Výnimkou v nájazde kilometrov, ktorá poráža škodovky sú MPV, v ktorej francúzske a nemecké autá najazdia za 8 rokov viac.
O tom, že vozidlá Škoda sú medzi slovenskými vodičmi najobľúbenejšie, dlhodobo svedčia štatistiky predajov nových aj ojazdených áut. S ich obľubou ide ruka v ruke aj počet kilometrov, ktoré škodovky v priebehu života najazdia. Od mini vozidiel typu Škoda Citigo, cez malé Fabie, až po Octavie v nižšej strednej triede je zo štatistiky viditeľné, že za osem rokov prevádzky najazdia priemerne najväčšiu porciu kilometrov. Hneď v závese sa držia vozidlá nemeckej produkcie. Tie za zmieňovaných osem rokov prejdú iba nepatrne menej.
„Je zaujímavé sledovať, aký sa na Slovensku a v Čechách stal zo škodoviek fenomén. Po revolúcii bol obrovský dopyt v podstate po akomkoľvek „západnom aute“. Záujem o škodovky ale neutíchol a trvá dodnes. Nepochybne je to dané kvalitou a trvanlivosťou mladoboleslavských áut,“ komentuje obľubu škodoviek generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.
Opakom v prípade najazdených kilometrov sú autá pôvodom z ázijských krajín. V porovnaní s nemeckými a francúzskymi vozidlami najazdia spravidla menej. Oproti škodovkám je rozdiel ešte výraznejší. „Hlavne japonské autá nebývajú vo firemných flotilách. To je jeden z dôvodov, prečo s nimi majitelia najazdia v priemere menej kilometrov,“ dopĺňa Topolová
Japonské autá nie sú často vo firemných flotilách, preto majú priemerne menej killometrov...
Rozdelenie áut podľa počtu najazdených kilometrov, krajiny pôvodu a veku:
Mini a malé vozidlá |
Japonsko |
Nemecko |
Francúzsko |
Kórea |
Škoda |
do 5 rokov |
50 253 |
58 136 |
59 242 |
54 519 |
87 953 |
do 8 rokov |
81 090 |
95 196 |
83 299 |
84 241 |
107 075 |
|
|
|
|
|
|
Nizšia stredná |
Japonsko |
Nemecko |
Francúzsko |
Kórea |
Škoda |
do 5 rokov |
62 184 |
121 077 |
91 281 |
75 016 |
131 719 |
do 8 rokov |
106 447 |
143 539 |
119 988 |
107 402 |
173 246 |
|
|
|
|
|
|
Stredná trieda |
Japonsko |
Nemecko |
Francúzsko |
Kórea |
Škoda |
do 5 rokov |
130 714 |
141 104 |
128 458 |
102 390 |
148 492 |
do 8 rokov |
148 947 |
171 481 |
168 248 |
104 282 |
168 015 |
|
|
|
|
|
|
MPV |
Japonsko |
Nemecko |
Francúzsko |
Kórea |
Škoda |
do 5 rokov |
86 334 |
129 317 |
120 275 |
65 345 |
94 292 |
do 8 rokov |
98 732 |
150 423 |
137 129 |
103 054 |
126 965 |
Čo poradiť tým, ktorí pri výbere ojazdeného automobilu hodnotia tiež jeho bezpečnostné parametre? Určite zvážiť nákup auta mladšieho roku výroby a taktiež s ak možno najvyšším počtom udelených hviezdičiek podľa metodiky ENCAP. Crash test, pri ktorom sa v prísnych podmienkach čelne stretli dve vozidlá idúce rýchlosťou 60 km/h, jednoznačne preukázal, že zatiaľ čo posádka so špičkovými bezpečnostnými parametrami má šancu vyviaznuť zo stretu s minimálnymi následkami, posádka druhého vozidla s podpriemerným hodnotením (teda iba dvomi udelenými hviezdičkami z piatich možných) bude vážne a možno aj smrteľne zranená. „Výber konkrétneho modelu auta a jeho vybavenia bezpečnostnými prvkami môže byť v prípade vážnejšej nehody voľbou medzi smrťou či životom. A kupujme iba auto so známou minulosťou. Nekvalitne opravené karosérie po väčšej havárii môže znamenať pre cestujúcich pri ďalšej nehode zvýšené riziko vážneho zranenia či smrti,“ upozorňuje Roman Budský z českého Tým sliniční bezpečnosti.
Zdroj: AAA Auto