Áno, priznám sa, prvá 8-mička tiež patrí k niekoľkým modelom, ktoré by som chcel mať zaparkované vo svojej garáži. Oficiálnu premiéru mala na autosalóne vo Frankfurte v septembri 1989. Prvé kusy začali prichádzať k zákazníkom na jar 1990.

Zatiaľ čo novodobá 8mička prišla už do predaja nielen ako dvojdverové kupé, ale aj ako kabriolet a onedlho ako GT, prvá 8mička bola v predaji len ako kupé. Existoval aj koncept kabrioletu, ten sa však nikdy nedostal do sériovej výroby. Vývoj sa začal v roku 1984, keď dostal projekt nástupcu 6ky E24 zelenú. Prvé prototypy totiž začali testovať s technikou E31, ale na karosérii 6ky E24.

Náklady na vývoj sa rôznia, išlo však o obrovské množstvo peňazí, len jeden prototyp vychádzal na 2 milióny západonemeckých mariek (cca milión eur). Testy prebiehali od Severného pólu po Údolie smrti v USA, testy robili aj na okruhu Nürburgring.

Takáto silueta u BMW už asi nehrozí.

850i

Ako prvý a jediný motor bol na začiatku dostupný vidlicový dvanásťvalec so zdvihovým objemom 5,0 litra s označením M70. Verzia 850i ponúkala z dvojventilového motora 220 kW (299 k) a 450 Nm. Základom bol 6-stupňový manuál, za príplatok ste si mohli kúpiť 4-stupňový automat. Kvôli pohotovostnej hmotnosti takmer 1 800 kg zrýchlil na 100ku za 6,8 sekundy, s automatom za 7,4 sekundy. Dnes smiešne hodnoty, majiteľ takéhoto auta však nepotrebuje „na svetlách“ šprintovať s nejakých hothatchom. Toto auto je o niečom inom.

Vidlicový dvanásťvalec mal pred sebou v prednej časti ešte množstvo miesta.

850Ci

Verzia 850Ci sa nedá tak ľahko identifikovať. Síce niekde sa dá dočítať, že začala rovno s vynoveným dvanásťvalcom M73, avšak existujú kusy ešte s motorom M70. Zdvihový objem zväčšili na 5,4 litra, výkon na 240 kW (326 k) a krútiaci moment na 490 Nm. Bohužiaľ, s týmto motorom už manuál nekúpite, len 5-stupňovú automatickú prevodovku.

850CSi

Keď už zostávame pri dvanásťvalcoch, vrcholom bola verzia 850CSi. Išlo o motor upravený divíziou M, preto aj logá na motore a kód motora začínajúci S70. Zdvihový objem 5,6 litra, stále 2-ventilová technika, avšak maximálny výkon 280 kW (380 k) a 550 Nm. Táto verzia bola v predaji len so 6-stupňovým manuálom, zrýchlenie na 100ku zvládla za 6 sekúnd. Dokonca ste mali k dispozícii aj natáčanie zadných kolies. Produkcia však nevydržala do konca života E31, museli ju ukončiť v roku 1996 kvôli nastupujúcim emisným normám. Verzia M8 bohužiaľ nikdy neprišla do série, aj keď prototypy existovali. Malou M8 je práve 850CSi, ktorá mala aj VIN začínajúce WBS miesto WBA (teda ako z dielne BMW Motorsport).

840Ci

O krok nižšie boli vidlicové osemvalce. Obe verzie mali označenie 840Ci, obe boli sériovo kombinované so 6-stupňovým manuálom a za príplatok bol dostupný 5-stupňový automat. Prvá verzia s motorom M60 mala zdvihový objem 4,0 litra, maximálny výkon 210 kW (286 k) a 400 Nm. Na 100ku dokázala zrýchliť za takmer identickú hodnotu ako prvá 850i, konkrétne 6,9 sekundy. Druhý osemvalec bol s vynoveným motorom M62, zväčšený zdvihový objem na 4,4 litra síce nepriniesol vyšší výkon, ale krútiaci moment dosiahol 420 Nm. Opäť ako prototyp existovala verzia 830Ci, tiež s vidlicovým osemvalcom. Mala tvoriť základnú ponuku, nakoniec však do série nedorazila a dnes je v múzeu BMW.

Alpina

Nemôžem tiež nespomenúť Alpinu, ktorá upravovala aj 8mičku. Najprv prebrala motor M70 (B12 5.0), z ktorého po úpravách vydolovali 257 kW (350 k) a 470 Nm. Pre mňa jedinou nedokonalosťou je dostupnosť len so 4-stupňovým automatom. Druhá verzia, ktorú upravovali, vychádzala z 850CSi (B12 5.7). V tomto prípade už zvýšili aj zdvihový objem na 5,65 litra, maximálny výkon na 306 kW (416 k) a krútiaci moment na 570 Nm. V tomto prípade bola jedinou možnosťou 6-stupňová manuálna prevodovka. Bola to prvá Alpina, ktorá dokázala dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 km/h.

Článok o prvej 8mičke by sa dal napísať na desiatky strán, bohužiaľ by to skoro nikoho nebavilo. Preto by som ho ukončil súčasnou situáciou. BMW 8 E31 nikdy nebolo lacnou záležitosťou, dnes však ceny už narástli do zberateľských hodnôt. Prvé kusy 850i s automatom môžete kúpiť okolo 10-tisíc eur. Manuálne verzie málokedy podlezú hranicu 20-tisíc, vzácnejšia verzia 840Ci, ktorých bolo menej, dosahuje podobné hodnoty. Vrchol 850CSi málokedy podlezie cifru 40-tisíc eur. O verziách od Alpiny je ťažko hovoriť, počty vyrobených kusov sa rátajú v desiatkach (B12 5.7 len 57 kusov), cifry okolo 100-tisíc eur nie sú výnimkou. Celkovo z generácie E31 vyrobili len niečo málo nad 30-tisíc kusov, v bežnej premávke ju teda dnes už nestretnete.

Zdroj foto: BMW

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov