BMW má hotovú technológiu autonómnej jazdy 3. úrovne. Prvými modelmi, ktoré ju dostali, je nový rad 7 a odvodená elektrická verzia i7 (G70). Podľa správy nemeckej agentúry DPA, ktorú cituje portál efahrer.chip.de, sa však šéf BMW Oliver Zipse obáva následkov, ktoré vyplývajú z predpokladu prevzatia zodpovednosti automobilky za autonómnu jazdu.

Zipse zároveň vidí limity aj v ochote zákazníkov priplácať si za ďalšie funkcie vozidla, napríklad v rámci nejakého predplatného: „Ak zaplatia za auto 50 000 eur, nemôžu povedať, že v ňom nie je zahrnuté všetko. A ak si niekto zabudovanú technológiu nepredplatí, potom sme ju nainštalovali zadarmo.

Šéf BMW je tiež skeptický aj kvôli trhovým vyhliadkam dnešných systémov autonómnej jazdy. Auto totiž môže v niektorých situáciách prevziať kontrolu nad riadením a zodpovednosť počas tejto doby nesie výrobca. Podľa bežnej klasifikácie týchto systémov sa to považuje za 3. úroveň autonómneho riadenia. Na úrovni 4 by sa už vozidlo malo riadiť samo len za stanovených podmienok, avšak ľudský zásah by už nemal byť potrebný. Tak ďaleko sa ale automobilky ešte nedostali. 

„Nezoberieme na seba to riziko“

Mercedes ponúka od začiatku roka na americkom trhu v niektorých modeloch práve systém autonómnej jazdy úrovne 3, ktorý však preberá kontrolu a zodpovednosť len pri rýchlosti do 60 km/h, kým človek na požiadanie auta neprevezme kontrolu späť. Šéf BMW v súčasnosti nepovažuje súčasný stav tejto techniky za dostatočný pre obchodný model:Systém úrovne 3, či už pri rýchlosti 60, 80 alebo 120 kilometrov za hodinu, ktorý sa neustále vypína v tuneli, keď prší, v tme, hmle - čo to má znamenať? To si žiadny zákazník nekúpi." Nikto podľa Zipseho zároveň nechce byť v koži výrobcu, ktorý nesprávne interpretuje dopravnú situáciu vo fáze zodpovednosti. Nezoberieme si na seba to riziko.“

Je dôležité tiež spomenúť, že požiadavky na autonómne riadenie sa môžu v závislosti od krajiny líšiť, čo zvyšuje zložitosť systému a samozrejme aj náklady na jeho vývoj. Spomínaná technológia 3. úrovne od BMW tak bude nateraz dostupná len v Európe a na americkom trhu budú aj naďalej ponúkať systém 2+. 

Zdroj: BMWBlog