Koncept robotických taxíkov je principiálne asi v poriadku. Zavoláte si vozidlo, odvezie vás bez ohľadu na dennú či nočnú hodinu kam chcete a navyše sa nemusíte baviť s obsluhou, keďže žiadna za volantom nie je.

Aj z pohľadu firiem poskytujúcich prepravné služby má podobná technika dosť výhod. Jej vozidlá môžu (s výnimkou nabíjania, tankovania či servisu) jazdiť v podstate nonstop a samozrejme nemusia zamestnávať vodičov. Lenže ani robotické taxíky sa evidentne nedokážu vyhnúť priestupkom.

Viac prípadov

Mali by sme zdôrazniť, že sme nezaregistrovali incident, pri ktorom by autonómne vozidlo prekračovalo rýchlosť či jazdilo na červenú. Vieme však o prípadoch, keď robotické taxi jazdilo v noci bez svetiel, či o situáciách, pri ktorých tieto vozidlá opakovane zablokovali cestu buď pomalou jazdou, alebo bezdôvodným zastavením.

Známe sú tiež nebezpečnejšie situácie, keď autonómny Chevrolet Bolt firmy Cruise ťahal niekoľko metrov chodca po zemi, pretože jeho senzory nezaznamenali zrážku. Navyše hasičom a záchranárom tieto autá pomerne často prekážali pri zásahoch, pretože ich umelá inteligencia „nevedela“, čo má robiť. Pokuty za parkovanie ale môžeme považovať za novinku...

1,6 priestupku na deň

Vozidlá Waymo Robotaxis spôsobili v San Franciscu len za minulý rok 589 priestupkov pri parkovaní a dostali pri tom pokuty v súhrnnej výške 65 065 dolárov, teda v priemere 110 dolárov za prečin. Ďalších 75 priestupkov dostali autá tejto firmy vlani v Los Angeles.

Asi by sme mohli dodať, že v San Franciscu jazdí až 300 áut Waymo a len za posledných šesť mesiacov najazdili 10 miliónov míľ! To je v priemere 294 kilometrov na každé vozidlo za deň.

Zvyšujú riziko?

Stránka Washington Post uvádza, že veľká časť priestupkov, presne 183, bola spôsobená nedovoleným parkovaním pri čistení ulíc. 134 prečinov ide na konto nepovolenej prekážky v doprave, 77 ich bolo udelených za parkovanie na zakázaných miestach a 74 za zastavenie vedľa parkujúcich vozidiel, tzv. „double parking“.

Aj keď vyššie spomínaný výpočet nemusí znieť ako vážny problém, výkonný riaditeľ neziskového Centra pre bezpečnosť automobilov, Michael Brooks, to vidí inak. Tvrdí, že ak robotický taxík narušuje plynulosť premávky, môže zvýšiť riziko nehôd u ostatných účastníkov cestnej premávky, pretože ich donúti uhnúť či náhle zastaviť.

Sme takí bezpeční, ako je to len možné

Waymo samozrejme trvá na tom, že jeho autonómne Jaguary I-Pace sú vybavené tak, aby rozpoznávali obmedzenia spojené s parkovaním a neblokovali premávku. Zároveň sú ale navrhnuté tak, aby „najbezpečnejším možným spôsobom“ zastavili pri nastupovaní alebo vystupovaní zákazníkov, čo sú podľa hovorcu Wayma situácie, keď ich autá dostávajú najviac pokút za parkovanie.

Nie práve pozitívne komentáre vodičov na sociálnych sieťach či nedávny incident spojený so zapálením autonómneho Jaguaru sú náznakom, že to mnohí vidia inak. Na mieste je však možno tiež otázka, či nie je problém tiež v extrémnej premávke a rigidných pravidlách, ktoré ani jasne napísaným algoritmom nedovolia 100-percentne dodržovať zákon. To je ale na iný článok.

zdroj: Washington Post cez Carscoops