Popravde... Mulliner Batur ako Bentley veľmi nevyzerá. Bezpohlavne nepôsobí, ale s výnimkou prednej masky nie je ani veľmi generický. A je vážne trochu nezvyklé pozerať na automobil tejto značky a nevidieť na ňom napríklad veľké kruhové predné svetlomety.
Britská značka sa však mení, pretože jej nič iné v súvislosti s legislatívnymi zmenami ani neostáva. Aj ju čaká transformácia súvisiaca s postupným prechodom na elektrický pohon a chce to dať najavo okrem iného i novým štylistickým jazykom.
Bentley hovorí o novej dizajnovej DNA, ktorá bude formovať budúce batériové modely. Než ale prvý z nich dorazí, Briti chceli vyseknúť poklonu veľkému šesťlitrovému dvanásťvalcu, ktorý kedysi adoptovali od koncernu Volkswagen.
Vo svojej najnovšej a zároveň poslednej verzii motor dostal nové nasávanie i medzichladiče, modernizované turbodúchadlá, kompletne titánový výfukový systém a hromadu ďalších drobnejších zmien, ktoré sa vo výsledku podpísali pod zvýšenie maximálneho výkonu na 740 koní a rovných 1000 newtonmetrov.
V Bature (pomenovanom po vulkanickom jazere na Bali) je W12 spárovaná s osemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies so systémom vektorovania krútiaceho momentu a elektronickým samosvorným diferenciálom eLSD.
Podvozok je zároveň doplnený riadením kolies zadnej nápravy, adaptívnym vzduchovým odpružením schopným upravovať svoju tuhosť zmenou veľkosti vaku s tromi samostatnými komorami a nechýba ani 48-voltový elektrický systém ovládania aktívnych stabilizátorov, ktoré dokážu vygenerovať skrutný moment 1300 Nm a aktívnym zásahom v priebehu 0,3 sekundy zabrániť hroziacemu prevráteniu.
O spomalenie novinky sa starajú karbónovo-keramické kotúče s priemerom 440 milimetrov vpredu a 410 milimetrov vzadu v kombinácii s až desaťpiestikovými strmeňmi na prednej náprave a štvorpiestikovými na zadnej.
O dynamike sa automobilka akosi zabudla rozpísať, takže zrýchlenie či maximálku nepoznáme, predpokladáme ale, že Batur s prstom v nose prekoná Continental GT Speed (659 koní a 900 Nm), ktorý zvládne 60 míľ za hodinu (97 km/h) za 3,5 sekundy a môže sa rozbehnúť až na 335 kilometrov za hodinu.
Rozsiahla výbava auta zahŕňa takmer nekonečné možnosti individualizácie, ktoré Bentley a jeho partia v dielňach Mullineru ponúkla osemnástim vyvoleným, takže vymenovávať úplne všetko nedáva zmysel. Ale za všetky zaujímavosti by sme mohli spomenúť kompozity vystužené prírodnými vláknami, „nízkouhlíkovú kožu, ktorá našťastie nie je z ropy, ale stále pochádza z kráv, akurát teda zo Škótska, takže nebolo nutné prevážať ju cez pol sveta.
V kabíne nájdete tiež koberce z recyklovanej priadze, eloxovaný hliník alebo ovládanie prvky vyrobené z 18-karátového zlata či titánu na 3D tlačiarňach. A tomu zodpovedá aj cena. 1,65 milióna libier, teda takmer 2 milióny eur. Bez dane. Kde ich zohnať, sa ale trápiť nemusíte. Celá limitovaná séria je už rozpredaná.
zdroj: Bentley