Kam smeruje Mercedes, naznačuje nedávno predstavený interiér pripravovanej novej triedy E, ale tiež palubné dosky elektromobilov EQS a EQE. Prichádzajúci dizajn nemeckej hviezdy je postavený na novom operačnom systéme MB.OS a pevne spojený s platformou MMA (Mercedes Modular Architecture).
Toto rozhranie je pripravené na množstvo nových bezpečnostných prvkov, ako je napríklad lidar (od spoločnosti Luminar) skenujúci cesty a okolitú premávku, ale zároveň má posádke poskytnúť rozptýlenie v podobe hier, ako sú Angry Birds, internetový prehliadač Vivaldi či prístup na rôzne sociálne médiá, vrátane kontroverzného čínskeho TikToku.
Keď má auto baviť a rozptyľovať
Dlhodobé partnerstvo Mercedesu s firmou Google sa navyše postará o vylepšenie navigačného systému, ktorý by mal vodiča či posádku informovať o detailoch cieľového miesta, respektíve o podrobnostiach, kde sa práve nachádza.
Ak by sme to mali zhrnúť, celý nový koncept pôsobí ako čosi, čo sa snaží vytvoriť pevné základy pre budúce autonómne riadenie a zároveň hľadá možnosti, ako čo najlepšie zabaviť a rozptýliť cestujúcich.
Tento zámer samozrejme stojí a padá na existencii a v rovnakej miere i kvalite samočinného riadenia, pričom Tesla a výrazne pomalší než očakávaný i predikovaný nástup autonómneho ovládania je dôkazom, ako je to v skutočnosti náročná úloha. A to nehovoríme o nastavení práva či zodpovednosti pri prípadných nehodách.
Mercedes v snahe posunúť sa k tomuto cieľu bude využívať software, dáta, odborné znalosti v oblasti umelej inteligencie i čipy spoločnosti NVIDIA, ktoré budú schopné spracovať 254 biliónov operácií za sekundu. Čo je podľa Nemcov nevyhnutné, pokiaľ má „autopilot“ skutočne fungovať.
Nevyhnutnou súčasťou tohto plánu je permanentné online pripojenie s možnosťou diaľkových aktualizácií, ktoré dovolí dodatočne aktivovať budúce funkcie, alebo ich nechať vypnuté, ak si majiteľ za ne nepriplatí.
Pokiaľ ide o automatizované riadenie, úroveň 3 (s obchodným označením Drive Pilot) bude dostupná v triedach S a EQS na viacerých trhoch od roku 2024, stále však pôjde o techniku, ktorá dovolí vodičovi odvrátiť zrak od premávky len na istý čas a šofér bude mať stále povinnosť prevziať riadenie pri náznaku najmenších problémov. Že Mercedes svojmu systému verí, však naznačuje jeho zámer preberať zodpovednosť za auto vo chvíli, keď bude Drive Pilot aktivovaný.
Opozícia? Ruky na volante, oči na ceste
O chystanej revolúcii v modeloch BMW tohto vieme oveľa menej, ale z toho mála, ktoré sme zatiaľ mali možnosť vidieť, to vyzerá, že bavorská značka chce ísť úplne iným smerom. Už jej nedávno odhalený koncept i Vision Dee, ktorý je predobrazom sériového elektromobilu Neue Klasse, naznačuje, že BMW na autonómne riadenie zatiaľ nespolieha.
Aby nedošlo k omylu, Mníchov netvrdí a dokonca ani nenaznačuje, že by ho robotické riadenie nezaujímalo. Evidentne však bude pre neho témou až vo chvíli, keď bude skutočne fungovať a vodičom nebude predkladané ako rôzne polovičaté riešenia v podobe úrovní 2, 2.1, 3 či pod iným číslom menším ako 4. Do tej doby BMW razí heslo „ruky na volante, oči na ceste“.
To je jasný signál, že táto značka považuje šoférovanie za stále dôležitú súčasť cestovania. Dokonca do tej miery, že svoje budúce autá zbaví veľkých dotykových displejov, pretože ich považuje za nebezpečné a rozptyľujúce.
Aby BMW kompenzovalo ich informačnú hodnotu, začne v chystaných modeloch rozvíjať práve predstavený koncept nazvaný Panoramic Vision.
Jeho základom je palubná doska vyčistená od prebytočného obrazového smogu. Namiesto toho bude táto platforma spoliehať na sústavu menších displejov umiestnených pod čelným oknom, aby vodič nemusel zbytočne odvracať zrak a preostriť.
Aby posádka nemala pocit, že je o čosi ochudobnená, obrazovky budú plynulo nadväzovať na head-up displej, ktorým bude samotné predné okno a potvrdzuje to i BMW. „Čelné okno sa v rámci nášho nového rozhrania Panoramic Vision stáva jedným veľkým displejom.“ Bude potom záležať len na vodičovi či jeho spolucestujúcich, ktoré informácie budú zobrazené individuálne alebo v spoločnom zornom poli.
zdroj: BMW, Mercedes