BMW patrilo do konca 90. rokov k automobilkám, ktoré mali konzistentný, mierne konzervatívny dizajn a jeho zákazníci nevyhľadávali žiadne kontroverzné prvky či už v exteriéri alebo interiéri. Päťka s interným označením E60 však v tomto smere priniesla veľkú zmeny a to mnohí nedokázali rozdýchať. Výroba tohto auta prebiehala v nemeckom Dingolfingu, za dizajn bol zodpovedný Američan Chris Bangle, a práve on schytal tú najhoršiu vlnu emócií.
Množstvo novej výbavy
Bola to prvá päťka, ktorá prišla s odlišným označením pre sedan a kombi, kód E60 patril štvordverovému modelu a E61 niesla praktickejšia karosárska verzia. Modernizácia prebehla v roku 2007, návrhári pri nej zmenili predné i zadné svetlá a tiež prvky v interiéri. Táto generácia ako prvá v tejto triede priniesla množstvo nových prvkov výbavy. Automobilka ponúkla zákazníkom head-up displej, systém dovierania dverí, bi-xenóny, nočné videnie, adaptívny tempomat či nový infotainment s ovládaním cez iDrive.
Kombi si ponechalo samostatne otvárané zadné okno na výklopných piatych dverách, do ponuky sa tiež vrátili verzie s pohonom xDrive, ktoré predchodcovi chýbali. Táto päťka sa voči predošlej generácii posunula aj v jazdnom komforte, aj keď predná či zadná náprava získali len mierne vylepšenia. Vpredu pracovalo zavesenie McPherson s dvojicou spodných ramien, vzadu zas päťprvkové zavesenie kolies.
Rozdiel bol aj v rozsiahlejšom použití hliníka v konštrukcii. Z tohto kovu bola napríklad vyrobená celá predná časť, až po motorovú priečku. Práve preto sú tieto autá po nehode veľmi ťažko opraviteľné a môžu byť nebezpečnejšie, ako predchodca s oceľovými opravenými partiami.
Ponuka motorov bola spočiatku prebratá od predchodcu, aspoň čo sa týka benzínových šesťvalcov M54 so zdvihovým objemom 2,2, 2,5 a 3,0 litra. Od faceliftu pribudol aj zážihový dvojlitrový štvorvalec. Modernizované šesťvalce N52 po modernizácii nahradili motory N53 s priamym vstrekovaním paliva.
Bol tu aj po dlhej dobe prvý preplňovaný benzínový motor od BMW, konkrétne trojliter N54 s obchodným označením 535i, avšak len pre Spojené štáty. Osemvalce už boli novšie N62 ako 4.0, 4.4 a 4.8. Najvyššie stála M5, ktorá dostala jedinečný atmosférický 5,0-litrový desaťvalec S85 s výkonom 373 kW (507 koní). V Európe dostupná netradične len so 7-stupňovou prevodovkou SMG, ale v USA ste si ju mohli kúpiť aj so 6-stupňovým manuálom. A existovala tiež rarita v podobe M5 v kombíku, len druhá generácia (po E34) a doteraz posledná.
Dieselové motory ste mali na výber so zdvihovým objemom 2,0, 2,5 a 3,0 litra. Najmenší bol vždy štvorvalec, väčšie agregáty boli šesťvalce. Staršie verzie M47 a M57 boli odolné, ale posledná verzia M57 od faceliftu a novšie štvorvalce N47 už nepatria k absolútne spoľahlivým motorom od BMW. Zaujímavá je verzia 535d s dvojicou turbodúchadiel, jedným malým a jedným veľkým. Prevodovky ste mali na výber medzi 6-stupňovým manuálom a automatom.
Nemali by sme zabudnúť ani na Alpinu B5. Tá dostala 4,4-litrový vidlicový osemvalec veľmi netradične preplňovaný kompresorom. Silnejšia verzia B5S mala až 390 kW (530 koní) a 725 Nm, čím prekonávala aj vtedajšie M5 nielen maximálnou rýchlosťou 317 km/h, ale tiež akceleráciou z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy.
Môžeme päťku (E60) už zaradiť k youngtimerom? Pokiaľ ide o vek, tak určite. Otázkou je, či má táto generácia toľko priaznivcov ako predchodca. Pravdepodobne nie, ale tí postupne pribúdajú. Viete prečo? Jednoducho preto, že táto generácia klesla na cene až do tej miery, že si ju už môže dovoliť takmer každý. Niektoré verzie sú lacnejšie ako E39, a tak „praví dušičkári“ objavili aj šesťdesiaku. To však nič nemení na tom, že okrem M5, Alpine B5 a vrcholných osemvalcov tie bežné verzie na cene tak skoro stúpať nebudú. Ak po generácia E60 túžite, nečakajte. Práve teraz sa približuje k svojmu cenovému dnu.
zdroj: BMW