Výskum trvajúci 20 rokov nie je ani zďaleka ukončený. Zástupcovia švajčiarskeho startupu Innolith v tejto chvíli uvádzajú energetickú hustotu nového článku (vo formáte 21700) 300 Wh/kg, čo je zhruba o 20 percent vyššia hodnota v porovnaní s bežnými lítiovo-iónovými batériami. Ďalším cieľom je 320 watthodín na kilogram a v krátkodobom horizonte sa chcú dostať na 400 Wh/kg, čo by malo byť spojené s výmenou grafitovej anódy za kremíkovú.
Novinka dostala názov I-State a Švajčiari tvrdia, že už jej samotný nový anorganický elektrolyt dokáže vďaka lepšej vodivosti zvýšiť výkon ktorejkoľvek lítiovo-iónovej batérie o pätinu. Zároveň dodávajú, že ich konštrukcia významne znižuje podiel kobaltu, niklu i mangánu, presné čísla ale neuvádzajú.
Pracovný rozsah od 20 do 60 stupňov, ale zvládne i 40 pod nulou
Okrem spomínanej vyššej energetickej hustote Innolith vytvoril článok schopný fungovať aj pri mínus 40 stupňoch Celzia bez toho, aby sa znížila jeho životnosť. Aj pri takto nízkej teplote je batéria schopná poskytnúť 78 percent svojej kapacity a pri -20 °C je to 85 percent kapacity.
V Bazileji sídliaca firma hovorí, že jej produkt má za sebou náročný testovací program, ktorý potvrdil nehorľavosť elektrolytu a na rýchlonabíjačkách s jednosmerným prúdom je možné články nabiť z 10 na 80 percent v priebehu 15 minút. V tomto režime potom Švajčiari garantujú 1100 nabíjacích cyklov bez poškodenia.
Má aj svoju eko-stránku
Príspevkom k ekológii má byť fakt, že elektrolyt je možné vyrábať z plne recyklovateľného materiálu a po skončení životnosti baterky ho bude možné opäť využiť.
Aj keď presné detaily nepoznáme, Innolith zjavne presvedčil investorov a obchodných partnerov. Nedávno oznámil, že podpísal zmluvu s piatimi novými zákazníkmi, pre ktorých začne od roku 2026 vyrábať akumulátory s ročnou kapacitou 100 MWh. Prví klienti pracujú v leteckom a banskom priemysle, pričom v tom druhom prípade má ísť o produkciu ťažkých stavebných strojov.
Innolith zároveň prezradil, že v tejto chvíli jedná s tromi z desiatich najväčších výrobcov osobných elektromobilov na svete, ktorí sa po podpise memoránd zaviazali k ďalšej budúcej spolupráci.
zdroj: Automobilwoche