2010 Hyundai Genesis Coupé :)
A to je naozaj veľká škoda, priatelia. Toto je totiž frontálny útok na tradičných vyznavačov výkonných veľkoobjemových kupé s pohonom zadných kolies. Genesis Coupé je prvý Hyundai s pohonom zadných kolies. Športiak vyrábajú v meste Ulsan v Južnej Kórei, kde malo auto premiéru koncom roka 2008. Do USA ho vozia od februára 2009 a aj vďaka skvelej cene tu má celkom úspech. Apropó cena, základný model s dvojlitrom turbo stojí v USA len 22 000 dolárov bez DPH, V6ka ako táto v našom video začína už na 25 000 dolároch bez DPH. Ak by som to mal len na hrubo prerátať na Euro a pridať k tomu našu 19% daň, stále by sme sa bavili o skvelých cca 19 000 € pre základný model a 21 500 € za model 3,8 V6. Jasné, tak jednoducho to iste s prepočtami cien nefunguje. Ale ak by som k tým cenám prirátal aj naše 16% dovozné clo pre osobné vozidlá, bolo by to 22 040 € a 24 940 €.
Hyundai v USA dodržalo sľub z autosalónu New York, kde pri premiére tohto typu tvrdili, že to bude najlacnejší sériový 300+ koňový športiak na svete. A nie len to. Hyundai pozorne prečítalo tamojší trh a do USA nosí až 6 rôznych verzií tohto kupé. Úplným základom je veľmi stroho vybavená 2,0T verzia s výkonom 160 kW (216 k), ktorá môže byť vybavená 6-stupňovým manuálom, alebo 5-stupňovým automatom.
Sériovo má toto auto 18" hliníkové disky, 320 mm predné kotúčové brzdy, prednú rozperu, kožené prvky interiéru (volant a páka), volant s ovládačmi audio, el. okná, klímu, palubný počítač, projekčné svetlá, tempomat, bluetooth, prípojku na iPod, predné a bočné airbagy, ABS a stabilizáciu. Veľmi slušná nálož!
Výbava PREMIUM má navyše elektrické sedadlá, 360 wattovú muziku Infinity s 10 repro, štart na gombík, automaticky stmavované zrkadlá, strešné okno a navigáciu. V USA len za 24 250 dolárov, po mojich prepočtoch u nás teoreticky zhruba za 24 170 €.
Hyundai Genesis Coupé
Tretím modelom ponuky je špeciálna verzia Track. V ponuke len so 6-stupňovým manuálom má 19" disky, semisliky Bridgestone Potenza RE050A, 4-piestikové predné brzdy Brembo s priemerom 340 mm, samosvorný diferenciál Torsen, polokožený interiér s alacantrou, hliníkové pedále, zadný spojler, xenóny, hmlovky a navigáciu, to všetko za cca 26 660 €.
Úplne ma dostala verzia R-Spec určená pre mladých tunerov. Základ vychádza z modelu Track, no lacnejšia o celých 3 000 dolárov. Tie necháva tunerom na individualizáciu svojho kupé a teda z obchodu si nevezmete xenóny, kožený interiér ani navigáciu. Všetko ostatné spomenuté pri Track je v cene cca 23 670 €!
Hyundai Genesis Coupé R-spec
Nasledujú verzie V6. Základná by sa pohybovala od 24 940 € do 26 000 € v prípade voľby automatu. Má kožený interiér, hmlovky, pochrómovanú masku chladiča a lesklé štítky na dverách. Lepšia Grand Touring by bola drahšia o cca 2 500 € a do mixu pridáva spomínané prvky z verzie PREMIUM a navyše cúvacie snímače, vyhrievané zrkadlá a sedalá.
Poslednou verziou je V6 TRACK, ktorá má prakticky všetko zhodné s 2,0T Track, až na možnosť okrem automatu vybrať si aj manuál. Tieto by v EÚ mohli teoreticky byť za 29 400 € alebo 30 900 €!
Hyundai Genesis Coupé svojimi cenami doslova šokoval nie len novinárov, ale aj verejnosť. Cenovka na základnej 3,8 l V6 verzii na autosalóne v Paríži, žiaľ, prekračovala sumu 33 000 €. Nie je to síce žiadna horibilná suma, ale nejedného fanúšika športiakov môže po prečítaní tohto materiálu riadne mrzieť a zaujímať, kde sa nabralo tých 6 000 - 8 000 € naviac? Každopádne, dobrou správou je, že Genesis Coupé sa začína predávať v niektorých krajinách EU. Ak ho niekto z vás naozaj veľmi chcel, od r2011 vám bude bližie než kedy doteraz.
Hyundai Genesis Coupé R-Spec
Na záver ešte základné technické parametre:
2+2 miestne kupé (pre Európana však celkom plhohodnotné 4 miestne kupé)
motor vpredu pozdĺžne, pohon zadných kolies
2,0T - 160 kW (217 k) a 302 Nm
3,8 V6 - 228 kW (310 k) a 361 Nm
6-stupňový manuál aj automat (od r2010)
Maximálka: 220 km/h a 240 km/h (el. obmedzené)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,2 a 6,1 s
Perlička: základ motora 2,0T je rovnaký ako má Lancer EVO. Oba motory sú výsledkom spoločného vývoja Hyundai, Mitsubishi a Chrysler. Hyundai verzia používa elektroniku Siemens. Motor má ostrek piestov motorovým olejom pre lepšie chladenie a výdrž. Hyundai tvrdí, že Genesis Coupé je až o 24% tuhšie v krute ako BMW M3 E46. Toto však nie je celkom férový parameter, pretože BMW má od roku 2009 na trhu už M3 E91 a E92, ktoré sú v tomto parametri ďalej nie len kvôli bezpečnosti, ale aj podstatne väčšiemu výkonu motora V8.