Súčasný podiel elektromobilov na európskych registráciách nových áut je podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) na úrovni 13,4 percenta – tento údaj platí od januára do novembra 2024. To okrem iného znamená, že automobilkám skutočne hrozia obrovské pokuty za emisie CO2, ak sa im nepodarí predať dostatok batériových vozidiel.

Dôvodom je zníženie hranice flotilových emisií CO2 zo 116 na 93,6 gramu oxidu uhličitého na kilometer v roku 2025, pričom za každý gram navyše sa platí 95 eur. Vynásobte to počtom vyrobených a predaných áut a máte výsledok.

Hrozí poriadne čierny scenár

Ako budú vyzerať predaje v roku 2025, zatiaľ (logicky) nevieme. Auto Week však skúsil spočítať približnú výšku pokút na základe známych flotilových emisií z roku 2023. Čísla za rok 2024 zatiaľ nepoznáme, nemali by byť však zásadne iné, respektíve ťažko očakávať, že budú nižšie s ohľadom na stagnujúce až klesajúce registrácie elektromobilov. Medziročne sa za 11 mesiacov prepadli o 5,4 percenta.

Dôležité je dodať, že prestali platiť tiež individuálne korekcie hranice 116 g CO2/km na základe hmotnosti predaných automobilov. Samotný limit mohol byť vďaka tomu o čosi vyšší, ak výrobca predával hlavne väčšie a tým pádom i ťažšie vozidlá. To zároveň znamená, že na značky s najväčšou korekciou podľa váhy dopadne ešte väčší bruselský úder.

Najhoršie je na tom zrejme VW

Aby ste si urobili predstavu, o akých obrovských (až likvidačných) pokutách hovoríme, poďme na konkrétne príklady. Koncern Volkswagen mal v roku 2023 flotilové emisie 118 g oxidu uhličitého na kilometer. Stanovený limit síce prekročil o 2 gramy, ale zároveň mal stanovenú individuálnu normu podľa korekcie priemernej hmotnosti na hranici 123 g/km. Pokutu preto neplatil.

S novým štandardom 93,6 gramu CO2 na kilometer by bol Volkswagen o 24,4 g nad limitom, čo pri 3,3 milióne predaných áut a sankcii 95 eur za gram vychádza na pokutu vo výške 7,7 miliardy eur!

Ani ďalší na tom nie sú oveľa lepšie

Ďalším koncernom na rane je Stellantis. V jeho prípade vychádzali flotilové emisie v roku 2023 na úrovni 105 g CO2/km. Ak budú v roku 2025 rovnaké a jednotlivé značky vyrobia identický počet vozidiel, bude musieť tento konglomerát odviesť do úniovej pokladničky 2,3 miliardy eur!

Ak si myslíte, že to zaplatia automobilky, ste samozrejme na omyle. Zaplatiť to budú musieť zákazníci vo vyšších cenách (alebo sa bude vyrábať a predávať menej vozidiel). Auto Week spočítal, že VW by muselo v takom prípade zdražiť autá v priemere o 2300 eur a Stellantis zhruba o 1100 eur.

Čakajte ďalšie zdražovanie

Iné spoločnosti na tom nie sú zásadne inak. V prípade koalície Renault-Nissan-Mitsubishi vyšla predpokladaná pokuta, vypočítaná na základe emisií z roku 2023, na 1,8 miliardy eur a zdraženie na každom predanom kuse v priemere o 1450 eur. Nasleduje Mercedes (pokuta 1,1 miliardy a zdraženie o 1550 eur), Ford (1,2 miliardy, 2300 eur) a BMW (0,7 miliardy a 800 eur).

Situáciu navyše zhoršuje tiež fakt, že bol sprísnený výpočet emisií v prípade plug-in hybridov. Na papieri majú tieto vozidlá veľmi nízku priemernú spotrebu a tým i CO2, pretože metodika WLTP predpokladá vysoký podiel kilometrov najazdených v čisto elektrickom režime. Lenže Európska komisia sa domnieva, že ide o príliš optimistický predpoklad a preto sprísnila odhad na základe takzvaného „faktoru užitočnosti“. Z neho vychádzajú pre PHEV približne dvojnásobné emisie CO2 v porovnaní so staršou metodikou, čo sa opäť premietne do zvýšenia flotilových emisií.

Čierne vyhliadky

Pre automobilky ale pochopiteľne tiež pre zákazníkov je to extrémne zložitá situácia. Výrobcovia sú tlačení do produkcie elektromobilov, ktoré sú EÚ považované za čisté, aj keď pri ich výrobe vzniká obrovské množstvo CO2 a záleží tiež na tom, z akého zdroja pochádza elektrina, ktorou ich nabíjate.

Na druhej strane je klesajúci záujem európskych motoristov o tento typ pohonu, ale zároveň neustále zdražujú vozidlá so spaľovacími motormi, aby firmy boli schopné financovať nízke alebo dokonca negatívne marže pri predaji batériových áut. Niet divu, že európsky automobilový priemysel začína byť extrémne zraniteľný a že stúpa priemerný vek prevádzkovaných áut. A ak sa splní vyššie popísané, bude ešte horšie.

zdroj: Auto Week