Generálny riaditeľ Renaultu a zároveň šéf ACEA, Luca de Meo, Oliver Blume, predseda predstavenstva Volkswagenu, Oliver Zipse z BMW, Martin Sander za Ford, Ola Källenius za Mercedes, Didier Leroy zastupujúci európsku divíziu Toyoty, Martin Lundstedt z Volva, ale tiež Christian Levin (Scania), Alex Vlaskamp (MAN), Michael Cole (Hyundai), Gerrit Marx (Iveco), Katsuhisa Okuda (Honda), Benedetto Vigna (Ferrari), Harald Seidel (DAF) či Martin Daum (Daimler Truck)...

Všetci vyššie spomínaní kapitáni európskeho automobilového priemyslu sú podpísaní pod najnovším manifestom adresovanom politikom do Bruselu. A 1. januára sa nim pripojí tiež zástupca Nissanu, ktorý sa od budúceho roka tiež stáva členom Európskeho združenia výrobcov automobilov.

Byrokracia a prehnané predpisy likvidujú priemysel

Všetci naliehavo vyzývajú úradníkov únie, aby konečne vytvorili na trhu konkurencieschopné prostredie. Problém je podľa nich v tom, že s rastúcimi požiadavkami na automobilky sú niektoré predpisy a zákony protichodné a navyše nezrozumiteľné.

Luca de Meo, šéf ACEA a Renaultu hovorí, že až 20 (!) percent všetkých inžinierov nerobí nič iné, len že sa snažia pochopiť, dodržiavať a implementovať novú legislatívu do pracovného procesu. „Niekde v tom systéme je chyba,“ upozorňuje na prebujnejú byrokraciu de Meo a dodáva: „Mnohé predpisy nemajú žiadny vplyv napríklad na emisie CO2, ale náklady zvyšujú stále viac.“ Problém samozrejme v tom, že nové autá si môže dovoliť kúpiť stále menej ľudí.

Legislatíva postavená na hlavu

„V roku 2030 začne v Európe platiť osem alebo deväť nových nariadení EÚ a niektoré z nich si vzájomne odporujú,“ varuje šéf Renaultu. „To musí prestať.“

Podľa manifestu ACEA sa ale problém netýka len automobilového priemyslu. Zasahuje do energetiky, infraštruktúry, ťažobného priemyslu a ďalších odvetví. Výrobcom sa nepáči, že nemajú rovnaké podmienky ako iní globálni konkurenti, čím nepochybne narážajú hlavne na Čínu, aj keď jej meno sa v médiách zatiaľ neobjavilo.

ACEA žiada, aby politici zaviedli zvláštne zmiernené predpisy pre malé mestské elektromobily, ktoré by pripomínali spomínajú japonskú triedu mini známu ako kei cars. Vzťahovalo by sa pre ne nižšie daňové zaťaženie i mýto, mali by voľnejší prístup do centier miest, nepodliehali by takým prísnym obmedzeniam na parkovanie, ale predovšetkým by mohli mať nižšiu ceny a tým byť pre motoristov dostupnejšie.

„Kei car je dokonalým príkladom, čoho by sme mali byť schopní,“ oznámil pri prezentácii manifestu Luca de Meo. „Sme súčasťou riešenia, nie problému,“ zdôraznil v závere.