vymenil sviečky a jazdil s bezproblémovým autom. Poslednou výhodou je fakt, že zatiaľ čo o krádež takej Fabie je ešte sem tam záujem, o starú Almeru už vôbec nie.
Pre lepšiu orientáciu v cenách bežného servisu uvádzame v tabuľke ceny vybraných komponentov na základnú verziu Nissan Almera 1.5i (66 kW/90 k) z roku 2001 (prostredníctvom nášho partnera Auto Kelly) Ak si nie ste istí výberom ND pre vaše konkrétne auto, stačí ak zavoláte telefonicky (+421 32 65 95 305), spojíte sa mailom na call centrum (eshop@autokelly.sk) alebo navštívite pobočku Auto Kelly (zoznam pobočiek na www.autokelly.sk/contacts) a tam vám s výberom radi pomôžu. Prevziat tovar si môžete buď osobne na predajni, alebo vám ho Auto Kelly dovezie rozvozovým vozidlom, ktoré vozí diely aj priamo do autoservisov.
Budú od vás potrebovať len jeden z nasledujúcich údajov:
- značka, model, ročník, motorizácia
- VIN číslo auta (auto nájdu v interných katalógoch)
- EČV auta (auto nájdu cez verejný register vozidiel)
ND na Nissan Almera 1.5 i, rok výroby 2001