,,Naše prieskumy ukazujú, že ľudia sa na cestách necítia bezpečne. Takmer polovica slovenských respondentov (47 %) sa už niekedy stala účastníkom dopravnej nehody. Spätná väzba vodičom aj určitá motivácia k zodpovednosti na cestách môžu tento stav zlepšiť,“ hovorí Ján Kusý, riaditeľ obchodu neživotného poistenia AXA pre Slovensko a Českú republiku.
Exkluzívny výskum, ktorý si AXA dala spracovať medzi slovenskými a českými vodičmi, sa zameral taktiež na vplyv znamení horoskopu na jazdu vodiča. Jeho výstupy ponúkajú možnosť zamyslieť sa nad vodičskými návykmi z iného pohľadu.
Kozorožec (22. 12. - 20. 1.)
Podľa vlastných priznaní kozorožci častejšie brzdia vozidlá za sebou. Rovnaký prehrešok proti bezpečnosti v cestnej premávke sú, bohužiaľ, ochotní tolerovať ostatným. Viac než ostatné znamenia vlastnia klasický tlačidlový telefón. Možno práve preto by sa podľa nich malo telefonovanie a sms-kovanie počas jazdy viac postihovať.
Vodnár (21. 1. – 20. 2.)
Slobodomyseľní vodnári sa v prieskume viac než ostatní nevošli do navrhovaných typov priestupkov. Najtypickejšie pre nich však je podľa ich slov „tlačiť sa“ za vozidlá pred nimi a nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti. Otázkou na každého z nich je, či za to môže ich vrodená netrpezlivosť alebo roztržitosť, ktorá je pre toto znamenie typická.
Ryby (21. 2. – 20. 3.)
Keď ryby nastúpia do jedného zo svojich troch vozidiel, z ktorých aspoň jedno nie je staršie než dva roky, radšej prudko brzdia, než by sa pustili do nebezpečného manévru predchádzania. Na rozdiel od ostatných znamení vám ryby možno práve preto neodpustia, pokiaľ si od nich na cestách nedržíte dostatočný odstup. Nielen preto, že je to priestupok, ktorý sú ochotní tolerovať najmenej, ale mal by sa podľa nich aj prísnejšie trestať. Svoju prísnosť si môžu dovoliť aj vďaka tomu, že práve ryby patria medzi tie znamenia, ktoré najmenej zaviňujú dopravnú nehodu.
Baran (21. 3. – 20. 4.)
Baran si ide vždy za svojím cieľom, a tak viac než ostatné znamenia prekračuje povolenú rýchlosť. Svoju povestnú neústupnosť však dávajú barani bokom. Menej než ostatné znamenia si zas myslia, že by sa nemali tolerovať žiadne, a to ani tie najmenšie prehrešky proti pravidlám cestnej premávky.
Býk (21. 4. – 21. 5.)
S býkom by podľa prieskumu nemali do auta sadať ryby. Podľa zistení sú tieto dve znamenia nekompatibilné. Rybia averzia k nebezpečnému predbiehaniu sa príliš nezhoduje s tým, že býci priznávajú viac ako ostatné znamenia že sa dopúšťajú práve tohto priestupku.
Blíženci (22. 5. – 21. 6.)
Vzdušná povaha blížencov sa v prieskume prejavila najmä tým, že najviac zo všetkých nevedia, kedy naposledy si do domácnosti kupovali automobil. Mali by si skontrolovať, či im platí STK. Jej neplatnosť im môže spôsobiť problémy, keby si potrebovali uplatniť plnenie z povinného alebo havarijného poistenia. Navyše by „schytali“ aj tučnú pokutu, keby ich zastavila polícia.
Rak (22. 6. – 22. 7.)
O rakoch zo skúmanej vzorky vyplynulo, že sú najaktívnejší vodiči a viac než ostatné znamenia jazdia vozidlom aspoň trikrát týždenne. Je to zaujímavé, pretože zároveň, viac než ostatní, nevlastnia súkromné vozidlo. Žeby teda boli skúsenejší vyjednávači a mali častejšie k dispozícii služobné auto?
Lev (23. 7. – 22. 8.)
Lev je vždy presvedčený o svojej pravde. Čiastočne to potvrdil aj prieskum AXA. V skúmanej vzorke sa zástupcovia levov regrutovali viac než u ostatných znamení z vekovej kategórie nad 60 rokov. Z výskumu vyplýva, že títo vodiči tolerujú porušovanie pravidiel ostatnými najmenej. Najviac zo všetkých znamení sú presvedčení, že sami žiadne priestupky nepáchajú.
Panna (23. 8. – 22. 9.)
Usporiadané panny majú rady všetko zorganizované a podľa pravidiel. Podľa prieskumu AXA výrazne nevybočujú medzi znameniami. Nedopúšťajú sa žiadnych priestupkov viac než ostatní. Spoľahlivé panny sú jednoducho taká stávka na istotu. Ale pozor, neskúšajte pred nimi telefonovať alebo sms-kovať za jazdy, to im totiž vadí viac než ostatným. Nemôžeme sa im diviť, ide totiž o veľmi riskantné porušenie bezpečnosti cestnej premávky.
Váhy (23. 9. – 23. 10.)
Sú rozvážne váhy také i za volantom? Zdá sa, že áno. Menej než ostatné znamenia musia prudko brzdiť, čo by mohlo ich povesti dať za pravdu. Najviac ich tento riskantný manéver rozčuľuje u ostatných vodičov. Naopak, prudké zrýchlenie vám rady prepáčia. Samy však majú trochu problém udržať sa vo svojom pruhu pri prechádzaní zákrutami, takže si ich rady poriadne reznú. Na klzkom povrchu je to však veľmi riskantný manéver.
Škorpión (24. 10. – 22. 11.)
Podľa výskumu AXA je 20 % škorpiónov presvedčených, že sa nedopúšťa žiadnych dopravných priestupkov. To je dvakrát viac než u ostatných znamení. Možno práve preto, v porovnaní s ostatnými znameniami, odmietajú ostatným tolerovať i najmenšie porušenie pravidiel. Keď zveziete škorpióna, dávajte si hlavne pozor, aby ste predbiehali bezpečne. To si totiž na ostatných všímajú škorpióni najviac. A dobre robia. Bezpečné predbiehanie je ohľaduplný prístup k ostatným účastníkom cestnej premávky.
Strelec (23. 11. – 21. 12.)
Ľudia narodení v znamení strelca mali častejšie než iné znamenia na svedomí zapríčinenie dopravnej nehody. Sú to proste ,,strelci“. Možno práve preto si najčastejšie všímajú agresívnu jazdu ostatných. Najmenej pritom zaznamenávajú, že by sa im niekto ,,lepil na zadok“, teda nedodržiaval dostatočný odstup. Strelci, skúste sa nabudúce zamerať na to, ako prudko brzdia vodiči pred vami a či dostatočný odstup dodržiavate aj vy sami.
AXA ako prvá poisťovňa na slovenskom a českom trhu spustila mobilnú aplikáciu AXA Drive, ktorá aktívne sleduje a vyhodnocuje štýl jazdy vodiča. Vodiči, ktorí ju používajú a zároveň jazdia zodpovedne, môžu okrem zlepšenia svojich vodičských schopností získať odmeny od partnerov alebo dosiahnuť zľavy na povinnom ručení nad rámec najazdeného bonusu.
Je to zvláštne, ale na väčšinu ľudí, ktorých poznám, horoskopové znamenie sedí. Ako vodnár musím skonštatovať, že netrpezlivosť ku mne patrí. Ak sa predo mnou pohybuje napríklad stratený kozorožec, je to naozaj frustrujúce a chtiac-nechtiac sa stane, že bezpečný odstup si neudržím.
Takže vraj sme najaktívnejší vodiči. To je fakt, hoci ja sedím v aute nie tri, ale minimálne šesťkrát týždenne. Keby napísali, že sme najatraktívnejší, tiež by to sedelo. Či raci väčšinou nevlastnia vlastné vozidlo, to potvrdiť neviem, ale zo služobného auta som sa tešil len pár rokov v mojom pracovnom živote. Zato desaťtisíce kilometrov som najazdil na testovacích autách a dúfam, že si ešte pár tisíc doprajem. A myslím si hlavne, že my raci vieme výborne cúvať.
Na horoskopy neverím, skôr to beriem ako pobavenie. A ani tento na mňa ako kozorožca z väčšiny nesedí. Priznám sa vlastním aj tlačítkový telefón, no je to len a len z praktického dôvodu, baterka mu vydrží dva týždne a nezdochýna tak často ako smartfón, ktorý musím stále nabíjať. Za telefonovanie v moderných autách s bluetooth pripojeným telefónom alebo čítanie SMS na dvojminútovej červenej by som hneď nestrieľal. Pomalí/sviatoční vodiči čo sa po okreske šuchcú 60 km/h a na diaľnici v strednom pruhu 90 km/h ma vytáčajú.
Horoskopy som nikdy nečítal, asi preto, že som mal pocit, že si vždy niekto len z prstu niečo vycucal a na obrovskú vzorku ľudí to samozrejme niekomu trafilo. Podobne to bude aj v tomto prípade a mňa ako raka to úplne obišlo. Služobné auto nemám, súkromne vlastním viac ako 1 auto a žeby som jazdil často v porovnaní s množstvom iných ľudí, ktorých poznám, to sa tiež nedá povedať.
Horoskopy som nikdy nečítal, neverím im. A tento? Deviate znamenie v poradí – panna – písané alibisticky, len aby niečo bolo ... Jazdím uvedomelo. Ostatných vodičov si všímam viac než dosť. Na iných ma zlostí nie len telefonovanie/smskovanie, ale všetky priestupky, ktoré sú nad rámec pomyslenej čiary tolerancie, ktoré výrazne obmedzujú, alebo ohrozujú bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
Na znamenia nie som a vôbec ma nezaujíma, čo sa o ktorom tvrdí. Netuším, aké znamenie je moja žena, dcéra, ani mama či sestra... Napriek tomu mi vravia, že som kozorožec na pohľadanie. Aj keď som sa narodil v posledný deň môjho znamenia a deň po už začína vodnár. S horoskopom AXA pre toto znamenie môžem súhlasiť len s tvrdením, že som za prísnejšie postihovanie smskovania za volantom počas jazdy. V žiadnom prípade však nemôžem súhlasiť s tým, že sme pomalší, alebo že by som bezdôvodnú pomalú jazdu toleroval ostatným.