Hrozí automobilovému priemyslu nedostatok nových pneumatík? Ako sa zdá, hrozba je viac než reálna. Problémy s lodnou dopravou, neznáma listová choroba napádajúca kaučukové plantáže a všeobecný nedostatok prírodného kaučuku na voľnom trhu začínajú medzi kapitánmi automobilového priemyslu vyvolávať reálne obavy. Na situáciu okamžite zareagovali Američania aj Číňania, ktorí skúpili takmer všetky celosvetové zásoby prírodného kaučuku.
Svoj diel viny nesú aj automobilky
Na úbytku prírodného kaučuku na trhu však nesú diel viny aj samotné automobilky. Okrem toho, že listová choroba zdecimovala produkciu prírodného kaučuku vo Vietname a Thajsku, jej postupné znižovanie ohlásili pestovatelia ešte pred príchodom listovej choroby, či celosvetovej pandémie. Na vine bol obrovský finančný tlak automobiliek, aj samotných pneumatikárskych producentov, ktorí neustále znižovali výkupné ceny kaučuku. Pestovateľom tak neraz nezostávalo nič iné, než s pestovaním kaučukovníkov prestať alebo sa preorientovať na iných odberateľov. Rovnaký problém je inak aj s čipmi, ako sa totiž postupne zisťuje, za zmenou orientácie ich producentov na výrobcov čiernej a bielej elektroniky stojí opäť ekonomický tlak automobilových subdodávateľov na nízku výrobnú cenu. A tak v mene hesla „Kto viac platí, ten vyhráva“ čipy putovali na výrobu elektroniky a automobilkám zostali prázdne ruky.
Pandémia a svetové zásoby kaučuku
Olej do ohňa problému s nedostatkom prírodného kaučuku priliala aj samotná pandémia. Výroba ochranných pomôcok a gumových rukavíc obrovsky zodvihla spotrebu kaučuku, objem jeho produkcie sa pritom nedá zvýšiť zo dňa na deň. Ako upozorňujú odborníci, priemerný kaučukovník produkuje surovinu až po siedmich rokoch rastu. Ak teraz myslíte na náhradu syntetickým kaučukovníkom, vychladnite, pre automobilky je aplikácia syntetického kaučuku na mnohé komponenty neprijateľná. Bez prírodného kaučuku sa fabriky skrátka nepohnú. Ohrozenie okamžite vycítili v USA a najmä v Číne, kde poskupovali takmer všetky celosvetové zásoby kaučuku. „Situácia sa rýchlo zhoršuje,“ hovorí Marie Uetz z advokátskej spoločnosti Foley & Lander v Detroite, ktorá zastupuje automobilových výrobcov. Neustále obnovovanie zásob kaučuku je pritom extrémne dôležité pre zachovanie výroby just-in-time. Na území USA už momentálne dochádza k vyčerpávaniu vyrovnávacích zásob zaisťujúcich plynulosť výroby. Európa zatiaľ výpadky kaučuku údajne nehlási, podľa agentúry Bloomebrg sa však odborníci zhodujú na fakte, že nedostatok prírodného kaučuku vyvolá takmer s určitosťou tlak na zvyšovanie cien pneumatík na voľnom trhu.
zdroj: Bloomberg