O tejto generácii viem rozprávať a písať preto, lebo sám vlastním dva modely. Jeden mám už 12 rokov. Nebudem tu rozpitvávať osobné postoje a pohnútky, o tom by mohlo skôr vzniknúť video na tému, prečo si túto generáciu ako youngtimer či už teraz aj začínajúci veterán kúpiť alebo nekúpiť.
BMW 5 generácie E39 bolo štvrtým v poradí, ktoré v Mníchove predstavili od začiatku názvoslovia s číslicou 5 a príslušnosti k vyššej strednej triede. Malo mnoho prvenstiev, ako napríklad do triedy prvýkrát prinieslo xenónové svetlomety, satelitnú navigáciu, vyhrievaný volant, dvojité sklá či masážne sedadlá...
Generácia E39 ako prvá z BMW prišla s pokrokovými hliníkovými časťami podvozka. Nebudeme sa tu rozprávať len o samotných ramenách, z hliníka boli aj veľké nápravnice vpredu a vzadu, „tehlice“, brzdové strmene, či obaly tlmičov vpredu aj vzadu. Aj napriek takémuto množstvu použitých hliníkových dielov však pohotovostná hmotnosť voči predchodcovi narástla a pri tých najťažších verziách mohla dosahovať takmer 1,9 tony.
Hliníkový podvozok tu naozaj znamenal množstvo dielov z hliníka.
Modernizácia s Angel Eyes
Auto začali vyrábať pred 30 rokmi, teda v roku 1995. Vo výrobe zotrval až do 2003, respektíve kombi do 2004. Modernizáciu mal koncom roka 2000 a okrem nových motorov pribudli výrazné dizajnové zmeny. Najmarkantnejšími sú predné a zadné svetlá so svetlovodivými pásmi, tie predné s krúžkami v podobe parkovacích svetiel sa stali typickým znakom značky na dlhé roky. Vzadu už boli zdrojom pre koncové svetlá moderné LED.
Zákazník priplácal za takmer všetko
Základná výbava v roku 1995 nebola vôbec dobrá. Chýbal tempomat, parkovacie senzory, zadné elektrické okná či dokonca klimatizácia. Postupne sa to však zlepšovalo a niektoré prvky sa dostali do sériového vyhotovenia. Na druhej strane príplatkovej časti cenníka ste však našli navigáciu, audiosystém DSP, xenónové svetlá, ESP (časom v sérii), dvojité okná, elektrické dvere batožinového priestoru či masážne sedadlá. Netreba zabudnúť na program Individual, ktorý ponúkol rôzne jedinečné farby exteriéru, interiéru alebo netradičné prvky výbavy, ako zadnú chladničku.
Najväčší podiel mali šesťvalce
Motorizácie, až na jedinú výnimku, mali viac ako 4 valce. V základe bola verzia 520i, šesťvalce ste mali aj ako 523i, 525i, 528i a 530i. Vyššie stáli osemvalce 535i a 540i. Základný diesel bol najprv starší predkomôrkový 525tds a na niektorých trhoch aj bez medzichladiča stlačeného vzduchu 525td. V roku 1998 však prišiel prvý common-rail šesťvalec na svete, najprv ako 530d a neskôr 525d. Základnou vznetovou verziou sa stala štvorvalcová 520d, ktorá ale okrem slabšej dynamiky dostala aj problémové čerpadlo Bosch VP44.
Svätý grál v podobe M5
Najvyššie stála verzia M5 s 4,9-litrovým osemvalcom a 294 kW (400 k). Spolu s 540i ako jediné dve dostali 6-stupňovú manuálnu prevodovku, všetky ostatné motorizácie mali 5-stupňový manuál. Príplatková automatická prevodovka mala vždy len 5 rýchlostných stupňov. BMW M5 však v tejto generácii dostala aj pravých konkurentov, z Ingolstadtu Audi RS6 a zo Stuttgartu Mercedes-Benz E55 AMG (i keď v predchodcovi verzia 500E bola silnou konkurenciou pre vtedajšiu M5, nápis AMG nedostala).
Po prvýkrát dostalo M vozidlo viac ako 6 valcov. Osemvalec zotrval pod kapotou M5 až dodnes.
Alpina
Zaujímavosťou sú aj verzie od výrobcu Alpina z malého mestečka Buchloe. Tie ponúkali buď radový zážihový šesťvalec B10 3.2 a 3.3, zážihový osemvalec B10 4.6 V8 či neskôr 4.8 V8S alebo prvý vznetový šesťvalec s dvojicou turbodúchadiel D10 3.0 Biturbo. Ako jediný diesel pod kapotou E39 mohol mať 6-stupňovú manuálnu prevodovku, konkrétne z M5. Všetky verzie boli niečim zaujímavé, či už prevŕtanými blokmi alebo pridaním turbodúchadla z nich robili netradičné kúsky. Dnes to už pri Alpine tak neplatí.
Upravená päťka z Buchloe sa dizajnovo veľmi nelíšila od svojich modelov z Dingolfingu.
Zatiaľ čo v minulosti ste generáciu E39 bežne stretávali aj na našich cestách, dnes je to už skôr výnimka. Autá dosť často zabila korózia a aj „driftérske“ chúťky „násťročných“ majiteľov. Z preferovaných verzií do veteránskeho chovu sa samozrejme najviac hodia vrcholné motorizácie, teda M5, 540i či Alpiny. Kto však nájde tunerom nedotknutú slabšiu verziu, prípadne dokonca s prvkami z programu Individual, nech po nej určite siahne.