Bežné autá sa kvôli zákazom stanú zbytočné, predpovedá odborník na dopravu

Niektorí konzervatívni politici z Nemecka a Európskej únie (EÚ) sa stále snažia odložiť alebo úplne zvrátiť koniec nových spaľovacích motorov v EÚ od roku 2035. Situáciu vnímajú kriticky aj viaceré veľké automobilky a pozorne ju sledujú.

Pre Helmuta Holzapfela sú však dni spaľovacieho motora zrátané, ako vysvetľuje tento dopravný expert. Holzapfel je vedec v oblasti dopravy, stavebný inžinier, urbanista. Na otázku, či nás čaká renesancia benzínových a naftových áut, má Holzapfel jasný názor.

„Štokholm sa stal prvou samosprávou, ktorá získala povolenie od EÚ na úplný zákaz spaľovacích motorov v častiach mesta. Mnohé ďalšie mestá v Európe plánujú byť bez CO2 už v roku 2030 alebo 2035, čo pri spaľovacích motoroch nie je možné. Takéto zákazy sú už v príprave,“ povedal dopravný expert a dodal: „Načo mi je osemvalec, keď ho musím nechať doma? Spaľovací motor nemá budúcnosť, ale chýbajú o tom informácie.“ Ak by boli ľudia riadne informovaní, dopyt po elektroautách by bol silnejší, myslí si odborník.

Holzapfel vníma, že sa vraj podľa jeho slov šíri propaganda proti elektrickým autám a stoja za ňou údajne rôzne lobistické skupiny v ropnom priemysle, no podrobnosti nespresňuje. „Šíria sa hlúpe reči o tom, ako elektrické autá v zime nefungujú. Robia sa porovnania emisií CO2, ktoré zahŕňajú dodávateľský reťazec všetkých komponentov pre elektrické autá, ale nezahŕňajú emisie z výroby, spracovania a prepravy ropy pre spaľovacie motory,” kritizuje a kladie za vinu nemeckému automobilovému priemyslu, že bol príliš pomalý pri vývoji elektromobilov.

Spaľovacie motory musia zdražieť, presviedča Stefan Bratzel, nemecký profesor, zakladateľ a riaditeľ výskumného inštitútu Center of Automotive Management (CAM). Ten tiež verí, že alternatíva k elektromobilu neexistuje – hoci sám Bratzel nie je fanúšikom tvrdého konca spaľovacích motorov v roku 2035. „Malo sa k tomu pristúpiť šikovnejšie: prostredníctvom cieľov úspory emisií CO2, čo by znamenalo, že do roku 2035 by sa nevyrábali takmer žiadne spaľovacie motory. Silne ideologické odôvodnenie zákazu však viedlo k násilnej obrannej reakcii verejnosti.”

Nerušme zákaz, ale pridajme nové opatrenia

Podľa Bratzela by však bolo nesprávne zrušiť zákaz v tejto pokročilej fáze: "To by viedlo k tomu, že verejnosť by si myslela, že sa nemusíme meniť." Kvôli často kritizovanej nabíjacej infraštruktúre elektromobilita nezlyhá, no politici musia prijať vhodné opatrenia, tvrdí Bratzel, ktorý sa nedávno vrátil zo Šanghaja. "Každé druhé auto na ceste tam je elektrické a funguje to." Šanghaj má pritom okolo 29 miliónov obyvateľov.

Bratzel má aj ďalší odkaz pre nemeckých politikov. „Distribučné siete sa musia modernizovať oveľa rýchlejšie,” dodal s tým, že ľudia musia mať možnosť nabíjať doma a zároveň musí byť garantovaný potrebný zdroj elektriny na rýchlonabíjacích staniciach. Bratzel si je istý, že politika môže rozhodujúcim spôsobom prispieť k prechodu áut na elektrický pohon, ale nie prostredníctvom dotácií: „Spaľovacie motory musia zdražieť, aby sa používanie elektromobilu stalo lacnejšie ako jazdenie na benzín či naftu,“ žiada odborník.

Zdroj: efahrer.chip.de / foto: cz.depositphotos.com