Vyzerá ako M4 na steroidoch, to je ale v poriadku. V rovnakom duchu bolo navrhnuté aj pôvodné BMW 3.0 CSL z júna 1973, ktoré mníchovská automobilka vyvinula v spolupráci so spoločnosťou Alpina na základoch dvojdverového šesťvalcového kupé s typovým označením E9.
Práve tento automobil je považovaný za prvý produkt neskôr rozbehnutej športovej divízie BMW Motorsport a je dôvodom, prečo mala Alpina k Mníchovu vždy o niečo bližšie ako ktorákoľvek iná firma.
Originál bol poháňaný 3,2-litrovým atmosférickým radovým šesťvalcom s výkonom 206 koní, mal hmotnosť len 1270 kg a veľké zadné krídlo, vďaka ktorému dostal prezývku Batmobil. Vtipné je, že spojler nemal homologizáciu, takže vám ho automobilka pribalila do kufra. Po internete už roky koluje historka Hansa-Joachima Stucka, ktorého sa na pumpe ktosi (pri pohľade na jeho služobné CSL v „plnej poľnej“) opýtal, či „to vzadu je nový nosič na lyže“.
Krídlo bolo novinkou a podobne ohromovalo BMW aj svojim ostrým pretekárskym špeciálom. Tieto stroje mali výkon od 440 do 800 koní a na svojom konte držia šesť titulov európskeho šampionátu cestových áut.
Toto je zaujímavý detail. Po vzore pôvodného 3.0 CSL na zadných stĺpikoch pribudlo logo... BMW ale predovšetkým opravilo chýbajúcu Hofmeisterovu krivku.
Niet divu, že sa BMW snaží tieto úspechy pripomenúť, väčšina priaznivcov značky si však nové 3.0 CSL užije len na obrázkoch, v lepších prípadoch na výstavách a zrazoch. Nemci sa totiž rozhodli, že vyrobia prísne limitovanú, číslovanú sériu 50 áut.
Produkcia potrvá len tri mesiace, prebiehať bude v továrni Dingolfing v Dolnom Bavorsku a zodpovedný za ňu bude 30-členný špeciálne školený tím.
Hromada komponentov (predovšetkým karbónových) sa bude vyrábať ručne, pričom z uhlíkového kompozitu bude väčšina vonkajších panelov karosérie. Okrem strechy, prednej kapoty či veka kufra budú z karbónu i nárazníky, predné i zadné nástavce blatníkov, kryty prahov, difúzor, zadné krídlo i spojler na konci strechy.
Výslednú úsporu hmotnosti BMW neuvádza, ale chváli sa pomerom 2,9 kg/k, takže vďaka tomu vieme, že nové 3.0 CSL váži 1624 kg. V porovnaní s 1385 kg priameho predchodcu M3 CSL E46 je to stále veľa, nemali by sme ale zabúdať na fakt, že súčasná M4 v závislosti na verzii, použitej prevodovke a pohone má pohotovostnú hmotnosť od 1775 do 1850 kg. A to už je veľmi slušná diéta.
Srdcom odľahčenej novinky pochopiteľne ostáva trojlitrový radový šesťvalec S58, BMW ale posunulo jeho výkon na hranicu 560 koní a má maximálny krútiaci moment 550 newtonmetrov. Maximálne otáčky – 7200 ot./min.
Aj keď ide historicky o najsilnejší sériový trojliter BMW, v kontexte s dnešnou dobou je ešte väčším unikátom použitie manuálnej prevodovky. Má šesť stupňov, podľa výrobcu sú jej prevody perfektne zladené s výkonovou charakteristikou jednotky a tým menej šikovnejším majiteľom ponúkne i (vypínateľný) systém vyrovnávania otáčok pri podraďovaní.
Skutočné má manuál. Dnes už vec v tejto triede skoro nevídaná.
V duchu dnes už v podstate starej školy BMW má CSL aktívny samosvorný diferenciál schopný uzamknúť sa až na 100 percent, nechýba viacstupňová kontrola trakcie, adaptívne tlmiče, premenlivý prevod riadenia a samozrejme karbón-keramické brzdy s priemerom 400 mm vpredu a 380 mm vzadu, ktoré dopĺňajú šesť, respektíve jednopiestikové strmene.
Auto bude postavené na kovaných diskoch v dvoch rozmeroch. Predné majú priemer 20 palcov, zadné o palec viac a obuté budú do pneumatík značky Michelin špeciálne vyvinutých pre tento konkrétny model, čo deklaruje napríklad číslovkou 50 na bočnici.
BMW 3.0 CSL dostalo štandardne titánový tlmič výfuku a v sérii zrejme bude i trikolóra M, ktorá vzniká v rámci (práve kvôli týmto farbám a schéme) pomerne komplikovaného lakovacieho procesu. Nejde teda o fóliu, a keď už sme pri tom, ani dodatočné úpravy karosérie neslúžia len ako samoúčelný prostriedok snažiaci sa priblížiť k pôvodnému autu zo sedemdesiatych rokov. Nemci strávili kvôli optimalizácii aerodynamiky vo veternom tuneli viac ako 200 hodín.
Cenu nového CSL mníchovská centrála nezverejnila a je otázkou, či to má vôbec zmysel. Predpokladáme totiž, že 50 áut musí už dávno poznať každého jedného majiteľa.
zdroj: BMW