Čínska súkromná značka Seres je start-up a na európskom trhu už istý čas predáva svoj crossover Seres 3, ktorý je na Slovensku dostupný pod zastúpením Dongfeng. Zaujímavé je, že má prepojenie aj na slávne Silicon Valley v San Franciscu. V blízkej budúcnosti plánuje uviesť na európsky trh ďalšie tri elektrické SUV. Budú dostupné s pohonom zadných kolies, ako aj vo verziách 4x4. Seres má ambiciózne ciele a otvorene tvrdí, že chce konkurovať nemeckým prémiovým značkám...
Seres 5
Tento automobil by mal konkurovať vozidlám, ako je Tesla Model Y a Volkswagen ID.4. Dostane batériu typu LiFePo s kapacitou 76 kWh a výrobca hovorí o dojazde (podľa WLTP) 480 km na jedno nabitie v kombinácii s jedným motorom. V prípade dvojmotorovej verzie s pohonom 4x4 sa dojazd skráti na 450 kilometrov.
Zadnú nápravu jednomotorovej verzie bude poháňať synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s výkonom 200 kW (272 koní) a krútiacim momentom 361 Nm. Z miesta na 100 km/h auto zrýchli za 7,1 sekundy. Dvojmotorové verzie posunú výkon na 365 kW (496 koní) a krútiaci moment 675 Nm. Tento prídavok skráti čas potrebný k akcelerácii z 0 na 100 km/h na 4,5 sekundy. Obe autá je možné nabíjať výkonom 100 kW, čo umožňuje nabitie z 30 na 80 % za 30 minút.
Ďalšie varianty Seres 5 budú k dispozícii so spaľovacím motorom. Dostane preplňovaný 1,5-litrový benzínový agregát a vyprodukovaná energia sa bude ukladať do 40-kWh nikel-mangán-kobaltovej batérie (NMC).
Päťka s pohonom zadnej nápravy a zážihový generátorom má 196 kW (267 koní) a 354 Nm. Bez benzínu na jedno nabitie zvládne 183 kilometrov (WLTP) a spotreba spaľovacieho motora vychádza na 6,2 litra na 100 km (opäť podľa WLTP). Zrýchlenie na stovku sa nemení. Štvorkolka so spaľovacím motorom je o čosi slabšia: 358 kW (487 koní) a 664 Nm, ale z 0 na 100 km/h zrýchli už za 4,4 sekundy.
Vozidlá ani v jednej verzii nemajú pohotovostnú hmotnosť nižiu ako 2 tony. Najľahšie auto s jedným elektromotorom a spaľovacou jednotkou bude vážiť 2220 kg. Modely bez štvorvalcov sú kvôli väčším batériám o niečo ťažšie.
Seres 7
Súčasne s päťkou by mal prísť na trh Seres 7. Ide o 6-miestne SUV a jeho cieľom je konkurovať Land Roveru Discovery. Tento väčší model bude dostupný len s elektromotormi kombinovanými so spaľovacím motorom, využívajúc rovnakú 40-kWh batériu. Zadokolka bude mať rovnaký výkon ako Seres 5.
Štvorkolka bude mať jednu zmenu oproti menšiemu súrodencovi, a to na prednej náprave. Namiesto striedavého synchrónneho motoru bude vpredu elektromotor s permanentným magnetom, podobný tomu, ktorý poháňa zadnú nápravu. Verzia so spaľovacím motorom bude mať 323 kW (439 koní) a krútiaci moment 654 Nm. Zrýchlenie štvorkolky z 0 na 100 km/h vychádza na 4,8 sekundy. Zadokolka bude mať čisto elektrický dojazd 135 kilometrov (WLTP), štvorkolka pre zmenu 140 kilometrov (WLTP).
Seres 9
Špecifikácie ďalšieho SUV Seres 9 pre európsky trh zverejnené neboli, ale zdroje naznačujú, že tento model bude ešte o čosi väčší. Čo sa týka pohonu, môžeme očakávať podobné kombinácie motorov ako u päťky a sedmičky.
Pokročilé technológie
Seres sa bude snažiť prilákať klientov hlavne na pokročilé digitálne technológie. Cieľom značky je ponúknuť luxus, ako uviedol šéf pre zahraničné trhy, Jiaxi You. Očakáva sa, že autá ponúknu okrem iného umelú inteligenciu na ovládanie niektorých systémov, podobne ako iné značky, ktoré integrovali chatbotov do infotainmentu.
Automobilka hovorí tiež o vylepšovaní svojich vozidiel prostredníctvom softvérových aktualizácií počas celého životného cyklu, pričom update bude priebiehať bezdrôtovo (OTA). Seres bude systematicky zbierať vstupy a spätnú väzbu od zákazníkov, čo mu umožní kontinuálne pracovať na zlepšeniach a posielať softvérové aktualizácie s každou novou verziou alebo opravou chyby. Navyše sa Seres bude snažiť vyvíjať softvér vozidiel na mieru podľa konkrétnych požiadaviek trhu a regiónu, v ktorom bude automobil využívaný.
Fyzických tlačidiel bude minimum
Jiaxi You hovorí, že v Číne pred pár rokmi vyšší počet fyzických tlačidiel symbolizoval vyššiu úroveň luxusu vozidla. Lenže tento trend sa zmenil, pričom dotyková obrazovka sa stala primárnym ovládacím prvkom. Podľa neho je teraz úroveň vozidla definovaná užívateľským rozhraním, ktoré by malo byť čo najintuitívnejšie. You verí, že hlavnou formou interakcie medzi majiteľmi a vozidlom sa časom stane hlasové ovládanie.
Európsky trh
Seres si zatiaľ ešte nestanovil konkrétne ciele európskej expanzie, ktoré by chcel dosiahnuť, uvedomuje si však, že budovanie značky je náročné, a preto má v pláne spojiť sa so zavedenými sieťami predajcov, podobne ako to urobili aj BYD a GWM, aby dostali svoje vozidlá k zákazníkom. Automobilka zdôrazňuje dôležitosť získania dôvery klientov na novom trhu a chápe, že len vytvorenie povedomia o značke nestačí. Podľa slov Youa sa Seres na čínskom trhu zatiaľ drží za značkami ako Mercedes, BMW, Audi a Tesla.