Do predajní dorazia prvé kusy BMW 5 G30 vo februári 2017.
Čo hovoríte na dizajn? Páči sa vám tento smer?
„Siedma generácia BMW radu 5 ukazuje cestu do budúcnosti, tak ako sme ju definovali v našej stratégii NUMBER ONE > NEXT. Technologické líderstvo, emotívnu silu a digitalizáciu vidíme ako podstatné faktory pre dosiahnutie úspechu,“ uviedol Harald Krüger, predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG.
Exteriér
Dizajnový štýl nasleduje vlajkovú loď radu 7. Ba ju až kopíruje. BMW tak nasleduje trend, ktorý je už dlhé roky viditeľný pri značke Audi a poslednú dobu aj pri Mercedese. Jednotlivé typy sa podobajú ako vajce vajcu. Nový sedan narástol do všetkých strán. Na dĺžku má 4935 mm (+36 mm), na šírku 1868 mm (+6 mm) a na výšku 1466 mm (+2 mm). Rázvor narástol iba o 7 mm, na aktuálnu hodnotu 2975 mm.
Napriek pomerne konzervatívnemu vzhľadu sa môže BMW pochváliť extrémne dobrou hodnotou cx 0,22 (koeficient aerodynamického odporu). Takéto nízke číslo však dosahuje len v najefektívnejšej konfigurácii. Stále však ide o najlepšiu hodnotu spomedzi sériových automobilov a pre porovnanie ekologická Toyota Prius s veľmi zvláštnymi tvarmi dosahuje hodnotou cx na úrovni 0,24. Výbornú hodnotu docielili konštruktéri aj vďaka použitiu aktívnych klapiek v mriežke chladiča. Tie sa otvárajú iba v prípade potreby chladenia. Vzduchovými záclonami a výduchmi Air Breather zase zredukovali turbulencie okolo predných kolies. Pridaným benefitom aerodynamickej optimalizácie je okrem zníženia odporu vzduchu aj redukovaný aerodynamický zdvih, čo prispieva k stabilnejším a dynamickejším jazdným vlastnostiam.
Pre nové BMW radu 5 je pripravených až 21 vonkajších farieb: dva uni-laky, 11 metalických odtieňov, šesť farieb z palety BMW Individual a dva odtiene BMW Individual Frozen, všetky dostupné v priebehu roka 2017. Rozmery diskov sa pohybujú od 17“ do 20“. Sedan G30 dostane aj tri rozličné línie výbav Luxury Line, Sport Line a M Sport.
Interiér ponúka viac priestoru ale aj viac výbavy. Novinkou je napríklad high-end soundsystem Bowers&Wilkins.
Interiér
Podľa dizajnérov vyjadruje interiér dokonalú rovnováhu medzi športovou orientáciou na vodiča na jednej strane a sofistikovanou eleganciou s maximálnym komfortom na druhej. V kabíne nájdeme aj mnohé špičkové technológie.
Sedan G30 dostal najnovšiu generáciu systému iDrive s displejom s uhlopriečkou 10,25“. Systém sa dá okrem ovládača iDrive riadiť aj hlasovými povelmi alebo gestami, prípadne prostredníctvom dotykovej funkcie displeja. Najnovšia generácia Head-Up displeja prináša projekčnú plochu o 70 percent väčšiu než predtým s rozlíšením až 800 x 400 pixelov.
Konštruktéri zapracovali aj na odhlučnení. Motor má špeciálny akustický kryt SYNTAK, nechýba akustické čelné sklo a akustický obklad stropu. Balík Ambient Air zase poteší receptory v nose. Okrem prefiltrovania a ionizácie vzduchu, čerpaného z exteriéru, ponúka možnosť naplnenia interiéru vôňou. K dispozícii sú tri stupne intenzity rozptýlenia a osem rozličných vôní. Každá z nich je uložená v špeciálnom zásobníku, pričom súčasne môžete mať vo vozidle dva zásobníky.
Pre milovníkov špičkového zvuku je doplnkový audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound, ktorý je po prvýkrát dostupný aj pre BMW radu 5. Táto sústava kategórie high-end je vybavená desaťkanálovým digitálnym zosilňovačom, ktorý dodáva zvuk pre 16 reproduktorov. Celkový výkon systému je 1400 W. Súčasťou systému je mikrofón, ktorý priebežne sníma parametre akustického prostredia, vrátane rušivých ruchov z okolia a prispôsobuje im reprodukciu.
Za príplatok dokážu poskytnúť veľký komfort aj multifunkčné sedadlá s masážnou funkciou. K dispozícii je osem rozličných programov masáží na uvoľnenie či povzbudenie konkrétnych svalových skupín a chrbtice. Masážna funkcia využíva 20 vzduchových komôr v sedákoch a operadlách, ktoré sa napĺňajú a vypúšťajú v závislosti od konkrétneho masážneho programu. Vodič zároveň dokáže nastaviť teplotné hranice, pri ktorých sa automaticky aktivuje vyhrievanie a ventilácia sedadiel.
Batožinový priestor má objem 530 litrov. Po novom s nižšou nakladacou hranou a väčším vstupným otvorom. Doplnkovo je k dispozícii priechodný batožinový systém, ktorý umožní sklápať segmenty zadného operadla deleného v pomere 40/20/40.
Motor V8 príde už v marci. Trojvalec zatiaľ v ponuke chýba.
Motory
Zo začiatku výroby sú k dispozícii dva benzínové a dva naftové motory. Benzínovým základom je štvorvalec 530i s výkonom 185 kW (252 koní) a krútiacim momentom 350 Nm. Podľa normy NEDC spotrebuje len 5,5 litra na 100 km. Realita bude omnoho vyššia. Najvýkonnejším agregátom bude zatiaľ motor v BMW 540i. Radový 3,0-litrový benzínový šesťvalec dosahuje 250 kW (340 k) a 450 Nm.
Pre sporivých majiteľov pripravilo BMW naftový dvojliter 520d. Ten má výkon 140 kW (190 koní) a 400 Nm. Zaujímavejšou voľbou bude iste trojliter s výkonom 195 kW (265 koní) a krútiacim momentom 620 Nm.
Všetky motorizácie sú k dispozícii s pohonom zadných kolies alebo s xDrive. Jedine motorizácia 520d príde s manuálnou predovkou. Vhodnejšou voľbou je však osemstupňový automat ZF.
V marci 2017 prídu do ponuky ďalšie motorizácie ako 520d EfficientDynamics Edition, či hybrid 530e iPerformance s technikou z 330e iPerformance s výkonom 185 kW (252 koní). Čisto elektrický dojazd bude na úrovni 45 km. Do príchodu modelu M5 bude vrcholom motorizácia M550i xDrive. Benzínový V8 ponúkne 340 kW (462 koní) a 650 Nm. Špekulácie hovoria aj o verzii M550d. Tú by mal poháňať trojliter so štyrmi turbami. Do výroby sa však dostane neskôr.
Podvozok a konštrukcia
Nová generácia radu 5 je v priemere o 100 kg ľahšia oproti predchodcovi. Kapota, historicky po prvýkrát celé veko kufra, strecha a ďalšie prvky karosérie sú vyrobené z hliníka. Napríklad hliníkové dvere vrátane všetkých komponentov aj pántov a aretačného mechanizmu majú hmotnosť iba 6 kg. Konštruktéri znížili hmotnosť napríklad aplikáciou extrémne ľahkého horčíkového nosného prvku palubnej dosky alebo ľahkej prírodnej a vysoko recyklovateľnej tkaniny Kenaf na výplni veka kufra. Predná náprava s dvojitými priečnymi ramenami je v značnej miere vyrobená z ľahkých kovov, pre redukciu neodpružených hmôt. Odľahčenie sa dotklo aj zadnej päťprvkovej nápravy.
Riadenie má variabilný prevodový pomer v závislosti od rýchlosti. Za príplatok má BMW 5 aj natáčanie zadnej nápravy, ktoré je možné kombinovať po prvýkrát aj s pohonom xDrive. Balík Adaptive Drive obsahuje dynamické riadenia tlmičov a aktívnu stabilizáciu náklonov Dynamic Drive. Aktívne stabilizátory sú ovládané elektromechanicky pomocou malých motorov a nie hydraulicky ako tomu bolo predtým.
Štandardne sú k dispozícii režimy COMFORT, SPORT a ECO PRO. Ak je vozidlo vybavené dynamickým riadením tlmičov aj navigačným systémom Professional, ovládač jazdného zážitku bude obsahovať aj nový režim Adaptive. Ten automaticky prispôsobuje účinok posilňovača riadenia, pohonnú jednotku a nastavenie podvozka štýlu jazdy vodiča a v závislosti od výbavy vozidla aj prechádzanej trase. Okrem toho, že sleduje prácu vodiča s riadením, akcelerátorom, brzdou a prevodovkou, dokáže brať do úvahy aj dáta z navigácie a vopred pripraviť systémy vozidla napríklad na blížiace sa zákruty alebo iný typ cesty, napríklad pri zjazde z diaľnice na vidiecku komunikáciu.
G30 má poriadne veľa asistenčných systémov, ktoré zvládnu napríklad automatický vyhýbací manéver. Novinkou sú tiež varovné systémy pred premávkou zo strán, asistent zmeny jazdného pruhu alebo asistent udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočným nárazom.
Asistenčné systémy
Všetky svetlomety dostali štandardne LED technológiu. Ale až za príplatok sú k dispozícii adaptívne LED svetlá s vyrezávaním s dosahom až 500 metrov. Z pohľadu bezpečnosti a komfortu jazdy prináša päťka množstvo asistenčných systémov. Pri parkovaní pomôže tzv. vtáčí pohľad, automatické parkovanie alebo ovládanie vozidla zvonku. Omnoho zaujímavejším systémom je však automatický vyhýbací manéver, ktorý funguje do rýchlosti 160 km/h. Novinkou sú tiež varovné systémy pred premávkou zo strán, asistent zmeny jazdného pruhu alebo asistent udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočným nárazom (ak pri hroziacom bočnom náraze zaznamená systém dostatok miesta v zóne na opačnej strane vozidla, zásahom do riadenia nasmeruje vozidlo do nej). Vozidlá v rámci vzájomne prepojenej flotily (systém HERE) sa dokážu navzájom varovať pred potenciálne nebezpečnou situáciou, keď napríklad zaregistrujú vozidlo odstavené na krajnici, hustú hmlu, prudký dážď alebo poľadovicu. Adaptívny tempomat dokáže automaticky prispôsobiť rýchlosť aktuálnym obmedzeniam na ceste.
Do predajní dorazia prvé kusy BMW 5 G30 vo februári 2017.
ZOZNAM MOTOROV
BMW radu 5 siedmej generácie (G30)
- modelové varianty, dostupné pri uvedení na trh 11. februára 2017.
BMW 530i/BMW 530i xDrive:
Benzínový štvorvalec, osemstupňová prevodovka Steptronic.
Zdvihový objem: 1998 cm3.
Výkon: 185 kW (252 k) pri 5200 – 6500 ot/min.
Krútiaci moment: 350 Nm pri 1450 – 4800 ot/min.
Zrýchlenie 0-100 km/h: 6,2 s (6,0 s).
Maximálna rýchlosť: 250 km/h (250 km/h)
Kombinovaná spotreba paliva: 5,5 l/100 km (6,0 l/100 km)*.
Kombinované emisie CO2: 126 g/km (137 g/km)*.
BMW 540i/BMW 540i xDrive:
Benzínový šesťvalec, osemstupňová prevodovka Steptronic.
Zdvihový objem: 2998 cm3.
Výkon: 250 kW (340 k) pri 5500 – 6500 ot/min.
Krútiaci moment: 450 Nm pri 1380 – 5200 ot/min.
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,1 (4,8 s).
Maximálna rýchlosť: 250 km/h (250 km/h)
Kombinovaná spotreba paliva: 6,5 l/100 km (6,9 l/100 km)*.
Kombinované emisie CO2: 149 g/km (159 g/km)*.
BMW 520d/BMW 520d xDrive:
Naftový štvorvalec, šesťstupňová manuálna prevodovka / osemstupňová prevodovka Steptronic (xDrive: osemstupňová prevodovka Steptronic).
Zdvihový objem: 1995 cm3.
Výkon: 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min.
Krútiaci moment: 400 Nm pri 1750 – 2500 ot/min.
Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,7 s / 7,5 s (7,6 s).
Maximálna rýchlosť: 238 km/h / 235 km/h (232 km/h)
Kombinovaná spotreba paliva: 4,2 l/100 km / 4,1 l/100 km (4,5 l/100 km)*.
Kombinované emisie CO2: 109 g/km / 108 g/km (119 g/km)*.
BMW 530d/BMW 530d xDrive:
Naftový šesťvalec, osemstupňová prevodovka Steptronic.
Zdvihový objem: 2993 cm3.
Výkon: 195 kW (265 k) pri 4000 ot/min.
Krútiaci moment: 620 Nm pri 2000 – 2500 ot/min.
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,7 s (5,4 s).
Maximálna rýchlosť: 250 km/h (250 km/h)
Kombinovaná spotreba paliva: 4,5 l/100 km (5,0 l/100 km)*.
Kombinované emisie CO2: 118 g/km (132 g/km)*.
BMW radu 5 siedmej generácie (G30)
- modelové varianty, dostupné od marca 2017.
BMW 530e iPerformance:
Benzínový štvorvalec plus elektrický pohon BMW eDrive (plug-in hybrid), osemstupňová prevodovka Steptronic.
Zdvihový objem: 1998 cm3.
Systémový výkon: 185 kW (252 k) pri 4460 – 6500 ot /min.
Systémový krútiaci moment: 420 Nm pri 1450 – 4000 ot/min.
Zrýchlenie 0-100 km/h: 6,2 s.
Elektrický dojazd: 45 km*.
Kombinovaná spotreba paliva: 2,0 l/100 km*.
Kombinované emisie CO2: 46 g/km*.
BMW 520d EfficientDynamics Edition:
Naftový štvorvalec, osemstupňová prevodovka Steptronic.
Zdvihový objem: 1995 cm3.
Výkon: 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min.
Krútiaci moment: 400 Nm od 1750 ot/min.
Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,5 s.
Kombinovaná spotreba paliva: 3,9 l/100 km*.
Kombinované emisie CO2: 102 g/km.
BMW M550i xDrive:
Benzínový osemvalec, osemstupňová prevodovka Steptronic.
Zdvihový objem: 4395 cm3.
Výkon: 340 kW (462 k) pri 5500 ot/min.
Krútiaci moment: 650 Nm od 1800 ot/min.
Zrýchlenie 0-100 km/h: 4,0 s.
Kombinovaná spotreba paliva: 8,9 l/100 km*.
Kombinované emisie CO2: 204 g/km.