Renault rokuje s Volkswagenom a ďalšími automobilkami o možnom zdieľaní platformy malého a cenovo dostupného elektromobilu. Generálny riaditeľ aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi – Luca de Meo – to potvrdil v rozhovore s novinármi na ženevskom autosalóne.
„S Volkswagenom máme dobré kontakty,“ naznačil de Meo, podrobnosti o vývoji týchto jednaní však neprezradil.
Z dostupných informácií je zrejmé, že ide o konštrukčné základy pripravovaného nástupcu Renaultu Twingo, ktorý by mal byť elektrický a jeho základná cena by nemala prekročiť hranicu 20 tisíc eur. Vývoj malého batériového hatchbacku je evidentne otvorený aj iným automobilkám, čo potvrdil aj šéf aliancie: „Platformu máme k dispozícii. Každý, kto sa chce zapojiť, sa môže ozvať.“
Luca de Meo zároveň zdôraznil, že Volkswagen nemá v možných ďalších jednaniach exkluzívne postavenie. A Renault tiež potvrdil, že tento automobil dotiahne do výroby aj bez potenciálnych partnerov. „Tento projekt určite zrealizujeme a nemáme času nazvyš,“ nechal sa počuť de Meo.
Kým Renault vývoj elektrického mini s uvedenou cenovkou v podstate potvrdil ako definitívnu vec, situácia Volkswagenu je komplikovanejšia. Vedenie nemeckej firmy najskôr hovorilo o dostupnom elektromobile s cenou do 25 tisíc eur, neskôr (aj kvôli deklaráciám konkurencie) oznámil vývoj batériového vozidla do 20 tisíc eur, aby po čase priznal, že vývoj takto lacného elektromobilu vo VW nie je momentálne kvôli inflácii a zvyšovaniu nákladov možný.
Oliver Blume (na úvodnom obrázku vpravo – pozn. red.) však rétoriku najväčšej nemeckej automobilky opäť otočil, keď naznačil, že by VW chcelo dosať takto „drahý“ model na cesty niekedy v druhej polovici tejto dekády.
Automobilový priemysel si samozrejme uvedomuje, že po takmer definitívnom zániku mestských mini so spaľovacími motormi (reprezentovaných modelmi VW up!, Škoda Citigo, Seat Mii, Citroën C1, Peugeot 108, ale tiež Fordom Ka a ďalšími), na trhu extrémne chýba ich priama alebo elektrická náhrada. Výnimkou sú len Hyundai i10, Kia Picanto, Toyota Aygo X a nedávno kompletne prepracovaná elektrická Dacia Spring, ale prvé dva modely sú kórejské a Spring sa vyrába v Číne.
Automobilový Airbus
Práve v kontexte s touto situáciou Luca de Meo ešte pred ženevským autosalónom vyzval ostatné európske automobilky, aby sa zjednotili a vytvorili čosi na spôsob Airbusu. Tento podnik dal svojho času dohromady európske letecké firmy, aby spoločne čelili konkurencii, ako je americký Boeing.
V tomto prípade však má paneurópska spolupráca ochrániť automobilky na starom kontinente pred Čínou, respektíve jej cenovo dostupnými elektromobilmi. Luca de Meo preto naznačoval, že je nutné byť kreatívny a nájsť riešenie a evidentne tým mal na mysli priame oslovenie výrobcov v EÚ. „Partneri môžu zdieľať investície a znížiť tým náklady na vývoj a výrobu,“ oznámil.
Šéf Renaultu si myslí, že vzájomná spolupráca by mohla mať ešte niekoľko ďalších rozmerov, pokiaľ ide o šetrenie financií. Navrhuje „spoločné nákupy za konkurencieschopné ceny“ a celkový hodnotový reťazec by sa týkal tiež batérií, elektromotorov a elektroniky.
Presadí ACEA európsky kei car?
Významne by sa tiež mohol skrátiť čas uvádzania nových modelov na trh, čo je podľa de Mea tiež veľkou výzvou. Francúzom sa podarilo zrýchliť vývoj práve predstaveného modelu Renault 5 zo štyroch na tri roky a vývoj Twinga by mal trvať dokonca len dva roky.
„Proti Číňanom je dôležitá rýchlosť. Žijeme v neistom svete, zatiaľ čo v prípade klasických áut so spaľovacími motormi sme mohli budúci vývoj aspoň predvídať,“ nechal sa počuť známy manažér, ktorý prostredníctvom druhej funkcie v čele ACEA tlačí na európsku legislatívu, ktorá by povolila malé autá po vzore japonských kei car v mestských oblastiach, znížila DPH na malé elektromobily a tiež umožnila bezplatné parkovanie s cieľom motivovať motoristov k ich nákupu.
zdroj: Automobilwoche