Toto sa určite nepočúva ľahko, no kým časť odbornej aj laickej obce stále rozpráva o elektrickej budúcnosti plnej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov a jej dostatku pre všetkých, triezvejšie hlasy volajú po opatrnosti a predpovedajú budúcnosť, ktorá sa mnohým nepočúva ľahko. Ide predovšetkým o rastúce ceny individuálnej mobility pozostávajúce nielen z vyšších cien nových áut, ale aj cien za energie a administratívnych poplatkoch a obmedzeniach spojených s transformáciou dopravy. Auto na spaľovací motor je dnes nepriateľ číslo 1 a minimálne z ciest EÚ by sa mal v ideálnom prípade vytratiť čo najskôr. Veľká časť odbornej obce však upozorňuje, že riešením nie je násilný prechod na elektromobily, ale riešenie pre autá so spaľovacími motormi, ktoré budú aj po roku 2035 tvoriť nadpolovičnú časť áut na európskych cestách. Čo s nimi?
Elektromobil je dobrý, ale nie pre reálny svet
Zaujímavý pohľad na súčasné dianie poskytol aj Peter Schwerdtmann z Auto-Medien Portal. Ten tvrdí, že elektromobil by bol v tejto chvíli výborným riešením, ale len za predpokladu, že by sme žili v ideálnom svete plnom prebytočnej energie pochádzajúcej z obnoviteľných zdrojov. A mali by sme jej tak veľa, že prebytky by sme ukladali vo forme vodíka používaného v odvetviach dopravy, pre ktorú sú batérie príliš ťažké a neefektívne. „Po cestách celého sveta jazdí 1,5 mld. áut so spaľovacími motormi, len v samotnom Nemecku je 60 miliónov áut. Viac ako polovicu elektrickej energie pritom v Nemecku vyrábame spaľovaním fosílnych palív. Veľkú časť energie navyše nakupujeme zo zahraničia, kde ju vyrábajú z jadrových elektrární,“ uvádza do reality Peter Schwerdtmann. „Globálne otepľovanie pokračuje rýchlejšie, než sme predpokladali. Pokiaľ v tom chceme obmedziť úlohu dopravy, musíme rýchlo pripraviť riešenie pre 1,5 mld. áut so spaľovacími motormi. Musíme im dať klimaticky neutrálne palivo,“ hovorí Peter Schwerdtmann. Upozorňuje, že kým všetky autá so spaľovacími motormi reálne dojazdia, bude to trvať niekoľko desiatok rokov. Určite viac, než si fanatici do elektromobility predstavujú.
Bicykel sa vráti k pôvodnému poslaniu
Nielen Schwerdtmann, ale aj časť odborníkov tvrdí, že veľká časť motoristov skrátka presadne z áut do jednej stopy. A hoci ide o sezónnu dopravu, podobný model sme už v Európe mali. Tesne po vojne, v ekonomike zničenej vojnou, sa veľká časť populácie presúvala bicyklami a motorkami. Ako však svet bohatol a automobilky dokázali poskytnúť riešenie v podobe malých a lacných áut, ľudia presadli za ich volanty a európske ulice naplnili autami. Najskôr malými a neskor veľkými. Dnes tu máme vrchol vlny crossoverov a veľkých SUV, ktoré sa na ulice už jednoducho nezmestia. Odborníci sú preto presvedčení, že nás čaká tranformácia nielen v oblasti prechodu na elektromobilitu, ale aj v počte áut na cestách. Presadnutie do malých a dostupných áut nie je možné, legislatíva ich takmer zlikvidovala a automobilky s nimi dávno nepočítajú. Vstupným levelom sa má stať auto za 25 000 eur. A kto naň nebude mať? „Zástancovia tranformácie predpokladajú, že v budúcnosti bude menšia premávka na cestách. Rozhodnutia z Bruselu ukazujú, ako to v EÚ dosiahneme. Osobná mobilita vlastným autom bude výsadou bohatých a bicykel dostane späť svoju úlohu – stane sa symbolom neprivilegovaných,“ pripravuje ľudí na budúcnosť Peter Schwerdtmann. A na záver dodáva: „Elektronadšenci musia rýchlo opustiť svoju ideálnu galaxiu. Potrebujeme riešenie pre stovky miliónov áut so spaľovacími motormi a občania budú vďační, keď im politici ukážu rozumný plán B.“
zdroj: Auto-Medien Portal