BMW dlhé roky uznávalo len konzervatívny a čistý dizajn. Bez najmenšieho zaváhania preto môžeme povedať, že ani prechod z pôvodných samostatných kruhových svetiel na tie pod spoločným krytom (asi najväčšia zmena v prvej polovici 90. rokov) nespôsobil také veľké pohoršenie, ako práve príchod sedmičky s interným označením E65.
Chris Bangle dorazil do Mníchova na pozíciu šéfdizajnéra v roku 1999, teda len dva roky pred oficiálnou premiérou. Nová sedmička bola z väčšej časti hotová, navrhol ju Adrian Van Hooydonk a Bangle ju predovšetkým presadil pred vedením automobilky. Okrem exteriéru boli veľmi zle prijaté aj zmeny v interiéri. Nová sedmička totiž prvýkrát upustila od palubnej dosky natočenej na vodiča a nepochopená ostala i palubná doska bez klasickej stredovej konzoly.
Dodnes rozdeľuje fanúšikov
Na tvary tohto auta sa dnes, po dvadsiatich rokoch od premiéry, mnohí pozerajú zmierlivo a nájdu sa i takí, ktorým sa veľké BMW začalo vyslovene páčiť. Pochopiteľne stále existuje veľká skupina ľudí, ktorá Banglovu sedmičku nenávidí, ani zďaleka ale nie je taká veľká ako kedysi. A aby sme nevynechali ani najzvláštnejšiu sortu priaznivcov BMW... sú medzi nami vodiči, ktorým sa E65 nepáči, ale kúpili si ju, keď ceny dosiahli svoje dno.
Mimochodom, ide o prvé BMW, ktoré dostalo rozdielne označenie karosárskych verzií. E65 bola krátka verzia, E66 dlhá s prídavkom Lang, Long či iL.
Nové prvky výbavy
BMW E65 prišlo s niekoľkými úplne novými prvkami výbavy. Kto by čakal, že hovoríme o navigácii, adaptívnom tempomate alebo masážnych sedadlách, bude na omyle. Sme predsa v luxusnej triede a tieto veci mal už predchodca. Banglova sedmička prišla prvýkrát v histórii BMW s bi-xenónovými a adaptívnymi svetlami, odvetrávanými sedadlami, masážne mohli byť aj vzadu, pribudol Soft-Close, aktívne stabilizátory alebo nočné videnie. Až na to, že v sérii to bolo typické BMW, teda napríklad s halogénovými svetlami či bez PDC. Asi najväčšou inováciou bol nový palubný systém iDrive s otočným ovládačom na stredovom tuneli.
Atmosférická V12 aj diesel V8
Zo začiatku ste mali na výber z dvoch vidlicových zážihových osemvalcov. Verzia 735i mala objem 3,6 litra a 745i pre zmenu objem 4,4 litra. Všetky motory pod kapotou boli ešte bez preplňovania, ak teda hovoríme o benzínových verziách. A všetky pohonné jednotky boli spárované s jedinou dostupnou 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Posledná sedmička s manuálom tak bola generácia E38. Neskôr sa zážihovým základom stal radový trojlitrový šesťvalec (730i) a na vrchole sa objavil agregát V12 v prevedení 760i. Ponuka vznetových motorov bola okrem BMW 730d rozšírená aj o 4,0-litrovú V8 (740d).
Najsilnejší naftový osemvalec z Mníchova
Po modernizácii v roku 2005 sa dizajn auta v istých ohľadoch zmenil, zarytých odporcov ale nepresvedčil. Nemálo noviniek sa objavilo aj pod prednou kapotou. Trojlitrový zážihový základ dostal označenie N52, motory V8 prešli na objem 4,0 a 4,8 litra, iba dvanásťvalec zostal nezmenený. Vznetový trojliter dostal upgrade (vyššie vstrekovacie tlaky a slabšie reťaze) a vidlicový osemvalec poskočil z 3,9 na 4,4 litra. Bola to však labutia pieseň naftových V8 s logom BMW. S výkonom 242 kW (329 koní) a krútiacim momentom až 750 Nm sa však model 745d nestratí ani dnes, v dobe viacturbových šesťvalcov.
Alpina B7 s kompresorom
Zabudnúť by sme nemali ani na firmu Alpina, ktorá si do parády zobrala aj E65. Po prvýkrát prišla s kompresorovým motorom, upraveným 4,4-litrovým osemvalcom N62. Po množstve zmien a montáži mechanicky poháňaného kompresora sa konštruktérom podarilo zvýšiť výkon zo sériových 245 kW (333 koní) až na 368 kW (500 koní) a 700 Nm. Po Alpine Roadster V8 to bolo len druhé auto tohto úpravcu, ktoré sa oficiálne predávalo v USA. Keďže išlo o najvýkonnejšiu verziu a navyše mala nižšiu hmotnosť ako 760i, bola samozrejme aj najrýchlejšia. Akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládla za 4,9 sekundy a podľa niektorých testov sa dokázala rozbehnúť až na 325 km/h.
Kúpil by som si ju dnes?
Aká je súčasná situácia na trhu? Tie najhoršie E65 si dnes kúpite aj za 3000 eur. Ide však o auto luxusnej triedy, takže udržať ho v prevádzke nebude lacné. Nedivte sa, ak budete musieť dať každoročne do servisu tisíce eur. A to bude len bežná údržba. Asi netreba zvlášť pripomínať, že z Banglovej sedmičky veterán tak skoro ešte nebude. Možno aj preto zatiaľ nie je obľúbená ani medzi zberateľmi. Ak by som si mal osobne vybrať tento konkrétny typ, určite by to bola verzia s dvanásťvalcom alebo ešte skôr kompresorová Alpina. Za zváženie by stál aj posledný osemvalcový diesel 745d. Ale pravdu povediac, E65 by som si nekúpil. Ani po 20 rokoch od jej premiéry som si na jej dizajn nezvykol. A asi ani nezvyknem.